لطفا کمی صبر کنید ...
درباره لامپ‌های ادیسونی بیشتر بدانیم

درباره لامپ‌های ادیسونی بیشتر بدانیم

یکی از ایده‌های جدیدی که در حوزه نورپردازی و طراحی داخلی مطرح می شود، بازگشت لامپ‌های تنگستن رشته‌ای و ابداع لامپ‌های LED فیلامنتی یا همان لامپ های ادیسونی می باشد که بیشتر برای کاربردهای دکوراتیو و تزئینی استفاده می‌شوند. لامپ‌های ادیسونی نسل جدیدی از لامپ‌های ال ای دی هستند که با تلفیق تکنولوژی مدرن و قدیمی زیبایی بی نظیری به محیط ما می بخشند. امروزه نورپردازی محیط جزو یکی از مهم ترین اصول طراحی داخلی منازل و محیط های تزئینی مانند کافی شاپ ها می باشد.






یکی از ایده‌های جدیدی که در حوزه نورپردازی و طراحی داخلی مطرح می شود، بازگشت لامپ‌های تنگستن رشته‌ای و ابداع لامپ‌های LED فیلامنتی یا همان لامپ های ادیسونی می باشد که بیشتر برای کاربردهای دکوراتیو و تزئینی استفاده می‌شوند. لامپ‌های ادیسونی نسل جدیدی از لامپ‌های ال ای دی هستند که با تلفیق تکنولوژی مدرن و قدیمی زیبایی بی نظیری به محیط ما می بخشند. امروزه نورپردازی محیط جزو یکی از مهم ترین اصول طراحی داخلی منازل و محیط های تزئینی مانند کافی شاپ ها می باشد. استفاده از لامپ های خاص و منحصر به فرد ادیسونی در طراحی داخلی و نورپردازی محیط می تواند باعث خاص تر شدن خانه یا محل کار شما شود. این لامپ‌ها ظاهری بسیار زیبا و دلنشین دارند و با توجه به نوع طراحی خود می‌توانند احساس نوستالژیک و سنتی را در فضا بوجود بیاورند. نور این لامپ‌ها همانند لامپ های رشته‌ای، نور آفتابی و نوستالژیک می باشد ولی برخلاف لامپ های رشته ای که هدر رفت انرژی بالایی داشتند، لامپ های ادیسونی انرژی الکتریکی را به صورت بهینه و کم استفاده می کنند.

همان گونه که گفته شد لامپ های ادیسونی بیشتر جنبه دکوراتیو دارند و از رشته‌های تنگستن یا کربن ساخته شده‌اند. این لامپ‌ها اواخر قرن بیستم توسط شرکت ادیسون به بازار عرضه شد. لامپ ادیسونی به راحتی و از روی رشته‌های به کار رفته در داخل حباب آنها و نور زرد رنگ و بسیار گرمی که می‌تاباند، شناخته می‌شود. انواع لامپ فیلامنتی ال ای دی یا لامپ های تنگستنی به عنوان المان دیزاین و تزئین فضا به کار می روند و دارای حباب هایی با اشکال مختلف هستند که از هرکدام می توان جهت نورپردازی استفاده کرد. این لامپ به دلیل داشتن حباب شفاف شکل ظاهری زیبایی دارد و می تواند در رستوران ها ، کافی شاپ ها ، فروشگاه ها ، مراکز خرید و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

این لامپ ها را میتوانید با کلیک 

 

کاربرد لامپ های ادیسونی



                                                                                                            



لامپ های ادیسونی برای نورپردازی های کلاسیک ساختمان یا نورپردازی های ترکیبی بسیار مناسب بوده و جلوه ای بسیار زیبا و رویایی به محیط می دهند. البته این لامپ ها به دلیل فانتزی بودن مصرف برق بالایی دارند بنابراین توصیه می شود جهت صرفه جویی در مصرف برق از انواع لامپ های ال ای دی به عنوان نور اصلی استفاده شود و لامپ های رشته ای تنگستنی به عنوان المان تزئین کننده محیط به کار روند. این لامپ ها معمولا دارای سرپیچ معمولی یا E27  می باشند و به راحتی می توانند در یک محیط جایگزین لامپ های قدیمی شوند. در استفاده از لامپ های ادیسونی باید به این نکته توجه نمود که در فضاهای کلاسیک و هنری نیمه تاریک به کار بردن این لامپ ها توصیه می شود به طور مثال بیشترین کاربرد انواع لامپ فیلامنتی یا لامپ تنگستنی نورپردازی کافی شاپ ها ، آتلیه های عکاسی ، اتاق خواب ها ، رستوران ها ، کافه ها و غیره می باشد.  البته امروزه از لامپ های تنگستنی جدید تولید شده استفاده می شود که ترکیب لامپ رشته ای و لامپ LED هستند به همین دلیل این محصولات مصرف انرژی کمی دارند و در عین حال می توانند نور مناسبی را نیز تولید کنند.

 

روش عملکرد لامپ ادیسونی



به طور کلی اگر بخواهیم ساختمان لامپ های فیلامنت دار را مورد بررسی قرار دهیم درمی یابیم که این محصولات از جدیدترین لامپ ها هستند که در واقع در دسته لامپ های LED
قرار می گیرند ولی کمتر گرم می شوند همچنین از لحاظ ظاهر و نور شکل زیبایی دارند و نسبت به لامپ های رشته ای قدیمی مصرف برق کمتری دارند. از انواع لامپ های فیلامنتی یا لامپ های ادیسونی می توان در لوسترها ، دکور منازل ، نورپردازی محیط های مختلف و غیره استفاده کرد.
در لامپ های ادیسونی تولید به وسیله گرما می باشد. جریان الکتریکی از رشته‌های فلزی نازک داخل حباب عبور و رشته را گرم می‌کند، تا رشته‌ها مشتعل شده و نور تولید کنند. رشته‌های به کار رفته در این لامپ‌ها معمولاً از جنس تنگستن، که نقطه ذوب بالایی دارد، ساخته می‌شوند. فیلامنت تنگستن موجود در این لامپ ها را تا دمای 2500 درجه سانتی گراد، می‌توان گرم کرد. محفظه شیشه‌ای، مانع از رسیدن اکسیژن به فیلامنت‌های داغ می‌شوند. روش کاری این لامپ ها بسیار ساده است و نور مناسبی تولید می‌کنند و تکنولوژی ساخت آنها کاملا ارزان و به صرفه است و با جریان‌های AC و DC نیز سازگار می‌باشند. این لامپ ها نور مناسب و چشم نوازی را تولید می کنند.
 

مزایا و معایب خرید لامپ های ادیسونی


لامپ های ادیسونی جزو قدیمی‌ترین انواع لامپ ها هستند و خیلی از افراد به دلیل قیمت ارزان و ظاهر زیبا و نوستالژیکی که دارند، از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگرچه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش هزینه برق، افراد به استفاده از لامپ‌های نوع LED و SMD بیشتر تمایل نشان می‌دهند اما استفاده از لامپ های ادیسونی با فناوری جدید، تا حدودی مشکل مصرف زیاد برق را برطرف کرده است.

مزایای لامپ ادیسونی

•    قیمت ارزان‌تر، زیرا هزینه ساخت کمتری دارند
•    در مقایسه با مدل های جدید پرنورتر هستند
•    با استفاده از رئوستات، نور آنها به راحتی کم و زیاد می‌شود
•    در مقایسه با لامپ LED و فلورسنت، رنگ‌های گرمتری می‌تابانند
•    با زدن کلید برق، بلافاصله روشن می‌شوند
•    در یک اتاق کوچک، دما را 1 الی 2 درجه گرم‌تر می‌کنند

معایب لامپ دکوراتیو ادیسونی

•    این لامپ‌ها بسیار پرمصرف هستند
•    عمر کوتاهی، در حدود 1000 ساعت دارند
•    طراحی مقاومی ندارند و سریع می‌شکنند
•    نوسانات ولتاژ بر عملکرد آنها تاثیر می‌گذارد
•    در فصل تابستان باعث گرم شدن محیط می‌شوند
البته امروزه لامپ‌های دکوراتیو فیلامنتی اگرچه قیمت بالاتری دارند، اما به دلیل تکنولوژی پیشرفته ای که در ساخت آن ها استفاده شده، مزایایی مانند: عمر طولانی‌تر، سازگاری با محیط زیست و… را دارند. لامپ‌های دکوراتیو به علت ظاهر زیبا، در چراغ‌های تزئینی، آویز و لوستر بیشتر به کار می‌روند.


لامپ های ادیسونی نوریکس با ظاهری زیبا و خاص و قیمت مناسب، برای استفاده در قاب‌های دکوراتیو ، آباژورهای کنار سالنی یا استفاده همراه با سرپیچ‌های آویز عالی و مقرون به صرفه هستند.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر