لطفا کمی صبر کنید ...
در انتخاب و خرید لامپ چراغ مطالعه باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم

در انتخاب و خرید لامپ چراغ مطالعه باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم

خرید لامپ چراغ مطالعه در دید افراد بسیار ساده به نظر می‌رسد اما نوع لامپ و رنگ نور آن در عملکرد تأثیر دارد. چراغ مطالعه تنها برای دانش آموزان یا دانشجویان و یا زمان مطالعه و درس خواندن استفاده نمی‌شود. بسیاری از مهندسان، نقاشان، عکاسان، آرایشگران، طراحان و افراد بسیار دیگری از این چراغ‌ها در زمان کار استفاده می‌کنند که هر کدام از این افراد نیاز به نوری خاص دارند. اگر در زمان کار یا مطالعه از نور مناسب و کافی استفاده شود، خسته نمی‌شود و افزایش می‌یابد. در این مقاله ابتدا مشخصات بهترین نوع نور و ل

 

خرید لامپ چراغ مطالعه در دید افراد بسیار ساده به نظر می‌رسد اما نوع لامپ و رنگ نور آن در عملکرد تأثیر دارد. چراغ مطالعه تنها برای دانش آموزان یا دانشجویان و یا زمان مطالعه و درس خواندن استفاده نمی‌شود. بسیاری از مهندسان، نقاشان، عکاسان، آرایشگران، طراحان و افراد بسیار دیگری از این چراغ‌ها در زمان کار استفاده می‌کنند که هر کدام از این افراد نیاز به نوری خاص دارند. اگر در زمان کار یا مطالعه از نور مناسب و کافی استفاده شود، خسته نمی‌شود و افزایش می‌یابد. در این مقاله ابتدا مشخصات بهترین نوع نور و لامپ برای زمان مطالعه و کار را معرفی کرد، سپس انواع لامپ مناسب چراغ مطالعه دانش آموزی، اداری، مهندسی، نقاشی و عکاسی را بررسی کرد.

بهترین نور برای مطالعه کدام است؟


پاسخ به این پرسش بسیار آسان است، اولین و نور برای زمان مطالعه و کار، نور طبیعی خورشید است. یک اتاق پرنور با پنجره‌های بزرگ، بهترین نقطه برای مطالعه و کار است. البته نباید میز کار و مطالعه را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داد، زیرا نور زیاد باعث حواس پرتی می شود.

بزرگترین مشکل نور طبیعی، در رسیدن به همیشگی و یکنواخت نبودن شدید آن در تمام ساعات شبانه روز است، بنابراین از منابع نور مصنوعی یک ضرورت است. برای جلوگیری از ایجاد سایه، نور در زمان مطالعه نباید تنها از یک جهت بتابد. بنابراین بهتر است میز کار و مطالعه در مقابل پنجره با آفتاب مستقیم باشد و اگر از چراغ برای نورپردازی استفاده می شود، به گونه ای نور تابانده شود که سایه به وجود نیاید.

محیط باید به گونه ای نورپردازی شود که بیشترین تشابه را با نور طبیعی داشته باشد. مناسب‌ترین رنگ نور برای مطالعه، سفید طبیعی است. رنگ نور سفید طبیعی تقریباً معادل حدود حدود 4000 تا 500 درجه کلوین است و باعث افزایش تمرکز می‌شود.


مطالعه در نور مناسب چه فوایدی دارد؟


مهم مزیت نور مناسب، کاهش چشم است. اگر نور کافی و مناسب باشد، مردم دیگر مجبور به بازگشایی می‌شوند تا نور بیشتری دریافت کنند و در نتیجه احتمال افزایش چشم‌انداز می‌کند و راندمان افزایش می‌یابد.

نور مناسب یک فضای آرام و کارآمد برای ایجاد می‌کند. نورپردازی اتاق کار و مطالعه، سطح حواس پرتی‌های خارجی را کاهش می‌دهد. مغز در یک فضای آرام، بر روی داده‌هایی که می‌خواند بیشتر دارد و به احتمال زیاد آنچه را که می‌خواند را بهتر به یاد می‌آورد و به یاد می‌آورد.

آیا لامپ ال ای دی برای مطالعه مناسب است؟


لامپ ال ای دی مزیت های قدیمی در مقایسه با مدل های مانند رشته های دارد. ال ای دی اثر حرارتی ندارد و دما را افزایش نمی‌دهد، مصرف انرژی کمتر، طول عمر بالاتر (20000 تا 50000 ساعت) و ساختار مقاوم‌تر (بدون فیلامنت و شیشه‌شکن) در مقایسه با انواع قدیمی‌تر دارد. یکی از محبوبلامپ ال ای دی، امکان تنظیم نور رنگ است. بنابراین با توجه به کاربرد و سلیقه می‌توان رنگ‌های متفاوتی را انتخاب کرد. LED طول موج رنگ آبی دارد که باعث می شود افراد از خواب هوشیاری جلوگیری کنند. یک لامپ ال ای دی با رنگ نور سفید طبیعی بهترین انتخاب برای چراغ مطالعه و اداری است.


خرید و بررسی انواع چراغ مطالعه


 چراغ مطالعه یک مدل چراغ رومیزی است که در زمان کار و درس خواندن می‌شود. نوع لامپ چراغ مطالعه، با توجه به نوع کاربری و سن تغییر می‌کند. در ادامه لامپ مناسب چراغ مطالعه‌های پرکاربرد را معرفی می‌کنیم.

1- لامپ چراغ مطالعه دانش آموزی


گذاشتن چراغ مطالعه بر روی میز هر دانش آموزی واجب است. دانش‌آموزان بسیاری از روز را صرف مطالعه دروس و انجام تمرین می‌کنند، بنابراین نور مناسب برای جلوگیری از آسیب به چشم (ضعیف شدن) یا زود هنگام نیاز است. عموماً چراغ مطالعه‌های دانش آموزی، طراحی فانتزی‌تری دارند و کلاهک آنها کوچکتر است. لامپ انتخاب شده نباید از کلاهک چراغ بزرگتر باشد و باید کاملاً داخل کلاهک قرار گیرد.

مقدار روشنایی لامپ انتخاب شده ماکسیمم باید 540 لومن باشد که معادل یک لامپ ال ای دی با توان 6.5 تا 8.5 وات است. بهتر است لامپ انتخاب شده رنگ طبیعی و یا سفید داشته باشید. استفاده از لامپی که شدت نور آن را بیشتر می کند، باعث حواس پرتی، سردرد و چشم می شود. اما به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر فاصله میز بیشتر شود، توان بیشتر (لومن زیادتر) نیاز است.
اگر کلاهک چراغ است، لامپ با کوچکتر انتخاب کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر یک چراغ مطالعه کوچک دارید، از لامپ با توان کمتر هم می توانید استفاده کنید.

2- لامپ چراغ مطالعه اداری


افراد در هنگام کار زمان زیادی را به مانیتور لپ تاپ، گوشی، کامپیوتر و… نگاه می‌کنند. چراغ مطالعه اداری بهتر است که ارتفاع بلندتری داشته باشد و تنها به یک نقطه از میز نور متمرکز نتاباند. لامپ به کار رفته در چراغ مطالعه اداری لازم است شدت نور بیشتری از دانش آموزی داشته باشد. عموماً از لامپ ال ای دی با توان تقریبی 9 تا 12 وات استفاده می‌شود.

بسیاری از آرایشگران، تاتو کاران و… نیز در زمان کار از چراغ مطالعه استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه این افراد نیاز به تاباندن نور سفید و زیاد به سوژه برای از دست ندادن جزئیات دارند، لامپ با توان تقریبی حداقل 9 وات ال ای دی نیاز دارند. البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر پایه چراغ مطالعه بلند است و در فاصله دورتری قرار دارد، باید از لامپ با توان بیشتری نیز استفاده کنید.


3- لامپ چراغ مطالعه مهندسی


در هنگام نقشه کشی، طراحی طلا و جواهرات و موارد بسیار دیگری استفاده از یک چراغ مطالعه مهندسی ضروری است. هر چقدر که جزئیات اهمیت بیشتری داشته باشد، شدت نور زیادتری نیاز است. در چراغ مطالعه‌های مهندسی مانند اداری از لامپ با محدوده توان 9 تا 12 وات استفاده می‌شود.


4- لامپ چراغ مطالعه عکاسی


اگر از چراغ مطالعه برای نورپردازی سوژه در زمان عکاسی و فیلمبرداری استفاده می‌کنید، باید به گونه‌ای نور را بتابانید که سایه‌های اضافی اطراف سوژه ایجاد نشود، در این حالت بهتر است حداقل از دو چراغ مطالعه که در مقابل یکدیگر قرار دارند، برای نورپردازی سوژه به کار برده شود. توان لامپ با توجه به فاصله چراغ از سوژه و نور محیط باید انتخاب شود. برای عکاسی معمولاً از لامپ با محدوده توان 12 تا 30 وات استفاده می‌شود و با توجه به رنگ محیط، رنگ نور لامپ باید انتخاب شود.


5- لامپ چراغ مطالعه نقاشی


برای نقاشان بعد از رنگ و قلم، نور بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. زمان نقاشی توصیه می‌شود که حداقل از دو منبع نور برای از بین بردن سایه‌های اضافی استفاده شود. نور مناسب نقاشی، سفید و دمای رنگ نور آن محدوده 5000 تا 6000 درجه کلوین است. توان لامپ باید با توجه به فاصله چراغ انتخاب شود. اگر قصد خرید لامپ برای نورپردازی میز نقاشی دارید، بهتر است حداقل از لامپی با توان 9 الی 12 وات ال ای دی استفاده و چراغی خریداری کنید که کلاهک آن قابل تنظیم در ارتفاع و جهت‌های مختلف باشد.


نظرات کاربران
ارسال نظر