لطفا کمی صبر کنید ...
انواع سیم و کابل برق

انواع سیم و کابل برق

کابل و سیم برق یک چیز در نظر گرفته می شوند ولی اگر بخواهیم تخصصی تر به موضوع نگاه کنیم، آنها کاملاً متفاوت هستند. یک سیم از یک هادی الکتریکی منفرد ساخته شده است در حالی که یک کابل مجموعه یا بسته ای از سیم های متعدد در داخل یک پوشش مشترک است. هر دوی آنها برای حمل جریان الکتریکی استفاده می شوند.

 

کابل و سیم برق یک چیز در نظر گرفته می شوند ولی اگر بخواهیم تخصصی تر به موضوع نگاه کنیم، آنها کاملاً متفاوت هستند. یک سیم از یک هادی الکتریکی منفرد ساخته شده است در حالی که یک کابل مجموعه یا بسته ای از سیم های متعدد در داخل یک پوشش مشترک است. هر دوی آنها برای حمل جریان الکتریکی استفاده می شوند.

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تقریباً همه چیز از برق تامین می شود. چه در فضای داخلی و چه در فضای باز، نیاز به تامین برق صاف و بدون وقفه داریم که با استفاده از نوع مناسب سیم و کابل به دست می آید. نه تنها بخش برق از کابل ها و سیم ها برای انتقال و توزیع برق به خانه و صنایع ما استفاده می کند، بخش مخابرات نیز برای انتقال بی وقفه داده به انواع مختلفی از کابل ها متکی است.

برچسب گذاری کابل ها


برچسب گذاری کابل ها بسیار مهم است و اطلاعات زیادی در مورد نوع عایق آن، تعداد سیم ها و گیج سیم ها ارائه می دهد. به برخی از برچسب های نوشته شده روی سیم هایی که معمولاً در سیم کشی خانه استفاده می شود نگاهی بیندازید.


14-2G: کابل شامل دو سیم عایق و یک سیم زمین است. سیم انفرادی 14 گیج است.
14-3G: کابل شامل سه سیم عایق و یک سیم زمین است. سیم های مجزا 14 گیج هستند.
12-2 w/G: کابل شامل دو سیم عایق با یک سیم زمین است. سیم های مجزا 12 گیج هستند.
12-3 w/G: کابل شامل سه سیم عایق شده با یک سیم زمین است. سیم های مجزا 12 گیج هستند.
600 ولت: این کابل برای حداکثر 600 ولت نامگذاری شده است. کابل NM معمولا برای سیم کشی خانه استفاده می شود.
TYPE NM-B: NM مخفف Non-metallic است، کابلی با روکش غیر فلزی از نوع B است. این کابلی است که معمولاً برای سیم کشی وسایل و دستگاه ها در خانه استفاده می شود.
مهم ترین برچسب ها در مورد عایق یا پوشش پلاستیکی اطراف سیم های رسانا است. در اینجا برخی از برچسب های رایج نوشته شده روی سیم ها آورده شده است.

THHN
THWN
THW
XHHN
معنی هر حرف استفاده شده در برچسب های بالا در زیر آورده شده است:

T: عایق ترموپلاستیک، یک ماده مقاوم در برابر آتش
H: مقاوم در برابر حرارت؛ قادر به تحمل درجه حرارت تا 167 درجه فارنهایت است.
HH: بسیار مقاوم در برابر حرارت؛ قادر به تحمل درجه حرارت تا 194 درجه فارنهایت است.
W: "مرطوب" یا تایید شده برای مکان های مرطوب و مرطوب. این سیم برای مکان های خشک نیز مناسب است
X: عایق ساخته شده از پلیمر مصنوعی که ضد شعله است
N: روکش نایلونی برای مقاومت در برابر روغن و بنزین

کابل های سیم کشی مسکونی


سیم کشی مسکونی از تیر برق تا لوازم خانگی یا دستگاه های داخل خانه عمدتاً به پنج نوع تقسیم می شود.

کابل ̣Drop Service:
این کابل بین قطب برق و محل یا ساختمان مصرف کننده است. کابل دراپ سرویس یک خط برق سربار از تیر به آب و هوای سرویس یک خانه است. کابل دراپ سرویس می تواند انواع مختلفی داشته باشد که در زیر آورده شده است:
 
کابل ̣Drop Service

کابل دوبلکس: کابل سرویس دوبلکس یک هادی دو هسته ای است، یعنی دارای دو هادی است. یک هادی عایق برای خط فاز و یک هادی لخت برای خط خنثی. برای تامین برق تک فاز ساختمان استفاده می شود.

انواع کابل دراپ سرویس

کابل تریپلکس: کابل دراپ سرویس تریپلکس یک هادی سه هسته ای است. دارای دو هادی عایق برای خط فاز و یک هادی لخت برای خط خنثی.

کابل Quadruplex: کابل سرویس Quadruplex یک هادی چهار یا چهار هسته ای است. دارای 4 هادی؛ سه تای آنها هادی های عایق برای خطوط فاز و هادی لخت برای خط خنثی هستند. برای تامین برق 3 فاز از تیر برق به ساختمان استفاده می شود.

هادی فاز یک کابل AAC است در حالی که هادی خنثی در AAC/AAAC/ACSR موجود است. عایق مورد استفاده در این کابل ها XLPE است که از این هادی ها در برابر رطوبت، گرما و غیره محافظت می کند.

سیم های تغذیه کننده اصلی:


کابل‌ها و سیم‌های تغذیه‌کننده اصلی برق را از هواشناسی سرویس به ساختمان می‌رسانند. کابل های مورد استفاده برای این منظور 600 ولت THHN، جامد یا رشته ای با امتیاز 25 درصد بیشتر از حداکثر بار مورد نیاز است.

سیم های تغذیه پنل:
سیم های تغذیه پانل برق را به جعبه اتصال اصلی توزیع می کنند. معمولاً کابل‌های THHN توهین‌شده مشکی با امتیاز 25 درصد بیشتر از حداکثر جریان بار هستند

سیم های غلاف غیر فلزی:
سیم های غیر فلزی یا غلاف NM برای سیم کشی داخلی استفاده می شود. ممکن است از 2 یا بیش از 2 هادی عایق شده با یک هادی عایق یا زمین خالی تشکیل شده باشد. لایه دیگری از روکش پلاستیکی XLPE برای محافظت بیشتر وجود دارد. آخرین نسخه NM type-B در حال حاضر توسط برقکارها برای نصب داخلی استفاده می شود. هادی ها می توانند جامد یا رشته ای باشند. هادی های رشته ای راحت تر از طریق کانال ها عبور می کنند.

سیم هادی تک
سیم تک هادی محبوب ترین انتخاب برای چیدمان برق در داخل خانه است. این در چندین گیج، رنگی (برای شناسایی فاز، خنثی و زمین) و هادی های جامد یا رشته ای موجود است. یک سیم جامد اتصالات بهتری را فراهم می کند اما سیم های تک رشته ای راحت تر از طریق مجراها عبور می کنند. هر دوی آنها در عایق های THW و THHN موجود هستند.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر