لطفا کمی صبر کنید ...
انواع سیستم سیم کشی برق صنعتی

انواع سیستم سیم کشی برق صنعتی

انتخاب سیستم سیم کشی برای تاسیسات صنعتی، تجاری و خانگی به ساختار، کاربرد، ولتاژ تغذیه، بار، ظاهر و هزینه بستگی دارد. در زیر انواع مختلف لوله های برق توضیح داده شده است.


انتخاب سیستم سیم کشی برای تاسیسات صنعتی، تجاری و خانگی به ساختار، کاربرد، ولتاژ تغذیه، بار، ظاهر و هزینه بستگی دارد. در زیر انواع مختلف لوله های برق توضیح داده شده است.

انواع سیستم سیم کشی
رایج ترین انواع سیستم سیم کشی عبارتند از:

مجرای فلزی سخت (RMC)
 


در این سیستم سیم کشی تمام سیم ها در لوله ای به نام مجرا محصور می شوند. لوله معمولاً فولادی، گاهی اوقات آلومینیوم یا برنج است (مخصوصاً برای روشنایی استخر). مجرا با لوله آب تفاوت دارد زیرا سطح داخلی به دقت آماده شده است تا بتوان سیم ها را با حداقل تلاش و بدون آسیب به عایق به داخل آن کشید. همچنین ترکیب شیمیایی فولاد در مجرای لوله به دقت کنترل می شود تا به راحتی خم شود. لوله فولادی معمولاً دارای یک روکش گالوانیزه یا مشابه در داخل و خارج است. برخی از لوله های فولادی گالوانیزه و برخی از لوله های آلومینیومی دارای پوشش لعابی یا پلاستیکی اضافی برای محافظت بیشتر در برابر خوردگی هستند.

لوله فلزی متوسط (IMC)
 


این سیستم سیم کشی شبیه به مجرای فلزی سفت و سخت معمولی است و اندازه برای اندازه دارای قطر خارجی یکسان اما دیواره های نازک تر است. این باعث می شود که مساحت داخلی در اینچ مربع کمی بیشتر از مجرای معمولی باشد، و این تفاوت اندازه اغلب باعث ایجاد تفاوت در پر شدن مجاز سیم می شود. IMC به همان روش RMC معمولی نصب می شود. رزوه ها یکسان هستند و اتصالات RMC را می توان بدون تغییر استفاده کرد. به دلیل کاهش ضخامت دیواره، احتمال پیچ خوردگی آن بیشتر است که باعث می شود تحمل کمتری نسبت به هیک های مجرای داشته باشد. لوله های خم کن بسیار خوب کار می کنند. تنها تفاوت کاربردی واقعی بین این دو محصول این است که RMC در تمام اندازه های تجاری تا 6 اینچ ساخته می شود، اما IMC فقط تا 4 اینچ می رود.

هم RMC و هم IMC می‌توانند جعبه‌هایی را پشتیبانی کنند که توپی‌های رزوه‌دار دارند، یا جعبه‌های فلزی معمولی که هاب‌هایی برای این منظور به آن‌ها اضافه شده‌اند.
 
لوله های فلزی الکتریکی (EMT)
 
مسیری که شبیه مجرای فلزی سفت و سخت است، اما ساختاری با دیواره نازک دارد، "لوله فلزی الکتریکی" (به اختصار EMT) نامیده می شود. این سیستم سیم کشی از فولاد گالوانیزه یا گاهی اوقات از آلومینیوم ساخته شده است، که هر کدام ممکن است دارای پلاستیک اضافی یا سایر پوشش های محافظ باشد. قوانینی که در مورد لوله های فلزی سفت و سخت اعمال می شود - مانند تعداد سیم های مجاز، خم شدن، تکیه گاه ها - برای EMT ها نیز اعمال می شود. فقط در اندازه‌های 4 اینچ ساخته می‌شود. باید در فاصله 3 فوتی از هر جعبه، کابینت یا اتصالات و همچنین در فواصل بیش از 10 فوت، بدون توجه به اندازه، پشتیبانی شود. اگر هیچ عنصر ساختاری برای پشتیبانی وجود نداشته باشد، اولین نقطه تکیه گاه می تواند تا 5 فوت از انتهای آن فاصله داشته باشد، مشروط بر اینکه لوله میانی از طول بریده نشده EMT تشکیل شده باشد. علاوه بر این، یک طول ناگسستنی از EMT را می توان ماهیگیری کرد. این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما مواردی وجود دارد که ممکن است بتوانید طولی از لوله را به داخل حفره دیواری فرو کنید.
قطر داخلی در سایزهای کوچکتر مانند مجرای صلب است اما در سایزهای بزرگتر کمی بزرگتر است. با این حال، از آنجایی که دیوارها بسیار نازک هستند، EMT هرگز نباید در مزرعه رزوه شود (پتنتی برای یک محصول رزوه‌شده در کارخانه وجود دارد، اما در حال حاضر در حال تولید نیست). در عوض، تمام اتصالات و اتصالات با اتصالات بدون رزوه ساخته می شوند که مواد را از طریق فشار نگه می دارند.

لوله فلزی انعطاف پذیر (FMC)
 
این  سیستم سیم کشی اغلب "فلکس" یا "گرین فیلد" نامیده می شود. از نظر ظاهری شبیه به کابل زره‌دار است، اما از نظر قطر بزرگ‌تر است، زیرا مسیری خالی است و پس از نصب باید سیم‌ها را به داخل آن کشیده شود. این در فولاد یا آلومینیوم در هر دو ضخامت دیوار معمولی و کاهش یافته موجود است. محصولات آلومینیومی و فولادی دیوار کاهش یافته برای جلوگیری از جدا شدن پیچ ها نیاز به مراقبت دارند و نیاز به استفاده از اتصالات ترمینال مناسب دارند که با این فرم ها ارزیابی می شوند. سعی کنید از کانکتورهایی استفاده کنید که کل محیط مسیر راه آهن را به منظور توزیع مطمئن تر نیروهای خروجی، به ویژه در مناطقی که ممکن است پس از نصب، خمش مختل شود، استفاده کنید.
 
مجرای فلزی انعطاف پذیر مایع (LFMC)
 


این سیستم سیم کشی شبیه یک مجرای فلزی انعطاف پذیر معمولی است، به علاوه دارای یک ژاکت بیرونی ضد مایع غیرفلزی مقاوم در برابر نور خورشید است. معمولاً «Sealtite» نامیده می شود که نام تجاری یک تولید کننده است. برای اینکه کانکتور را به درستی قرار دهید، مراقب باشید که مجرای آن را به صورت مربع برش دهید. بخشی از کانکتور به داخل کانال می رود و اتصال خوبی برای تداوم اتصال به زمین ایجاد می کند. بخشی از آن به بیرون می رود و یک مهر و موم ضد آب تشکیل می دهد. محتویات پلاستیکی در ژاکت بیرونی مقدار گرمایی را که تحمل می کند محدود می کند. به طور کلی، سیم های خود را به گونه ای اندازه بگیرید که جریانی که آنها با خود حمل می کنند از محدودیت های ستون 60 درجه سانتی گراد تجاوز نکند زیرا دمای بالاتر باعث نرم شدن ژاکت می شود. اگر محصول مطابق با علامت گذاری شده باشد، می توانید از این محدودیت ها تجاوز کنید. این محصول ساخته شده است و می توان از آن در ابعاد کوچکتر 3⁄8 اینچی استفاده کرد. اندازه برای برنامه هایی مشابه با برنامه هایی که 3⁄8 اینچ هستند، معامله کنید. می توان از مجرای فلزی انعطاف پذیر (و با همان سیم پر) استفاده کرد.

مجرای غیر فلزی انعطاف پذیر مایع (LFNC)
 
این سیستم سیم کشی عملکردی مشابه پیش ساز فلزی خود دارد اما دیواره ای کاملاً غیرفلزی دارد. این به سه شکل موجود است که دو تای آنها نسبتاً غیر معمول هستند - نوع "A" با تقویت بین هسته و پوشش، و نوع "C" دارای دیواره راه راه بدون تقویت اضافی. نوع "B" با تقویت یکپارچه در دیواره لوله، به یک روش سیم کشی بسیار محبوب تبدیل شده است. این نوع محدودیتی به 6 فوت ندارد (مگر اینکه طول بیشتری برای انعطاف پذیری لازم باشد، که شرایط نسبتاً غیر معمول است) که سایر انواع مشترک هستند. همانطور که در مورد نسخه متالیک، باید مطمئن شوید که سیم های بسته شده بالاتر از 60 درجه سانتیگراد کار نکنند، مگر اینکه محصول مطابق با علامت گذاری شده باشد. هم این محصول و هم نسخه متالیک آن را می توان در فضای باز استفاده کرد و حتی در صورت ذکر و علامت گذاری برای این وظیفه، مستقیماً دفن شد. در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز باید برای این وظیفه علامت گذاری شود.
 
مجراهای غیرفلزی سفت و سخت (سابق، نوع RNC)
 
یک مجرای غیر فلزی سفت و سخت در برابر تأثیرات خورنده معمولی مصون است، اگرچه برخی از مواد شیمیایی صنعتی به آن حمله می کنند. انواع مختلفی از این محصول برای استفاده زیرزمینی وجود دارد. یک شکل از مجرای زیرزمینی، پلی اتیلن سیاه و چگالی بالا، می تواند در طول های پیوسته روی یک قرقره عرضه شود. این فرم را می توان با هادی های از پیش نصب شده نیز ارسال کرد. این فرم می سوزد و نمی توان از آن در مکان های در معرض یا در ساختمان ها استفاده کرد. با این حال، نسخه پلی وینیل کلراید (PVC) را می توان با درجه بالاتر و پایین تر استفاده کرد و نوع غالب مورد استفاده است. اخیراً نوعی از فایبرگلاس با موفقیت برای استفاده بالاتر از درجه فهرست شده است، اما خاتمه دادن به آن نسبتاً دشوار است و استفاده از آن تنها بخش کوچکی از PVC است.

لوله های غیر فلزی الکتریکی (ENT)
 
از آنجایی که RNC همتای غیرفلزی RMC است، لوله های غیرفلزی الکتریکی همتای EMT هستند. این از PVC یکسان در اندازه های تجاری تا 2 اینچ ساخته شده است، اما در ساخت دیوار راه راه که اجازه می دهد آن را با دست و بدون اعمال گرما خم کنید. می توان آن را در طول های پیوسته از یک قرقره تامین کرد. حتی به‌عنوان یک مجموعه از پیش سیم‌کشی شده با ترکیب‌های هادی مشخص که قبلاً در جای خود کشیده شده‌اند، موجود است. با این حال، کابل نیست و مشمول تمام محدودیت‌های معمولی برای مسیرهای مسابقه است، از جمله قانون خمیدگی 360 درجه. باید در هر 3 فوت و در فاصله 3 فوتی پایانه ها پشتیبانی شود. نمی توان از آن در خارج از منزل یا برای دفن مستقیم استفاده کرد. اما در مواردی که در بتن اجرا می شود، حتی اگر بتن زیر عیار باشد، می توان از آن استفاده کرد.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر