لطفا کمی صبر کنید ...
آیا لامپ های حیاط و بیرون باید روی مدار جداگانه باشند؟

آیا لامپ های حیاط و بیرون باید روی مدار جداگانه باشند؟

در بسیاری از مواقع، چراغ‌های فضای باز مشکل ثانویه بعدی هستند. آنها پس از انجام تمام کارهای اصلی الکتریکی نصب می شوند - و بنابراین غیر معمول نیست که آنها را به مدار موجود برای روشنایی داخلی سیم کشی کنید. اما آیا این موضوع خوب است؟ در حالت ایده‌آل، چراغ‌های فضای باز باید در مدار جداگانه‌ای قرار بگیرند – به این ترتیب، اگر مشکلی پیش بیاید، نور داخل خانه را نیز خاموش نمی‌کنند. آنها همچنین می توانند در مدار جداگانه ای قرار نداشته باشند، اما باید مدار را به درستی عایق بندی کنید تا از آن در برابر آب و ه


چه در حال برنامه ریزی برای اضافه کردن نورپردازی جدید در فضای باز به خانه خود باشید، و چه در حال انجام برخی کارهای سیم کشی مجدد باشید و می خواهید مطمئن شوید که چراغ های فضای باز موجود شما به بهترین نحو متصل شده اند، مهم است که در نظر بگیرید که آیا آنها به مدار جداگانه نیاز دارند یا خیر. 

در بسیاری از مواقع، چراغ‌های فضای باز مشکل ثانویه بعدی هستند. آنها پس از انجام تمام کارهای اصلی الکتریکی نصب می شوند - و بنابراین غیر معمول نیست که آنها را به مدار موجود برای روشنایی داخلی سیم کشی کنید. اما آیا این موضوع خوب است؟ در حالت ایده‌آل، چراغ‌های فضای باز باید در مدار جداگانه‌ای قرار بگیرند – به این ترتیب، اگر مشکلی پیش بیاید، نور داخل خانه را نیز خاموش نمی‌کنند. آنها همچنین می توانند در مدار جداگانه ای قرار نداشته باشند، اما باید مدار را به درستی عایق بندی کنید تا از آن در برابر آب و هوا محافظت کنید. در این مقاله توضیح خواهم داد:

نوع مدار چراغ های فضای باز باید روشن باشد
انواع کابل هایی که برای چراغ های فضای باز نیاز دارید
اینکه آیا می‌توانید چراغ‌های فضای باز را به یک کلید داخلی متصل کنید
چراغ های فضای باز باید روی چه مداری روشن باشند؟

نصب مدار لامپ های فضای باز

دو نوع مدار اصلی وجود دارد که می توانید هنگام سیم کشی هر نوع روشنایی (یا در واقع هر چیزی الکتریکی) از آنها استفاده کنید - سری یا موازی. اگر مدار سری را انتخاب کنید، مدار یک حلقه ثابت است که هر نوری بعد از چراغ قبلی «در سری» سیم‌کشی می‌شود. در مدار موازی، هر چراغ روی حلقه خودش است. در نورپردازی فضای باز مثل باغ، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید، اما واضح ترین آنها این است که مدار شما چقدر پیچیده است.

فرض کنید فقط چند چراغ دیواری نصب می کنید. در این صورت، شما یا برقکارتان ممکن است مشکلات کمتری در سیم کشی مدار موازی داشته باشید. با این حال، برای چراغ های چوبی یا نخی، باید به این فکر کنید که چگونه می توانید به طور موازی سیم کشی کنید بدون اینکه مشکلی در سیم کشی فضای باز خود داشته باشید.

مدارهای موازی همیشه در صورت امکان بهتر هستند زیرا اگر ایرادی در مدار وجود داشته باشد، تنها بخشی از حلقه را که در آن قرار دارد تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین اگر یکی از لامپ ها از کار بیفتد، بقیه لامپ ها همچنان کار می کنند و تا زمانی که مشکل را تعمیر یا تعویض نکرده باشید، لازم نیست در تاریکی باشید. در یک مدار سری، وقتی یک لامپ خاموش می‌شود، بقیه کار نمی‌کنند - که به این معنی است که برای شناسایی مشکل کار بیشتری وجود دارد. اما سیم کشی موازی در فضای باز آسان نیست. در داخل خانه، شما در برابر مشکلاتی مثل آب و هوا و سایر عوامل مزاحم محافظت بیشتری دارید. در فضای باز، باید مطمئن شوید که همه سیم ها ایمن هستند. که به معنای ضد آب بودن کامل و همچنین محافظت در برابر ریشه گیاهان و حیوانات است.

اگر نورپردازی فضای باز را بدون بازسازی قابل توجه اضافه کنید، ممکن است مدار سری منطقی تر باشد. اما اگر چراغ‌های فضای باز را اضافه می‌کنید که بخشی از تعمیرات اساسی بزرگ‌تر است، همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، مطمئن شوید که مدارهای روشنایی خود را در اسرع وقت برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید با خیال راحت آنها را عایق بندی کرده و در صورت نیاز دفن کنید.

از نظر آمپر، شما می خواهید چراغ های بیرونی خود را روی یک مدار 5 آمپری قرار دهید. 13 آمپر بسیار زیاد است و در سیم کشی که استفاده می کنید پایدار نخواهد بود، اما 3 آمپر ممکن است گزینه های روشنایی شما را محدود کند.

چه کابلی برای روشنایی فضای باز مناسب است؟

مدار روشنایی فضای باز شما نسبت به نورپردازی داخلی شما در معرض خطرات بسیار بیشتری قرار دارد. در مورد آن فکر کنید:

چند بار در داخل خانه باران می بارد؟
چند حیوان وحشی در داخل دیوارهای شما پرسه می زنند و به طور بالقوه سیم کشی شما را می بلعند؟
چند گیاه دارید که در حال رشد و گسترش ریشه های خود از طریق مدارهای داخلی خود هستند؟
امیدوارم پاسخ تمام موارد بالا صفر باشد.

بعلاوه، پس باید به اتفاقات ناگوار خود فکر کنید – در حالی که بله، اگر مراقب نباشید، ممکن است یک میخ به سیم داخل خانه بکوبید، این امری عادی نیست. اما چقدر ممکن است در حال حفاری با بیل یا چمن زنی در نزدیکی یک کابل فضای باز باشید؟ بنابراین باید در نظر گرفت. به همین دلیل است که هنگام نصب چراغ های بیرونی باید به دقت در مورد محافظت از سیم کشی خود فکر کنید. بهتر است از کابل کشی SWA استفاده کنید. SWA مخفف عبارت steel-wire-armored است که به شما راهنمایی می کند که چرا باید از آن استفاده کنید. به جای پی وی سی با لاستیک عایق شده است. کابل روکش PVC می تواند ضد آب باشد، اما در اثر قرار گرفتن در معرض نور UV خورشید ضعیف شده و ممکن است ترک بخورد. زره فولادی به محافظت از آن در برابر حیواناتی که می توانند از طریق لاستیک در مناطق ضعیف تر گاز بگیرند، کمک می کند. با این حال، همچنان باید کابل را دفن کنید، زیرا حتی کابل زره‌دار فولادی نیز می‌تواند توسط ماشین‌های چمن‌زنی یا بیل‌ها بریده شود. کابل کشی 1.5 میلی متری معمولاً ضخامت مناسبی برای حمل بار کافی برای چراغ های فضای باز است. برای استفاده ایمن به اندازه کافی ایمن خواهد بود. سعی کنید کابل کشی را در عمق حداقل 450 میلی متری (حدود 1.5 فوت) در زیر مسیرها یا راهروها یا در عمق 750 میلی متری (حدود 2.5 فوت) در زمین، اگر جایی است که ممکن است کنده شود، دفن کنید. شما باید نوار نشانگر مسیر الکتریکی را در عمق حدود 150 میلی متری (0.5 فوت) نیز به تاخیر بیندازید تا به عنوان یک هشدار عمل کند.

آیا می توانید یک چراغ بیرونی را به یک سوئیچ داخلی سیم کشی کنید؟

نحوه کنترل چراغ های فضای باز چیزی است که باید در نظر بگیرید. بسیاری از افراد ردیاب‌های حرکتی یا آشکارسازهای نور محیط را نصب می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که روشنایی فضای باز در صورت نیاز روشن می‌شود. اما بیشتر اوقات، شما به نوعی کنترل دستی می خواهید، بنابراین یک سوئیچ مورد نیاز است. بنابراین شما قادر خواهید بود یک چراغ بیرونی را به یک سوئیچ داخلی سیم کشی کنید و به شما امکان کنترل چراغ ها را می دهد. با این اوصاف، برخی ملاحظات مهم دوباره در مورد نصب ایمن مدار روشنایی شما وجود دارد.

اگر کل مدار چراغ های فضای باز را به صورت مستقل وصل کرده باشید و فقط از یک کلید داخلی استفاده کنید، مشکلی نخواهید داشت. مشروط بر اینکه تمام توصیه های بالا را برای اطمینان از ایمن بودن آن رعایت کرده باشید. اما فرض کنید چراغ‌های بیرونی خود را روی  مدار داخلی سیم‌کشی می‌کنید و المان‌های بیرون را کاملاً آب‌بندی نکرده‌اید. در این صورت، شما در معرض خطر هستید زیرا آب و هوای بد می تواند به راحتی رطوبت را وارد مدار داخلی شما کند و خطر بزرگی ایجاد کند.

سوالات متداول

 

آیا می توانم چراغ های بیرونی را از سوکت روشن کنم؟


شما می توانید چراغ های بیرون را از یک پریز برق رسانی کنید. بسیاری از آنها قبلاً برای استفاده به این روش طراحی شده اند، اگرچه اگر دوشاخه خود را به چراغ های فضای باز وصل می کنید، مطمئن شوید که مدار سوکت می تواند بار را تحمل کند. مدار سوکت همچنین برای اطمینان از ایمن بودن به GFCI نیاز دارد. اگر چراغی را به یک مدار سوکت موجود که دارای GFCI است وصل می‌کنید، خوب هستید. افزودن سوکت به مدار روشنایی اختصاصی از نظر فنی امکان پذیر است. با این حال، ترجیح داده نمی شود، و بهتر است چراغ هایی را انتخاب کنید که می توانند در مدار خودشان سیم کشی شوند.


نصب روشنایی در فضای باز آسان نیست. در مقایسه با نورپردازی داخلی، فاکتورهای اضافی زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، که به معنای موارد بسیار بیشتری است که ممکن است اشتباه پیش برود. همیشه بهتر است تا زمانی که می توانید روشنایی فضای باز را روی مدار خودش داشته باشید زیرا به این معنی است که مدار روشنایی خواهید داشت که اگر مشکلی پیش آمد قطع شود. فقط مطمئن شوید که تمام کابل ها به طور مناسب عایق بندی شده و دفن شده اند. و اگر مطمئن نیستید، یک برقکار مورد اعتماد را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد. روشنایی فضای باز که به درستی نصب نشده باشد یک خطر بالقوه است.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر