لطفا کمی صبر کنید ...
آیا می توانید از نوارهای LED برای رشد گیاهان استفاده کنید؟

آیا می توانید از نوارهای LED برای رشد گیاهان استفاده کنید؟

گیاهان در فضای باز به نور خورشید فراوانی دسترسی دارند که برای رشد سالم آنها ضروری است. اگر گیاهان را در داخل خانه پرورش می دهید، باید این نور خورشید را دوباره ایجاد کنید، و گیاهان همیشه نمی توانند هر آنچه را که نیاز دارند از طریق فیلتر یک پنجره شیشه ای دریافت کنند. شاید تعجب کنید که بدانید گیاهان از نورهایی با طول موج های مختلف بهره می برند. نور سفید تمام پایه ها را می پوشاند، اما رنگ های شدیدتر می تواند به رشد گیاهان در غیاب نور طبیعی کمک کند. برای تشویق رشد گیاهان داخل خانه، بهتر است نورهای قر


گیاهان در فضای باز به نور خورشید فراوانی دسترسی دارند که برای رشد سالم آنها ضروری است. اگر گیاهان را در داخل خانه پرورش می دهید، باید این نور خورشید را دوباره ایجاد کنید، و گیاهان همیشه نمی توانند هر آنچه را که نیاز دارند از طریق فیلتر یک پنجره شیشه ای دریافت کنند. شاید تعجب کنید که بدانید گیاهان از نورهایی با طول موج های مختلف بهره می برند. نور سفید تمام پایه ها را می پوشاند، اما رنگ های شدیدتر می تواند به رشد گیاهان در غیاب نور طبیعی کمک کند. برای تشویق رشد گیاهان داخل خانه، بهتر است نورهای قرمز و آبی روی آنها بتابد. چگونه می توانید به گیاهان کمک کنید تا در داخل خانه بدون دسترسی به نور خورشید رشد کنند؟ آیا چراغ های نواری می توانند به اندازه کافی خوب کار کنند؟

چراغ‌های نوار LED می‌توانند به رشد موفق گیاهان داخل خانه کمک کنند و برای کنترل رنگ چراغ‌های گیاه شما خوب هستند، اما به تنهایی معمولاً آنقدر روشن نیستند که بیشتر نهال‌ها را به رشد تشویق کنند. در بیشتر موارد، نوارهای LED باید در کنار سایر لامپ های روشن تر و بزرگتر استفاده شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چراغ های نوار LED برای رشد گیاهان، موارد زیر را در نظر می گیریم:

آیا نوارهای LED برای فتوسنتز گیاهان به اندازه کافی قدرتمند هستند؟
ظرفیت طیف رنگ نوارهای LED
اینکه آیا نورهای نواری راه حلی عملی برای رشد گیاهان هستند یا خیر
آیا چراغ های نوار LED نور کافی برای فتوسنتز ساطع می کنند؟

به عنوان موجودات زنده، گیاهان برای رشد و شکوفایی به چندین چیز مختلف متکی هستند. آنها به منبعی از مواد مغذی مانند خاک اطراف ریشه نیاز دارند و به آب و نور نیاز دارند. در طبیعت، گیاهان برای رشد و فتوسنتز به نور خورشید متکی هستند. هنگامی که آنها در داخل خانه رشد می کنند، گیاهان باید در جایی نزدیک به محیط طبیعی خود نگهداری شوند. برای رشد و نمو با سرعت خوب، اکثر گیاهان به تکثیر مصنوعی نور طبیعی خورشید نیاز دارند. نور دریافتی آنها باید روشن باشد و این امر به ویژه برای نهال ها و گیاهان جوان مهم است. بسیاری از گیاهان بالغ می توانند با نور کمتری کنار بیایند، زیرا آنها به نور اولیه قوی خورشید که باعث شروع رشد نهال می شود، نیاز ندارند. اکثر گیاهان، اگر در حال حاضر بالغ شده باشند، می توانند به راحتی با نور کم تر زنده بمانند. برای دیدن یک گیاه در کل چرخه رشد، ایده خوبی است که حداقل نوری در حدود 2000 لومن در هر فوت مربع داشته باشید. با این حال، اندازه گیری لومن آنقدر که فکر می کنید مهم نیست.

اندازه گیری لومن بر اساس ادراک انسان از نور است که به شدت نسبت به نور زرد وزن دارد، که برای رشد کارآمد گیاه مورد نیاز نیست. بهتر است مطمئن شوید که طیف تمام رنگی پوشش داده شده است تا تمرکز بیش از حد روی اندازه‌گیری لومن. استفاده از چراغ های LED برای گیاهان مزایایی دارد. چراغ های LED گرمای زیادی از خود ساطع نمی کنند، بنابراین باعث خشک شدن گیاهان یا سوختگی نمی شوند. با این حال، اکثر نوارهای LED استاندارد تنها حدود 450 لومن در هر فوت ساطع می کنند. مگر اینکه نوارهای LED روشن تر خریداری کنید، ممکن است بخواهید از نوارهای LED خود برای تکمیل سایر اشکال روشنایی استفاده کنید. برای بیش از 2000 لومن، به نوارهای روشن تر 5050 یا بالاتر نیاز دارید. نوارهای LED 5050 دارای ابعاد 5.0 میلی متر در 5.0 میلی متر با سه تراشه LED در یک هستند، بنابراین بسیار روشن تر از نوارهای LED استاندارد هستند و برای رشد گیاهان مناسب تر هستند.

آیا نوارهای LED می توانند طیف رنگی مورد نیاز را ساطع کنند؟

گیاهان زمانی که در داخل خانه رشد می کنند به طیف تمام رنگی تکیه می کنند تا رشد کنند. نور طبیعی روز این امر را فراهم می کند، اما چراغ های داخلی شما نیز به رنگ های متنوعی نیاز دارند. گیاهان برای رشد به نور آبی نیاز دارند و نور قرمز تولید گل را تحریک می کند. اگر طول موج‌های نور آبی و قرمز را ارائه نکنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که گیاهان داخل خانه گل ندهند (و برخی از انواع ممکن است اصلاً رشد نکنند). نور آبی شدید در مراحل اولیه رشد برای تشویق رشد نهال حیاتی است. برای رشد بهینه، گیاهان باید نوری در حدود 6500K دریافت کنند زیرا نزدیکترین نور به نور روز است. برای جوانه زدن، گلدهی و تولید میوه، نورهایی در حدود 3000K مورد نیاز است. بیشتر چراغ‌های رشد گیاه، چراغ‌های طیف رنگی هستند، با نورهای قرمز و آبی برای دیدن گیاه در هر مرحله از رشد لازم است.

نوارهای LED می توانند طول موج نور قرمز و آبی مورد نیاز را ساطع کنند. با این حال، باید مطمئن شوید که چراغ‌های نواری که خریداری می‌کنید، طول موج‌های خاصی را که شما نیاز دارید منتشر می‌کنند – هر نوار سفیدی باید این را روی بسته‌بندی یا در مشخصات در صورت خرید آنلاین تبلیغ کند. اگر این کار را نمی کنند، اجتناب کنید زیرا ممکن است پول خود را هدر دهید. نوارهای تک رنگ معمولاً نور سفید با دامنه 2200K تا 6500K ساطع می کنند که برای تمام مراحل رشد گیاه ایده آل است. همچنین می توانید یک نور نوار LED قابل تنظیم پویا را انتخاب کنید و آن را برای طول موج های بالا و پایین به طور همزمان تنظیم کنید. گزینه های دیگر عبارتند از خرید چندین چراغ نوار جداگانه، برخی قرمز و برخی آبی، یا انتخاب یک نور نوار RGB و جایگزینی بین تنظیمات آبی و قرمز. به دلایل واضح، اولین مورد از این گزینه ها بسیار راحت تر از دومی خواهد بود.

استفاده از چراغ های نوار LED به عنوان چراغ رشد چقدر عملی است؟

رشد موفقیت آمیز یک گیاه نه چندان به روشنایی نور بلکه به طول موج های رنگی که دریافت می کند بستگی دارد. به همین دلیل، محبوبیت چراغ های LED به عنوان چراغ های در حال رشد در حال افزایش است. چراغ‌های نواری LED در مصرف انرژی کارآمد هستند. آنها می توانند یک طیف تمام رنگی را پوشش دهند. آنها گرمای بیش از حدی از خود ساطع نمی کنند که می تواند گیاهان را بسوزاند یا هیدراته کند. رشد گیاهان با چراغ های نواری امکان پذیر است، اما باید مراقب باشید که چراغ های مناسب را خریداری کنید تا شانس موفقیت خود را به حداکثر برسانید. نوارهای تک رنگ بهترین هستند زیرا حاوی کل طیف هستند. در غیر این صورت، به نورهایی نیاز خواهید داشت که طول موج های قرمز و آبی را پوشش دهند.

اگر از یک نوار RGB استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که چراغ‌های نواری 5050 را خریداری کرده‌اید که روشن‌تر از نوارهای LED استاندارد هستند و آنها را روی بنفش تنظیم کنید که حاوی ترکیب مناسبی از آبی و قرمز است. این امر باعث رشد زودرس و گلدهی نهال می شود. می‌توانید نور RGB را روی سفید تنظیم کنید، اما کاملاً سفید نیست، بنابراین منطقی است که در عوض روی رنگ‌های آبی و قرمز حساس‌تر تمرکز کنید. البته برخی از گیاهان تنها با نور LED زنده نمی مانند و رشد می کنند. نوارهای ال ای دی گرمای زیادی از خود ساطع نمی کنند و برخی از گیاهان برای رشد موفق خود به گرما و نور متکی هستند. شما نباید انتظار داشته باشید که یک گیاه گوجه فرنگی پررونق زیر نوارهای LED ایجاد کنید. با این حال، اکثر گیاهانی که به گرمای زیادی نیاز ندارند، اگر نزدیک باشند، باید با موفقیت زیر 5050 نوار LED با طیف کامل رشد کنند.

چراغ های LED نواری را می توان به عنوان تنها چراغ رشد یا بخشی از یک مجموعه پیچیده تر استفاده کرد. انعطاف پذیری آنها می تواند بسیار مفید باشد و به شما امکان می دهد موقعیت نورپردازی رشد خود را دقیق تر کنترل کنید. با یک طیف رنگی کامل، می توانید مطمئن باشید که گیاهان هر آنچه را که نیاز دارند را دریافت خواهند کرد. برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت خود، می خواهید چراغ های نواری 5050 روشن تر خریداری کنید. اینها هزینه بیشتری خواهند داشت اما خروجی لومن بیشتری برای جوانه زنی موفق نهال دارند. چه گیاهانی را با موفقیت در زیر نورهای نوار LED پرورش داده اید؟ آیا ترجیح می دهید از یک طیف تمام رنگی استفاده کنید یا از نوارهای RGB جداگانه؟


نظرات کاربران
ارسال نظر