لطفا کمی صبر کنید ...
چه تفاوت هایی بین قطع کننده مدار (Circuit Breaker) و فیوز وجود دارد

چه تفاوت هایی بین قطع کننده مدار (Circuit Breaker) و فیوز وجود دارد

حفاظت از دستگاه های الکتریکی و کاربران برای هر کسی که مدار الکتریکی را نصب می کند ضروری است. بنابراین در مورد استفاده از فیوز در مقایسه با قطع کننده مدار ممکن است با مشکل مواجه شده باشید. در حالت ایده آل، هر خانه ای هر دوی این ها را خواهد داشت. تفاوت احتمالاً در مکان و زمان استفاده از هر یک است. صاحبان خانه نیز هر چند وقت یک بار فیوز می خرند تا فیوزهای خراب را برای دستگاه های خاص جایگزین کنند. تفاوت های زیادی بین این دو دستگاه الکتریکی وجود دارد. تفاوت ها از هزینه، کاربرد، اصل عملیات و قابلیت استفاده مجدد متغیر است. اما تفاوت اصلی این دستگاه ها در کاربرد و اصل کار است که در این مقاله توضیح داده شد.

قطع کننده مدار چیست و چگونه کار می کند؟


قطع کننده مدار سوئیچ های الکتریکی هستند که از اضافه بار برق و اتصال کوتاه مدار دستگاه ها جلوگیری می کنند. این کلید هنگامی که متصل می شود و در موقعیت "روشن" قرار می گیرد، به برق اجازه می دهد تا به طور معمول از آن عبور کند. قطع کننده مدار هنگام انجام سیم کشی برای خانه ها و مشاغل بسته به حوزه قضایی مورد نیاز یا ضروری هستند و معمولاً انواع مختلفی دارند. معمولاً برای سرویس دادن به یک اتاق معین مثلاً آشپزخانه یا نیاز خاص مانند تمام نیازهای روشنایی یک اتاق، یک کلید برق نصب می شود. یکی معمولاً به چندین دستگاه به طور همزمان سرویس می دهد. هنگامی که بار برق بیش از حد نیاز باشد یا اتصال کوتاهی در یک دستگاه یا مدار متصل وجود داشته باشد، دستگاه با خاموش شدن برق را قطع می کند.
در حالت ایده آل، یک نوار بیومتریک می تواند به طور مکانیکی به اتصال سیم کشی متصل شود تا بیش از حد گرم شود و در نتیجه برق را قطع کند. دو نوار استفاده می‌شود و نوار نازک‌تر تاب می‌خورد و سوئیچ را در موقعیت خاموش قرار می‌دهد تا هنگام اتصال کوتاه یا بارگذاری برق، برق را قطع کند. این دو نوار معمولاً تحت یک منبع تغذیه معمولی متصل می شوند. برخی دیگر از اتصالات الکترومغناطیسی استفاده می کنند به طوری که وقتی برق بیش از حد است یا اتصال کوتاه وجود دارد، مدار قطع شده و کلید را قطع می کند. خاموش شدن به این معنی است که به طور خودکار به حالت خاموش تبدیل می شود. کلیدهای مدار نیز دارای امتیاز هستند. دستگاه‌های کوچک‌تر و با رتبه‌بندی پایین‌تر از دستگاه‌های فردی محافظت می‌کنند در حالی که دستگاه‌های بزرگ‌تر و با رتبه بالاتر از خانواده‌ها محافظت می‌کنند.

فیوز چیست و چگونه کار می کند؟


فیوزها دستگاه‌های الکتریکی هستند که بین دو پایانه برق روی ترمینال مثبت قرار می‌گیرند و برق یک دستگاه الکتریکی را تامین می‌کنند. این وسیله به سادگی شامل یک تکه سیم است که وقتی مشکلی پیش بیاید به راحتی ذوب می شود. در حالت ایده آل، سیم فیوز ذوب می شود تا برق دستگاه قطع شود و از خراب شدن دستگاه جلوگیری شود. این کار زمانی اتفاق می افتد که منبع تغذیه بیش از مقدار مورد نیاز دستگاه باشد. بدیهی است که فیوز اجازه می دهد تا برق یا جریان به طور معمول از سیم عبور کند تا زمانی که بار اضافی یا منبع تغذیه بیش از حد - معروف به جریان یا افزایش برق - اتفاق بیفتد. بنابراین فیوزها با ملاحظات قدرت خاص و مختص دستگاه ساخته می شوند. با این وجود، آنها در جریان استاندارد 3 A، 5 A و 13 A ساخته می شوند. فیوز مورد استفاده در دستگاه باید بیشتر از جریان مورد نیاز دستگاه باشد. به عنوان مثال، اگر دستگاهی با جریان 3 آمپر کار می کند، باید از فیوز 5 آمپر استفاده کند. این محافظت بهتری را ارائه می دهد زیرا فیوز با جریان بیش از 5 آمپر نسبت به جریان 3 آمپر منفجر می شود.
سیم نازک در یک ماده شیشه ای یا پوشش سرامیکی یا فلزی محصور شده است. سپس راه اندازی در محفظه قرار می گیرد. برای محافظت از کل خانه می توان از فیوز مرکزی استفاده کرد. در این صورت، آن را در یک جعبه فیوز مرکزی قرار می‌دهند که تمام سیم‌کشی‌های برق خانه برای تامین برق خانه بیرون می‌آیند. فیوز پس از دمیدن دوباره قابل استفاده نیست زیرا سیمی که جریان جریان را از طریق آن تسهیل می کند ذوب شده و شکسته می شود. نیاز به تعویض خواهد داشت. تعویض فیوز با درجه بندی مناسب بر اساس نیاز دستگاه و برق الزامی است، در غیر این صورت تعویض آن با فیوز با درجه بالا نسبت به آنچه سازنده در نظر گرفته یا طراحی شده است باعث گرم شدن بیش از حد می شود. این کار ممکن است باعث آتش سوزی شود.

تفاوت قطع کننده مدار و فیوز چیست؟

تفاوت اصلی فیوز و قطع کننده مدار در این است که قطع کننده مدار به طور مکانیکی اتصال را قطع می کند هر زمانی که بار برق از منبع تغذیه بیشتر شود. این کار به جلوگیری از آتش سوزی و سایر مشکلات در دستگاه های متصل کمک می کند. از طرف دیگر، فیوز از خراب شدن یک دستگاه خاص در صورتی که جریان ورودی بیش از مقدار مورد نیاز باشد، جلوگیری می کند.

قابلیت استفاده مجدد
در حالی که وقتی جریان ورودی بیش از نیاز دستگاه باشد، فیوز دچار سوختگی می شود، پس از این نمی توان از آن دوباره استفاده کرد. با این حال، قطع کننده مدار با قطع و قطع اتصال مکانیکی عمل می کند. به سادگی می توان آن را برگرداند، بنابراین چندین بار از آن استفاده می شود.

اصل عملیات
در حالی که یک قطع کننده مدار به صورت الکترومغناطیسی اتصال را قطع می کند، فیوز از مواد رسانایی استفاده می کند که وقتی جریان بیش از حد لازم باشد، خاصیت الکتریکی و حرارتی آنها آسیب می بیند.

حالت کاربری
یک قطع کننده مدار به صورت مکانیکی و دستی عمل می کند در حالی که فیوز اتوماتیک است، اما به صورت مکانیکی نیز باید دوباره آن را تعمیر کنید.

زمان پاسخ
زمان پاسخ برای فیوز 0.002 ثانیه است در حالی که قطع کننده مدار 0.02 - 0.05 ثانیه است.

عمل تعویض
در حالی که می توان از قطع کننده مدار روی کلیدهای روشن/خاموش استفاده کرد، فیوز نمی تواند این قابلیت را داشته باشد.

حفاظت
در حالی که یک فیوز فقط از دستگاه ها و خانه ها در برابر اضافه بار برق جلوگیری می کند، قطع کننده مدار از خانه ها و دستگاه ها در برابر اضافه بار برق و اتصال کوتاه محافظت می کنند. این همچنین برای کسانی که بین فیوز در مقابل قطع کننده مدار انتخاب می کنند، مهم است.

ظرفیت شکستن
فیوزها ظرفیت شکست کمتری نسبت به کلیدهای مدار دارند.

کاربرد
قطع کننده مدار برای محافظت از کل خانه نسبت به دستگاه های الکترونیکی جداگانه استفاده می شوند. فیوزها به جای اینکه از کل خانه یا آپارتمان محافظت کنند، از تک تک دستگاه ها محافظت می کنند. این همچنین هنگام تصمیم گیری بین جعبه فیوز و قطع کننده مدار مهم است.

قسمت هزینه
قطع کننده مدار گرانتر از فیوزها هستند. در واقع، هزینه یک فیوز به طور غیرقابل مقایسه ای با هزینه قطع کننده مدار پایین است. هزینه یکی از مواردی است که هنگام تصمیم گیری بین قطع کننده مدار در مقابل فیوز مورد توجه قرار می گیرد.

نتیجه


تفاوت اصلی فیوز و قطع کننده مدار در این است که فیوزها را نمی توان مجددا استفاده کرد در حالی که قطع کننده مدار را می توان بارها و بارها مورد استفاده مجدد قرار داد. کلیدهای مدار برای محافظت از خانه ها و دستگاه ها در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه استفاده می شوند در حالی که فیوزها فقط از دستگاه ها و خانه ها در برابر بار اضافی محافظت می کنند.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر