لطفا کمی صبر کنید ...
آیا لامپ های LED در صورت شکستن ایمن هستند؟

آیا لامپ های LED در صورت شکستن ایمن هستند؟

به عنوان انسان، این در طبیعت ماست که برای برتری تلاش کنیم. برای صنعت روشنایی، این بدان معناست که با ظهور فناوری‌های جدید، محصولات به طور مداوم درخشان‌تر و کارآمدتر می‌شوند. یکی از این نوآوری ها LED ها هستند که برای اولین بار در سال 1962 وارد صحنه شدند. به دلیل طول عمر طولانی، دوام، کارایی انرژی، راه اندازی فوری و کمبود گرما، به راحتی می توان LED ها را به عنوان بسته کامل درک کرد. اما آیا این خیلی خوب است که درست باشد؟اگرچه LED ها حاوی مواد خطرناکی مانند سرب و نیکل هستند، اما ال ای دی ها بی خطر هس

به عنوان انسان، این در طبیعت ماست که برای برتری تلاش کنیم. برای صنعت روشنایی، این بدان معناست که با ظهور فناوری‌های جدید، محصولات به طور مداوم درخشان‌تر و کارآمدتر می‌شوند. یکی از این نوآوری ها LED ها هستند که برای اولین بار در سال 1962 وارد صحنه شدند. به دلیل طول عمر طولانی، دوام، کارایی انرژی، راه اندازی فوری و کمبود گرما، به راحتی می توان LED ها را به عنوان بسته کامل درک کرد. اما آیا این خیلی خوب است که درست باشد؟اگرچه LED ها حاوی مواد خطرناکی مانند سرب و نیکل هستند، اما ال ای دی ها بی خطر هستند زیرا غلظت این مواد بسیار کم است. فراتر از خطرات آشکار شیشه های شکسته، ال ای دی های شکسته هیچ پیامد خطرناکی ندارند و به راحتی می توان آنها را از بین برد. بنابراین به نظر می رسد که صنعت روشنایی از دوران لامپ های فلورسنت پر از جیوه راه طولانی را پیموده است. اما من مطمئن هستم که برخی از شما هنوز نگران هستید - مطمئناً هر گونه قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک بی پروا است؟ من می خواهم توضیح دهم که چرا اینطور نیست. به خواندن ادامه دهید تا در مورد خطرات واقعی لامپ های LED، از جمله تجزیه و تحلیل کامل مواد خطرناک، مطلع شوید.

خطرات شکسته شدن لامپ های ال ای دی چیست؟


اگرچه میانگین طول عمر یک LED 50000 ساعت است، اجازه دهید با آن روبرو شویم ... حوادث اتفاق می افتد! چه LED های شما در هنگام برخورد ترک بخورند یا در حین تعویض لامپ شکسته شکسته شوند، نکته این است که LED ها شکست ناپذیر نیستند. مانند هر شی شیشه ای، لامپ اطراف یک تراشه LED شکننده است و نمی تواند فشار زیادی را تحمل کند. پس از برخورد، به هزاران قطعه ریز و تیغ تیز تبدیل می شود. از آنجایی که آنها نیمه شفاف هستند، تشخیص این قطعات ممکن است دشوار باشد، اما اگر روی آنها قرار بگیرند، پوست را پاره می کنند، باعث خونریزی می شوند و ممکن است نیاز به بخیه داشته باشند! اگر خوش شانس هستید و لامپ ال‌ای‌دی شما ترک می‌خورد اما نمی‌شکند، خبر خوبی است. مشروط بر اینکه خود دیود دچار اختلال نشده باشد، باید طبق معمول به انتشار نور ادامه دهد. بر خلاف سایر لامپ های معمولی، شیشه LED با گاز پر نمی شود. LED برای عملکرد به لامپ شیشه ای نیاز ندارد. صرفاً در خدمت اهداف زیبایی شناختی است. لامپ ترک خورده ممکن است بیشتر در معرض آسیب ارتعاشی باشد، اما فراتر از این، هیچ عنصر خطری وجود ندارد.

آیا لامپ های ال ای دی حاوی جیوه هستند؟


بیایید این موضوع را روشن کنیم: LED ها حاوی کوچکترین اثری از جیوه نیستند. برخلاف مدل های قبلی خود، LED ها با استفاده از نیمه هادی نور تولید می کنند. هیچ جیوه ای برای این فرآیند مورد نیاز نیست، به این معنی که، علی رغم ناقص بودن، LED ها به عنوان یک راه حل روشنایی سازگار با محیط زیست در نظر گرفته می شوند. اما جیوه چه چیز بدی دارد؟

هنگامی که جیوه گرم می شود، به بخار بی رنگ و بی بو تبدیل می شود که در CFL ها برای تحریک الکترون های سیم پیچ تنگستن استفاده می شود. قرار گرفتن در معرض جیوه به خصوص برای کودکان و نوزادان بسیار مضر است. سطح کم قرار گرفتن در معرض می تواند منجر به خستگی، تیرگی مغز و عدم تمرکز شود. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت، در حالی که ممکن است باعث مشکلات عصبی عضلانی مانند آتروفی عضلانی، لرزش و ضعف شود. مطالعه ای در سال 2008 توسط Environmental Health Perspective تخمین می زند که CFL ها معمولاً حاوی حدود 3 تا 5 میلی گرم جیوه هستند. هنگامی که این بخار جیوه شکسته می شود، می تواند به هوای خانه یا ملک شما فرار کند و برای هفته ها در آنجا ظاهر شود. بنابراین این توضیح می‌دهد که چرا لامپ‌های CFL و فلورسنت در صورت سوختن یا شکستن نیاز به نگهداری و دفع دقیق دارند.

سایر مواد خطرناک

متأسفانه، ال ای دی ها سهم عادلانه خود را از شیاطین دارند. تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که اجزای داخلی یک LED حاوی مواد سمی مانند آرسنیک، سرب، آهن، مس و نیکل است. قرار گرفتن در معرض این مواد بسیار مضر است و می تواند پیامدهای طولانی مدتی برای سلامتی ایجاد کند. به عنوان مثال، افزایش قرار گرفتن در معرض آرسنیک، خطر ابتلا به سرطان، دیابت و ضایعات پوستی را افزایش می دهد.

جالب اینجاست که غلظت این مواد بسته به نوع LED متفاوت است. مطالعه سال 2010 نشان داد که LED های قرمز معمولاً بدترین متخلفان هستند، زیرا حاوی 8 برابر بیشتر از سایر رنگ های LED سرب هستند. بله درست خواندید... هشت! اما این مواد نه تنها برای انسان خطرناک هستند، بلکه به سیاره زمین نیز آسیب می رسانند. مس تجزیه نمی شود، به این معنی که وقتی در محیط جمع می شود می تواند منجر به مسمومیت با مس در میکروارگانیسم ها و حیات وحش دریایی شود. در این مرحله، احتمالاً از خود می پرسید: "پس چرا این مواد طبق قانون به عنوان سمی طبقه بندی نمی شوند؟"

به بیان ساده، سطح هر ماده سمی در LED بسیار ناچیز است. طبق عنوان 22، قانون کالیفرنیا حداکثر وزن مجاز مواد مضر در هر کیلوگرم را تعیین می کند. LED ها بسیار کمتر از این حد هستند. در حالی که من مطمئناً باز کردن یک LED و تنفس در دود آن را توصیه نمی کنم. قرار گرفتن در معرض این مواد سمی در چنین مقادیر کم بعید است عواقب بدی داشته باشد.

با LED شکسته چه کاری باید انجام دهید


با در نظر گرفتن همه این موارد، ممکن است تعجب کنید که بدانید LED های شکسته نیازی به دفع خاصی ندارند. از آنجایی که آنها به عنوان سمی طبقه بندی نمی شوند، می توان آنها را با زباله های معمولی خود پرتاب کرد - البته، البته، من بازیافت را در صورت امکان توصیه می کنم. LED ها ممکن است فقط حاوی مقادیر کمی از مواد مضر باشند، اما انسان به سختی نیاز به قرار گرفتن در معرض سمیت بیشتری دارد. آنچه من می گویم این است که هنوز هم رعایت نکات ایمنی ضروری است. اگر لامپ LED شما شکست، سعی کنید وحشت نکنید. این چیزی است که باید انجام دهید:

ابتدا کودکان و حیوانات خانگی را به اتاق دیگری بفرستید تا از آسیب رساندن آنها به خود جلوگیری کنید.
بعد، دستکش و ماسک بپوشید. این کار از دستان شما در برابر شکستگی شیشه محافظت می کند و از استنشاق بخارات سمی جلوگیری می کند.
پنجره ها را باز کنید و هر تهویه مطبوع را خاموش کنید تا بخار از بین برود.
تکه های شیشه را با یک تکه مقوای سفت پاک کنید. استفاده از جارو خوب است، اما مطمئن شوید که پس از اتمام کار آن را دور بیندازید.
از نوار چسب برای برداشتن تکه های کوچکتری که ممکن است از دست داده باشید استفاده کنید.
تمام قطعات شکسته را در یک ظرف قابل مهر و موم قرار دهید.
از اینجا می توانید LED شکسته را دور بریزید. برای اطلاعات کامل در مورد دفع LED، از جمله نحوه بازیافت LED های شکسته، مقاله دیگر من را بررسی کنید.

کلمات پایانی
به طور خلاصه: بله، LED ها حاوی مواد سمی به شکل آرسنیک، سرب، آهن، مس و نیکل هستند. اما مقدار این مواد به قدری ناچیز است که یک LED شکسته هیچ تهدید واقعی برای انسان ایجاد نمی کند.  تولیدکنندگان باید به دنبال راهی برای کاهش تعداد مواد سمی استفاده شده در LED ها باشند. اما در حال حاضر، این به همان اندازه که می شود خوب است.

آیا قبل از خواندن این مقاله از خطرات ال ای دی ها می دانستید؟ شما چه فکر می کنید – آیا رسانه ها این مسائل را بیش از حد یا کم اهمیت می دانند؟ نظرات خود را در بخش نظرات زیر به من بگویید.


نظرات کاربران
ارسال نظر