لطفا کمی صبر کنید ...
لامپ E26 چیست؟

لامپ E26 چیست؟

بین وات، درجه رنگ، روشنایی، منبع نور و غیره، اطلاعات زیادی وجود دارد که باید هنگام خرید لامپ در نظر بگیرید. اگر به خرید لامپ عادت ندارید، ممکن است با همه کدها و مشخصات مختلف گیج شوید. یکی از مواردی که اغلب می بینید، لامپ E26 است. این نوع لامپ یکی از محبوب ترین لامپ ها در ایران است، اما خود E26 چه معنایی دارد؟



بین وات، درجه رنگ، روشنایی، منبع نور و غیره، اطلاعات زیادی وجود دارد که باید هنگام خرید لامپ در نظر بگیرید. اگر به خرید لامپ عادت ندارید، ممکن است با همه کدها و مشخصات مختلف گیج شوید. یکی از مواردی که اغلب می بینید، لامپ E26 است. این نوع لامپ یکی از محبوب ترین لامپ ها در ایران است، اما خود E26 چه معنایی دارد؟

E26 به پایه لامپ اشاره دارد - نحوه اتصال آن به اتصالات نور. این پایه ادیسون است که به عنوان لامپ پیچی نیز شناخته می شود و قطر آن 26 میلی متر است و برای هر اتصال پیچی که قطر یکسانی دارد مناسب است. در این مقاله موارد زیر را توضیح خواهم داد:

معنای E26 با جزئیات بیشتر
تفاوت ها (و شباهت ها) بین لامپ های E26 و E27
تفاوت بین لامپ های A19 و E26
E26 به چه معناست؟
لامپ E26 با شکل های مختلف

 

لامپ E26 چیست؟

E26 به پایه لامپ شما اشاره دارد. پایه قسمت پایینی است که برای اتصال لامپ شما به لامپ استفاده می شود - این چیزی است که لامپ را در جای خود نگه می دارد و آن را به مدار متصل می کند تا بتوان آن را تغذیه کرد. انواع مختلفی از پایه وجود دارد که می‌توانید تهیه کنید، اما این بدان معنا نیست که می‌توانید انتخاب کنید کدام یک را بخرید - به این دلیل است که انواع مختلفی از یک پایه برای مطابقت با نیازهای مختلف وجود دارد. شما باید لامپی را بخرید که مطابق با لامپ شما باشد. همه انواع پایه از یک یا دو حرف و سپس یک عدد که یک یا دو رقم خواهد بود تشکیل شده است.

 

نوع پایه


حرف به نوع پایه اشاره دارد. در مورد E26، E مخفف Edison است، پایه ای که برای کار در اتصالات پیچی رزوه شده است. نام آن از توماس ادیسون، خالق لامپ اصلی گرفته شده است. انواع دیگر عبارتند از لامپ های سرنیزه (BA در آمریکای شمالی، B در اروپا) و لامپ های پایه پین ​​(یا G، GU، یا GX، بسته به نوع پین).

اندازه پایه
پس حرف همین است - عدد چطور؟ خوب، عدد یک اندازه گیری در میلی متر است که عرض کانکتور را توصیف می کند. من می گویم اتصال دهنده زیرا بستگی به نوع پایه دارد که اندازه گیری می شود. با یک لامپ ادیسون پیچی، قطر کل پایه است - بنابراین قطر پایه لامپ 26 میلی متر است. با سایر لامپ ها، به ویژه لامپ های نوع پین، اندازه گیری عرض کل پایه نیست، بلکه فاصله بین پین ها است. هنگامی که این را بدانید، کار کردن پایه لامپ خود بسیار آسان است. اگر لامپ قدیمی شما که نیاز به تعویض دارد از نوع پیچی با قطر 26 میلی متر در پایه است، یک E26 دارید.

 

E26 در مقایسه با E27 چه تفاوت هایی دارد؟

هنگامی که فهمیدید به دنبال یک لامپ E26 هستید و شروع به خرید آنلاین کردید، ممکن است تعداد زیادی لامپ E27 برای فروش ببینید. اکنون می دانید E26 به چه معناست، متوجه خواهید شد که E27 تقریباً یکسان هستند، فقط با یک میلی متر تفاوت. با این تفاوت که در واقع اندازه آنها با هم فرقی ندارد. هر دو لامپ E26 و E27 در واقع با همان مشخصات توافق شده ساخته شده اند که توسط کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) تعیین شده است. این بدان معنی است که قطر بین 26.05 میلی متر تا 26.45 میلی متر اندازه گیری می شود. ابعاد دقیق لامپ های E26 تحت IEC 7004-21A-2 تعیین شده است، در حالی که برای E27، IEC 7004-21-9 است.

اگر وارد هر فروشگاه سخت افزاری در ایران شوید، فقط E26 را پیدا خواهید کرد. با این حال، با وجود فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون که لامپ‌ها را از سراسر جهان می‌فروشند، ممکن است هر دو را در دسترس ببینید. بنابراین، آیا آنها اساساً یک لامپ هستند که فقط در مناطق مختلف فروخته می شوند؟ تناسب و ابعاد یکسان است، درست است؟ خوب، از نظر فنی، اندازه آنها دقیقاً یکسان نیست - لامپ های E27 معمولاً چند میلی متر بلندتر هستند. اما از نظر مکانیکی، آنها قابل تعویض هستند. بنابراین برای پیچاندن لامپ E26 به چراغ E27 و بالعکس مشکلی نخواهید داشت.

اما آنها یک لامپ نیستند. فقط به این دلیل که آنها از نظر مکانیکی / فیزیکی در اتصالات یکدیگر قرار می گیرند، باید مراقب باشید. به این دلیل که لامپ های E26 برای استفاده در مدار 120 ولت طراحی شده اند، در حالی که لامپ های E27 برای سیستم های الکتریکی 240 ولت اروپایی طراحی شده اند. یک لامپ E27 را در اتصالات E26 قرار دهید، و احتمالاً خوب خواهید شد - ممکن است لامپ به طور موثر کار نکند، اما خطرناک نخواهد بود. اما یک لامپ E26 را در مداری با ولتاژ بالاتر از آنچه که برای آن طراحی شده است قرار دهید، و خطر اتصال کوتاه یا آتش سوزی الکتریکی بیشتر است.

تفاوت بین لامپ های A19 و E26 چیست؟

وقتی قبلاً به انواع مختلف پایه و حروف مورد استفاده برای نشان دادن آنها اشاره کردم (E، BA/B، G/GU)، به A اشاره نکردم. ممکن است برخی از لامپ های A19 را برای فروش دیده باشید که به طرز قابل توجهی شبیه هستند. یک پایه پیچ خوب، A19 در واقع توصیف نوع و اندازه لامپ است - نه پایه. این کمی گیج کننده است زیرا آنها از نظر سبک بسیار شبیه هستند، اما هیچ پایه ای وجود ندارد که از حرف "A" استفاده کند - همه چیز مربوط به بدنه اصلی لامپ، شیشه یا بدنه رزین منبع نور است. A به معنای "خودسرانه" است، اما در اصل شکل "استاندارد" یک لامپ با بالای گرد است.

عدد 19 به عرض چند هشتم اینچ لامپ در عریض ترین نقطه اشاره دارد - بنابراین لامپ A19 19/8 اینچ (یا 2 و 3/8 اینچ) عرض دارد. درست است - پایه های لامپ بر حسب میلی متر اندازه گیری می شوند. در مقابل، بدنه لامپ ها با اینچ آمریکایی (یا آنچه بریتانیایی ها آن را "امپراتوری" می نامند) اندازه گیری می شوند. تقریباً تمام لامپ‌های A19 در ایالات متحده دارای پایه E26 هستند، اگرچه این موضوع در عکس‌ها صدق نمی‌کند - چند لامپ در شکل/اندازه‌های مختلف وجود دارند که پایه E26 نیز دارند.

 

کلمات پایانی
اصطلاحات لامپ می تواند کمی گیج کننده باشد، به خصوص زمانی که ساختارهای مشابهی داشته باشید، اما معنای متفاوتی دارند (A19 در مقابل E26)، و حتی از سیستم های اندازه گیری متفاوتی پیروی می کنند. احتمالاً هنگام خرید از فروشگاه‌ها یا آنلاین، E26 را زیاد می‌بینید، زیرا یکی از محبوب‌ترین اتصالات استاندارد است – و اکنون می‌دانید معنی آن چیست. اگر لامپی دارید که سوخته است، در تشخیص اینکه آیا لامپ E26 است یا لامپ دیگری که باید جایگزین کنید، مشکلی ندارید.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر