لطفا کمی صبر کنید ...
8 ترفند نورپردازی که طراحان داخلی برای ایجاد فضا استفاده می کنند

8 ترفند نورپردازی که طراحان داخلی برای ایجاد فضا استفاده می کنند

هنگامی که به جریان فضا، محیط و فضای خانه خود فکر می کنید، نورپردازی می تواند یکی از اساسی ترین عناصر باشد. نورهای روشن‌تر می‌توانند احساس هوشیاری و بیداری را در شما ایجاد کنند، در حالی که نورپردازی کم‌نورتر و ملایم‌تر می‌توانند آرامش‌بخش و خواب‌آور باشند.



هنگامی که به جریان فضا، محیط و فضای خانه خود فکر می کنید، نورپردازی می تواند یکی از اساسی ترین عناصر باشد. نورهای روشن‌تر می‌توانند احساس هوشیاری و بیداری را در شما ایجاد کنند، در حالی که نورپردازی کم‌نورتر و ملایم‌تر می‌توانند آرامش‌بخش و خواب‌آور باشند. توصیه طراحان داخلی استفاده از حداقل 3 نقطه روشنایی در یک فضاست، که دو تا از آنها تامین کننده نور محیط و سومی به عنوان عنصر تزیینی و در عین حال کاربردی ایفای نقش میکند. عناصر نور پردازی می توانند به اشکال آویز سقفی، چراغ رومیزی، آباژور زمینی و یا لوستر باشند. در این مقاله نکاتی را در مورد نحوه استفاده موثر از نورپردازی برای ایجاد احساس بزرگ‌تر و گرم‌تر در خانه به اشتراک می‌گذاریم.

 

8 ترفند نورپردازی که طراحان داخلی برای ایجاد فضا استفاده می کنند

1. یک طرح روشنایی تهیه کنید

اگر از ابتدا شروع می کنید یا یک اتاق را تغییر دکوراسیون می دهید، یک طرح کوتاه یا نورپردازی کوچک ایجاد کنید که به موارد ضروری بپردازد. قبل از انتخاب لامپ و رنگ نور، حتما در مرحله اول تم رنگی فضا را در نظر بگیرید. نورهای آبی، سبز و سفید برای اتاق های روشن مثل سفید کاربرد دارند. معمولا لامپ های رنگی کم مصرف هستند. اگر اتاق شما رنگ هایی در تم های قهوه ای، زیتونی و یا خاکستری دارد بهتر است از نورهای گرم تر و زرد رنگ استفاده کنید. به این فکر کنید که چه فعالیت هایی در هر اتاق انجام می شود (غذا خوردن، استراحت کردن، کار کردن)، ویژگی های کلیدی اتاقی که می خواهید برجسته کنید و چه مرزهای معماری ممکن است لازم باشد در نظر بگیرید. قبل از عجله در تصمیم گیری های طراحی، سبک، مقیاس، خروجی و حتی دمای رنگ چراغ ها را در نظر بگیرید. برنامه ریزی زودهنگام باعث کاهش سردرد و تصمیم گیری های عجولانه در لحظه آخر می شود.

 

2. نورپردازی خود را لایه بندی کنید

برای ایجاد محیط و علاقه در یک اتاق، یک رویکرد لایه ای برای نورپردازی با منابع نور مختلف در سطوح مختلف در نظر بگیرید. از نورپردازی برای استفاده حداکثری از اندازه و شکل اتاق استفاده کنید - نورپردازی باعث می شود اتاق بزرگتر به نظر برسد، آویزهای کم آویزان توهم ارتفاع ایجاد می کند و خوشه های نور باعث می شود اتاق های بزرگ راحت تر به نظر برسند. زمانی که برای مکان و موقعیت عناصر نورپردازی تصمیم گیری میکنید یادتان باشد نورها را در ترازهای مختلف قرار دهید. برای تاثیرگذاری بیشتر سعی کنید نور را به سمت گوشه ها هدایت کنید. یا از نور برای برجسته سازی عناصر موجود در فضا استفاده کنید. مثلا تمرکز را به سمت یک تابلو هدایت کنید. برای فضاهای پرکار مثل آشپزخانه چراغ ها را به صورتی تعبیه کنید که بیشترین نوردهی را داشته باشند و کمترین سایه را ایجاد کنند.

 

3. مطمئن شوید که نورپردازی مفید است

در نظر بگیرید که در هر اتاقی که نور می تواند بر شما تأثیر بگذارد یا به شما کمک کند، چه وظایفی را انجام می دهید. پخت و پز نیاز به نور متمرکز بیشتری دارد، بنابراین ترکیبی از نورهای روشن و روشنایی در داخل کابینت ها و بالای اجاق گاز مفید است. برای مطالعه، نورپردازی انعطاف پذیر و جهت دار با هدف دور برای شما بهتر است. اتاق های پودری به ترکیبی از نورهای کناری و نورهای پایین نیاز دارند. دیمرها به سرعت به بهترین دوست جدید شما تبدیل می شوند و راهی موثر و کارآمد برای تغییر سریع جو و گرمای اتاق ارائه می دهند.

 

4. لامپ را با دقت انتخاب کنید

لامپ‌هایی که انتخاب می‌کنید باید بیشتر از یک فکر قبلی باشند، امروزه تنوع گسترده ای در انواع لامپ های موجود در بازار وجود دارد. شما هنگام انتخاب لامپ مناسب برای نورپردازی اتاق یا محل کار خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

چقدر به فضای خود نیاز دارید (وات)
چه جوی را می‌خواهید به دست آورید (دمای رنگی، به عنوان مثال دمای پایین تر شبیه نور شمع است، در حالی که دمای بالاتر بیشتر شبیه به آسمان آبی بیرون است)
آیا باید بهره وری انرژی در نظر گرفته شود (برای چراغ های پرکاربردتر)
آیا سعی می کنید یک طرح یا بیانیه کانونی (با مقیاس، شکل یا رنگ) ایجاد کنید؟


5. از نورپردازی برای برجسته کردن موارد دلخواه خود استفاده کنید

از نورپردازی برای تمرکز ماهرانه (یا نه چندان نامحسوس) روی یک دیوار خاص، عنصر معماری یا دارای کلید (مانند مبل چرم ماهاگونی یا صندلی راحتی بالدار) استفاده کنید. چراغ های دیواری که به طور متقارن در دو طرف آینه در بالای شومینه چیده شده اند، گرما، پیچیدگی و ظرافت را به اتاق می بخشند.

برای فضای مطالعه و کار باید از نورهایی که به پایین تابش دارند استفاده شود. چراغ های رومیزی و چراغ مطالعه برای همین منظور طراحی شدند. برای فضاهایی که شاید کوچک باشند اما نیاز به نور بیشتری دارند طراحان با الهام از نیمه قرن بیستم چراغ هایی را طراحی کردند که هم کاربردی و هم زیبا هستند، در واقع هنر و عملکرد را در طراحی به طور همزمان بکار گرفته اند.

6. کاری کنید که مهمانانتان احساس خوش آمد کنند

نورافکن ها به خوبی در مرکز میز ناهار خوری قرار گرفته اند تا افراد را به داخل بکشند. گاهی جذابیت و زیبایی که چراغ ها به فضا میدهند، بسیار ارزشمندتر از نوری است که تولید می کنند . پس به آنها به عنوان تزیینات فضا نگاه کنید و انتخاب شما بر این مبنا باشد.

 

7. راه را در شب روشن کنید

استراحت نیمه شب حمام با نور شدید بدتر می شود که با زدن سوئیچ باعث اذیت شدن چشم های شما در نور زیاد می شود. برای ایجاد گرمای ظریف و راهنما، روی نورپردازی جهت دار سطح کف در راهروها، راه پله ها و حمام سرمایه گذاری کنید.

 

8. کمتر، بیشتر است

تم، طرح‌های رنگی و پوشش‌های متریال را در سرتاسر خانه ثابت نگه دارید، مخصوصاً در مورد نور. بسیاری از سبک های مختلف در یک آرایه نامرتب در سراسر خانه می تواند برای چشم گیج کننده باشد و باعث ناراحتی شود. رنگ‌های خنثی و روشن‌تر فضا را باز می‌کنند و آن را بزرگ‌تر نشان می‌دهند، رنگ‌های بی‌نظیر (مثلاً از میان آباژورها) جذابیت را افزایش می‌دهند، در حالی که رنگ‌های تیره‌تر حسی از تجمل و آرامش می‌افزایند. آن را ساده و سازگار نگه دارید.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر