لطفا کمی صبر کنید ...
روش شناسایی انواع کابل مرغوب

روش شناسایی انواع کابل مرغوب

کابل ها از اجزای اصلی خطوط انتقال در شبکه های توزیع و انتقال برق هستند. کیفیت کابل های به کار رفته در میزان عمر مفید و همچنین میزان تلفان بسیار موثر است. قطر زیاد عایق یا غلاف سیم وکابل دلیلی مبنی بر مرغوب بودن آن محصول نیست متأسفانه برخی از تولیدکنندگان با کاستن از وزن مس لازم در سیم و کابل و افزودن به قطر عایق یا غلاف سبب می شوند وزن محصول مناسب به نظر برسد اما این محصول قابلیت استفاده برای مورد طراحی شده را نخواهد داشت و در صورت استفاده سبب بروز آتش سوزی و یا مشکلات دیگر می شود.

 

 

 


طریقه انتخاب سیم و کابل استاندارد

 



 برای انتخاب انواع کابل مرغوب در ابتدا باید مشخص کنید که سیم را برای چه کاربرد و چه قسمتی می خواهید و پس از آن با توجه به نیاز خود و همچنین در نظر گرفتن مواردی همچون ساختار سیم و قیمت آن، بهترین گزینه را انتخاب نمایید. کابل‌ها را می‌توان یکی از پرکاربردترین ابزارهایی دانست که در دنیای امروز ما استفاده می شوند. تقریبا هر چیزی که در اطراف خود می بینید به نوعی به سیم و کابل مربوط می شوند و در ساختار آن ها از انواع سیم و کابل استفاده شده است. تنوع وسیعی از انواع کابل در بازار وجود دارد که هر کدام با توجه به ساختار منحصر به فردی که دارد، برای یک کار و وظیفه خاص طراحی و استفاده می شود. انواع کابل ها دارای اجزای متفاوتی هستند که برخی از این اجزا مشترک و برخی متفاوت هستند. ساختارهای مشترک شامل هادی (رسانا) و غلاف می‌باشند. برخی کابل‌ها علاوه بر این دو جز شامل اجزای دیگری همچون زره (حفاظت مکانیکی) و حفاظت الکتریکی هستند. هادی یا همان رسانا، وظیفه انتقال جریان الکتریکی را بر عهده دارد.

هادی یا همان رسانا، وظیفه انتقال جریان الکتریکی را بر عهده دارد. مس بیش‌ترین کاربرد را دارد و در بیشتر انواع کابل مرغوب به عنوان رسانای اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عایق‌ها نیز به طور کلی به دو دسته‌ی ترموپلاستیک و ترموست تقسیم می‌کنند. عایق‌های ترموپلاستیک همانطور که از نامشان مشخص است در مقابل حرارت حساس هستند و چنانچه میزان حرارت از مقدار مشخصی بالاتر رود، تغییر شکل داده و حتی ممکن است ذوب شوند. این عایق‌ها شامل PVC، PE و LSZH هستند که برای مصارف عمومی کاربرد دارند. عایق PVC که به عایق پروتودور هم معروف است، پرکاربردترین نوع عایق در ساخت انواع کابل است. عایق‌های ترموست در برابر حرارت مقاوم بوده و دچار تغییر شکل نمی‌شوند. XLPE ، EVA، EPR، HEPR و لاستیک سیلیکونی انواعی از عایق‌های ترموست هستند. کابل‌هایی که دارای عایق سیلیکونی و یا نوار میکا به همراه XPLE هستند، در برابر آتش‌سوزی مقاومند. پس در انتخاب کابل مرغوب اگر می خواهید سیم را در قسمتی استفاده کنید که درجه حرارت بالایی دارد، باید حواستان به جنس عایق آن باشد. جنس ضعیف و بی‌کیفیت عایق در این سیم‌ها و ایجاد حرارت بالای ناشی از تلفات برق در آنها به راحتی شرایط ایجاد جرقه و آتش‌سوزی را در ساختمان‌ها فراهم کرده است. به طوری که سازمان آتش‌نشانی، عامل بیش از ۵۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها را ناشی از اتصالات برق می‌داند.

کابل مرغوب چه ویژگی هایی دارد

 




بعد از آن که مشخص کردید چه نوع کابلی با توجه به نیاز خود برای شما مناسب است، مهم است که بدانید یک کابل مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد. انتخاب یک جنس مرغوب از بروز مشکلات و هزینه‌های اضافه در آینده جلوگیری می کند. بد نیست بدانید به گفته متخصصین بیشترین عاملی که باعث حوادثی مثل آتش سوزی و برق گرفتگی می شود، نامرغوب بودن سیم مورد استفاده در سیم می باشد. یکی از معضلات بزرگ در صنعت سیم و کابل کشور تولید محصولات تقلبی و غیر استاندارد می باشد که متاسفانه جان و مال مردم را هدف قرار داده است. در این میان با بی توجهی یا کم توجهی سازمان های مسئول، به معضل خطرات ناشی از تولید سیم و کابل‌های تقلبی و غیر استاندارد، هر ساله شاهد تلفات سنگین انسانی و خسارات مالی فراوان همچون آتش سوزی ساختمان پلاسکو در کشور هستیم.  هر کابل مرغوب یک سری ویژگی‌هایی دارد که دانستن آن‌ها به شما کمک خواهد کرد تا هنگام خرید، کابل‌های با کیفیت را از اجناس تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید. برخی از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌باشد :

مس استفاده شده در کابل باید دارای سطحی روشن و کاملا براق باشد. اکسیده بودن مس نشانه‌ی نامرغوب بودن کابل است. مس اکسید شده به رنگ سیاه درآمده و براق نیست. همچنین رشته‌های مس باید قابلیت انعطاف داشته باشند و در اثر خمیده شدن نشکنند.
قطر سطح مقطع هادی باید برابر با سطح مقطع ادعا شده در کاتالوگ کابل بوده و اندازه آن نیز در تمام طول کابل یکسان و یکنواخت باشد.
وضعیت قرارگیری رشته‌ها درون کابل باید به صورتی باشد که رشته‌ها دقیقا در وسط غلاف قرار گرفته باشند. همچنین این رشته‌ها باید به راحتی از هم و از غلاف جدا شوند.
 

هادی مربوط به هر رشته باید دقیقا در مرکز عایق مربوط به خود قرار گرفته باشد. و ضخامت عایق در اطراف آن یکنواخت و یکسان باشد. چنانچه بخواهید هادی را از عایق جدا کنید باید این کار به آسانی صورت بپذیرد.

سطح خارجی غلاف کابل باید کاملا یکدست و صاف، بدون فرورفتگی و برآمدگی باشد.

اگر پوشش روی یک سیم یا کابل دارای ضخامت بیشتری نسبت به انواع دیگر بود این امر لزوما نشان دهنده کیفیت آن سیم و یا کابل نیست. این ماجرا ممکن است ناشی از کم شدن مقدار مس استفاده شده در سیم باشد و از این طریق وزن سیم و یا کابل را به وزن استاندارد رساندن پس دقت کنید که سیم ها و کابل هایی که خریداری می کنید هم میزان رسانایی مورد نظر را داشته باشند و هم عایقی مناسب را دارا باشند.

علاوه بر موارد فوق، مهم است یک کابل مرغوب‌ بالطبع از یک برند‌ معتبر موجود در بازار، می باشد. سیم و کابل تقلبی عرضه شده، دقیقا جان و مال مردم را هدف گرفته و باعث حوادث وحشتناک و آتش سوزی های کوچک و بزرگ می گردد. با توجه به اینکه سیم و کابل غیر استاندارد و بی کیفیت، یکی از عوامل عمده بروز آتش سوزی های گسترده می باشند، انتخاب سیم با کیفیت اهمیت ویژه ای دارد. شما می توانید انواع کابل مرغوب را از فروشگاه اینترنتی نوریکس با مناسب ترین قیمت و با ضمانت اصل کالا خریداری نمایید.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر