لطفا کمی صبر کنید ...
تفاوت بین لامپ های هالوژن و LED چیست؟

تفاوت بین لامپ های هالوژن و LED چیست؟

لامپ‌های رشته‌ای سنتی در سراسر جهان کنار گذاشته شده‌اند، توجه به جانشینان آنها معطوف شده است: هالوژن‌ها. آیا بعد از روشن کردن خانه هایمان در 60 سال گذشته، آیا لامپ های هالوژن حذف می شوند؟ لامپ های هالوژن انرژی بیشتری مصرف می کنند، در مقایسه با ال ای دی ها به سرعت گرم می شوند و دمای رنگ ثابتی از خود نشان می دهند. نسبت لومن بر وات LED ها 80-100 lm/W است، در مقایسه با 16-24 lm/W برای هالوژن ها. این بدان معناست که LED ها با استفاده از انرژی بسیار کمتر نور بسیار بیشتری ساطع می کنند.

 

لامپ‌های رشته‌ای سنتی در سراسر جهان کنار گذاشته شده‌اند، توجه به جانشینان آنها معطوف شده است: هالوژن‌ها. آیا بعد از روشن کردن خانه هایمان در 60 سال گذشته، آیا لامپ های هالوژن حذف می شوند؟ لامپ های هالوژن انرژی بیشتری مصرف می کنند، در مقایسه با ال ای دی ها به سرعت گرم می شوند و دمای رنگ ثابتی از خود نشان می دهند. نسبت لومن بر وات LED ها 80-100 lm/W است، در مقایسه با 16-24 lm/W برای هالوژن ها. این بدان معناست که LED ها با استفاده از انرژی بسیار کمتر نور بسیار بیشتری ساطع می کنند.

لامپ های هالوژن در مقایسه با LED چگونه کار می کنند؟


بیایید به تفاوت های اساسی بین لامپ هالوژن و LED نگاه کنیم. مسلماً یک لامپ هالوژن جایگزین کارآمدتری برای لامپ های رشته ای قدیمی است. این لامپ ها دارای یک رشته تنگستن هستند که با عبور جریان از آن گرم می شود و سفید-گرم می شود و گرما و نور ساطع می کند. به طور خاص، یک لامپ هالوژن گاز هالوژن را در یک کپسول در بدنه لامپ فشرده کرده است. این گاز از طرق مختلف به بهبود راندمان کمک می کند. در یک لامپ رشته ای، رشته آنقدر گرم شد که فلز در طول عمر لامپ متلاشی شد. در این فرآیند، تجمع کربن روی بدنه لامپ رسوب کرد. این به طور قابل توجهی طول عمر لامپ را کاهش داد.

معرفی گاز هالوژن در مجاورت رشته تنگستن، مقداری تنگستن را به رشته بازیافت کرد و از تجمع کربن جلوگیری کرد. این امر به طور چشمگیری طول عمر لامپ را افزایش داده است و 2000 تا 4000 ساعت بیشتر می دهد. از سوی دیگر، یک LED به صورت الکترونیکی کار می کند. یک LED به عنوان یک کامپیوتر عمل می کند، به موجب آن حالت روشن و خاموش باینری دارد. این فناوری پیشرفته تر است و از تراشه های الکترونیکی نصب شده در پایه لامپ استفاده می کند.

اگر تا به حال به این فکر کرده اید که یک LED دقیقا چگونه نور می دهد، برای یک نمای کلی کوتاه، شیرین و فنی در ادامه مطلب بخوانید. لامپ LED یا دیود ساطع کننده نور، نیمه هادی است که مقدار الکتریسیته ای را که از آن عبور می کند کنترل می کند. در قلب دیود یک اتصال p-n وجود دارد که الکترون ها از آن عبور می کنند و در این فرآیند حالت خود را تغییر می دهند. انرژی اضافی آزاد شده با تغییر حالت الکترون ها باعث گسیل فوتون ها می شود. سپس این فوتون‌ها با مواد دیگری که در LED استفاده می‌شوند و جریانی که از آن عبور می‌کند برای انتشار نور مرئی برهم‌کنش می‌کنند! و به طور خلاصه این فناوری LED است.

لامپ ال ای دی در مقایسه با لامپ هالوژن: کدام روشن تر است؟

پس چگونه این تفاوت ها در مورد روشنایی ظاهر می شوند؟ متأسفانه، مقایسه ساده ای نیست. در گذشته، وات و روشنایی به طور مستقیم در ارتباط بودند. هر چه وات لامپ بالاتر باشد، روشن تر خواهد بود. وات دیگر معیار مناسبی برای روشنایی نیست. معرفی LED ها این رابطه را مختل کرد. این لومن است که به طور دقیق و عینی نشان می دهد که یک لامپ چقدر روشن خواهد بود. به عنوان یک منبع نور بسیار کارآمد، یک LED می تواند یک هالوژن 40 وات نور را با استفاده از تنها 10 وات انرژی تکرار کند. به عبارت دیگر، یک LED 30 واتی بسیار روشن تر از یک هالوژن 30 واتی خواهد بود. بنابراین واضح است که رابطه بین وات و روشنایی دیگر خطی نیست. اما چرا این است؟

اگر تا به حال یک لامپ هالوژن روشن را لمس کرده باشید، مطمئن هستم که می دانید که آنها بسیار داغ می شوند. در واقع، هالوژن ها 80 درصد انرژی خود را به عنوان گرما هدر می دهند و تنها 20 درصد آن برای ایجاد نور استفاده می شود. در مورد LED ها کاملا برعکس است. آنها 80 درصد از انرژی خود را به عنوان نور مصرف می کنند و 20 درصد دیگر را به عنوان گرما خارج می کنند. با بازگشت به سوال مورد بحث، مشخص شد که معیار جدیدی برای اندازه گیری روشنایی مورد نیاز است. معرفی… لومن! لومن اندازه گیری مقدار کل نور مرئی ساطع شده از یک منبع نور است. هر چه امتیاز لومن بیشتر باشد، روشنایی لامپ بیشتر خواهد بود. یک لامپ هالوژن 18 واتی حدود 220 لومن ساطع می کند، در حالی که یک لامپ LED 18 واتی 1300 لومن را ساطع می کند.

به طور متوسط، LED ها دارای لومن بر وات 80-100 Lm/W هستند. در حالی که هالوژن ها معمولا دارای لومن در هر وات 16-24 lm/W هستند. قبل از اینکه به عمق عملکرد لامپ هالوژن بپردازید، باید بدانید که دمای رنگ (CCT) یک لامپ گرما یا خنکی نور سفید را به شما می گوید. وقتی صحبت از دمای رنگ به میان می‌آید، هالوژن‌ها در حدود 3000 درجه کلوین ثابت می‌شوند، رنگی مایل به زرد گرم شبیه به لامپ‌های رشته‌ای 2700K. از آنجایی که LED ها در طیف وسیعی از روشنایی و دمای رنگ موجود هستند، بسیار قابل تنظیم تر از هالوژن هستند. این بدان معناست که پیدا کردن لامپی که دقیقاً با نیازهای شما مطابقت دارد آسان تر است. آنها در 2000K به عنوان سفید نرم و گرم، در 4000K به عنوان نور سفید خالص خنثی و تا 6000K به عنوان سفید مایل به آبی سرد عرضه می شوند. علاوه بر این، LED ها بلافاصله پس از روشن شدن به روشنایی کامل می رسند و دوچرخه سواری مکرر بر آنها تأثیر نمی گذارد. یعنی بر خلاف هالوژن ها می توان آنها را برای مدت کوتاهی روشن و خاموش کرد. در نهایت این بدان معنی است که چراغ LED علاوه بر روشن تر بودن، پایدارتر نیز می باشد.

مقایسه مصرف برق لامپ  LED در مقایسه با لامپ هالوژن

برای لامپ های هالوژن و LED به طور یکسان، اکنون به دنبال مشخصاتی هستید که "وات معادل" را بیان می کند. این یک عدد مقایسه ای است که از مصرف برق یک لامپ رشته ای به عنوان یک استاندارد پایه برای نشان دادن میزان روشنایی یک لامپ LED یا هالوژن استفاده می کند. بنابراین اگر یک لامپ "60 وات معادل" را مشخص کند، به هیچ وجه معیاری برای میزان مصرف برق نیست. در عوض، نشان می دهد که این لامپ به روشنی یک لامپ رشته ای 60 وات خواهد بود. مصرف برق واقعی به طور جداگانه ذکر خواهد شد. به عنوان مثال، LED ها ممکن است از 8.5 وات استفاده کنند، و هالوژن ها ممکن است 30 وات انرژی مصرف کنند تا به اندازه یک لامپ سنتی 60 وات بدرخشند.

با چنین استفاده ای که تشنه انرژی است، جای تعجب نیست که دیگر از لامپ های رشته ای در خانه ها و دفاتر ما استقبال نمی شود. اما در مورد مقایسه مصرف برق بر حسب وات بین هالوژن و LED، برای همان خروجی نور در لومن چگونه است. یک هالوژن 80 واتی و یک هالوژن 17 واتی در آزمایشی که روی این ویدئو انجام شد، به همان میزان لومن ساطع می کنند. این لامپ هالوژن بیش از 4 برابر برق مصرف شده توسط LED برای تولید نور خروجی یکسان استفاده می کند. پس برای شما چه معنایی دارد؟ برای شخصی‌سازی این اطلاعات، ماشین‌حساب منظم من را بررسی کنید تا همه چیز را در چشم انداز شما قرار دهد. در اینجا، می‌توانید هزینه برق به ازای هر کیلووات ساعت، تعداد لامپ‌هایی که نصب کرده‌اید و مدت زمانی که از لامپ‌ها در طول روز استفاده می‌کنید را به برق وصل کنید.

اگر لامپ ها را با وات های مختلف جایگزین کنید، ماشین حساب فوراً به شما می گوید که چقدر پول پس انداز می کنید. فرض کنید من یک پیمانکار هستم که به دنبال کاهش مصرف انرژی مشتری خود در طبقه دفترش هستم. اگر برق شهر من به ازای هر کیلووات ساعت 13 سنت است و اداره هر روز 9 ساعت از 30 لامپ استفاده می کند. ماشین حساب به من می گوید که اگر یک لامپ هالوژن 80 واتی را با یک لامپ LED 17 واتی جایگزین کنم، مشتری من 810 دلار در سال صرفه جویی می کند! اصلا عدد کمی نیست. به راحتی، قیمت اولیه بالاتر یک LED باکیفیت در عرض یک ماه پرداخت می شود و باعث صرفه جویی بیشتر در طول سال می شود. برای یک گیلاس در بالا، یک LED برای سالها نیازی به تعویض ندارد.

کدام نور ال ای دی یا هالوژن بهتر است؟


علیرغم ارتقاء و کارایی بهبود یافته، یک لامپ هالوژن داغ هنوز هم نسبت به فناوری بدون گرمایش در یک لامپ LED انرژی بسیار بیشتری برای روشنایی مصرف می کند.  فراموش نکنید که علاوه بر افزایش هزینه های جاری لامپ های هالوژن، گرمای سقف یا وسایل با لامپ هالوژن کافی می تواند دمای محیط فضا را افزایش دهد. با توجه به لامپ‌های کافی در یک منطقه محدود، مانند یک فروشگاه کوچک خرده‌فروشی، فضا به سرعت گرم می‌شود و برای حفظ دمای راحت، هزینه‌های خنک‌کننده افزایش می‌یابد. برای اضافه کردن به آن، همانطور که گفته شد، لامپ های هالوژن طول عمر زیادی ندارند. شما هر چند سال یکبار آنها را تعویض خواهید کرد و بر مشکلات و هزینه های شما می افزاید. با این حال، وقتی نوبت به کاهش نور می رسد، تا زمانی که دیمرهای ارتقا یافته و سازگار LED در بازار تکثیر شوند، هالوژن ها عملکرد بهتری دارند. آنها را می توان به راحتی با تغییر ولتاژ ارائه شده در سراسر مدار کم نور کرد. LED ها کم نور می شوند، اما نه بدون چند سکسکه. با این حال، اکثر لامپ‌هایی که در بازار فروخته می‌شوند، لامپ‌های هالوژن هستند که به طور طبیعی توسط ال‌ای‌دی‌ها به دلیل ارزان‌تر، بادوام‌تر و همه‌کاره‌تر شدن فناوری به‌طور تصاعدی تغییر می‌کنند.

کلمات پایانی
با بیش از یک شمارش، این ال ای دی ها هستند که در اولین انتخاب روشنایی پیشتاز مسابقه هستند. اعداد در مقابل شما هستند و تصمیم با شماست. چه چیزی در مورد عملکرد یک لامپ LED بیشتر برای شما جذاب است؟ آیا خانه یا محل کار شما لامپ های هالوژنی دارد که به راحتی با ال ای دی تعویض شوند؟ از ماشین حساب استفاده کنید تا بفهمید با سرمایه گذاری در LED ها چقدر می توانید صرفه جویی کنید.


نظرات کاربران
ارسال نظر