لطفا کمی صبر کنید ...
کلید قطع جریان مینیاتوری و نحوه عملکرد آن

کلید قطع جریان مینیاتوری و نحوه عملکرد آن

کلید مینیاتوری یک کلید اتوماتیک است که با عبور جریان بیش از حد از مدار باز می شود. هنگامی که جریان منظم جریان شروع می شود، کلید مینیاتوری به طور خودکار به حالت عادی باز می گردد. ایمنی اولین نگرانی در هنگام انتخاب وسایل یا ابزار الکتریکی است. هنگامی که برق نوسان می کند یا جریان اضافی در سیستم راه می یابد، باعث آسیب به دستگاه ها یا مدارهای الکتریکی می شود که منجر به اضافه بار یا اتصال کوتاه می شود. از این رو، ترکیب یک دستگاه به عنوان یک عنصر ایمنی برای ارائه حفاظت در برابر جریان بیش از حد برای دست

 

کلید مینیاتوری یک کلید اتوماتیک است که با عبور جریان بیش از حد از مدار باز می شود. هنگامی که جریان منظم جریان شروع می شود، کلید مینیاتوری به طور خودکار به حالت عادی باز می گردد. ایمنی اولین نگرانی در هنگام انتخاب وسایل یا ابزار الکتریکی است. هنگامی که برق نوسان می کند یا جریان اضافی در سیستم راه می یابد، باعث آسیب به دستگاه ها یا مدارهای الکتریکی می شود که منجر به اضافه بار یا اتصال کوتاه می شود. از این رو، ترکیب یک دستگاه به عنوان یک عنصر ایمنی برای ارائه حفاظت در برابر جریان بیش از حد برای دستگاه ها/مدارهای الکتریکی مهم است. فیوز یکی از رایج ترین وسایلی است که در روزهای اولیه برای محافظت از مدار استفاده می شد. فیوز حاوی یک سیم یا نوار فلزی است که هنگام سرریز جریان، با قطع یا قطع جریان، ذوب می شود. در روزهای اخیر فیوز با یک دستگاه الکترونیکی بسیار کارآمد و کوچک به نام کلید مینیاتوری یا MCB - کلید قطع جریان مینیاتوری جایگزین شده است. در این مقاله به ما اطلاعات بیشتری در مورد کلید مینیاتوری داده شده و انواع و اجزا و نحوه عملکرد این کلید ها بررسی می شود.

 

کلید مینیاتوری چیست؟


آیا تا به حال تصور کرده اید که وقتی یک اتصال کوتاه یا سرریز جریان اتفاق می افتد چه اتفاقی برای فن، ماشین لباسشویی، فر، یخچال و بسیاری موارد دیگر می افتد؟ این دستگاه ها در صورت نصب نشدن کلید قطع جریان مناسب در دستگاه ها می سوزند و منجر به حوادث آتش سوزی می شوند. مدار کلید مینیاتوری یکی از لوازم جانبی ایمنی است که دارای مکانیزم عمل الکترومکانیکی است.
کلید مینیاتوری یک کلید اتوماتیک است که با عبور جریان بیش از حد از مدار باز می شود. هنگامی که جریان منظم جریان شروع می شود، کلید مینیاتوری به طور خودکار به حالت عادی باز می گردد. می توان آن را بدون تعویض دستی دوباره بست. در مورد فیوز، پس از کارکردن فیوز، بسته به نوع کلید مینیاتوری باید تعویض یا سیم کشی شود. از این رو فیوز به عنوان یکی از وسایل قربانی شناخته می شود. این دلیل اصلی استفاده از کلید مینیاتوری به عنوان جایگزین فیوز در بیشتر مدارها است. همچنین هر زمان که ایرادی در مدار باشد، کلیدهای مینیاتوری به صورت خودکار خاموش می شوند و عیب دستگاه به راحتی قابل تشخیص است.
مدیریت کلید مینیاتوری کاملا ایمن است و به سرعت منبع را بازیابی می کند. MCB - مدار شکن مینیاتوری را می توان به سرعت بازنشانی کرد و نیازی به هزینه های نگهداری بیشتری ندارد. کلید مینیاتوری بر اساس یک اصل مربوط به دو فلز کار می کند که از جریان اضافه بار و جریان اتصال کوتاه برقی محافظت می کند.

انواع کلید مینیاتوری


منحنی سفر (MCB trip curve ) کلید مینیاتوری نوع MCB را تعیین می کند که باید برای انواع مختلف وسایل یا دستگاه ها استفاده شود. 6 نوع کلید مینیاتوری وجود دارد که عبارتند از:

یک نوع
نوع B
نوع C
نوع D
نوع K
نوع Z
یک نوع کلید مینیاتوری زمانی از مدار خارج می شود که جریان از 2 تا 3 برابر جریان واقعی بیشتر شود. یک نوع MCB – کلید قطع مینیاتوری به اتصال کوتاه بسیار حساس است و از این رو می توانیم کاربرد آن را در ساخت نیمه هادی ها پیدا کنیم. نوع B MCB زمانی از مدار خارج می شود که جریان از 3-5 برابر جریان واقعی بیشتر شود و کاربرد خود را در حفاظت کابل پیدا کند.
کلید مینیاتوری نوع C زمانی که جریان از 5 تا 10 برابر جریان واقعی فراتر رود از مدار خارج می شود و در لوازم خانگی و تجاری مانند ترانسفورماتورها، مدارهای روشنایی فلورسنت، تجهیزات فناوری اطلاعات مانند رایانه های شخصی، سرورها و چاپگرها کاربرد پیدا می کند.
کلید مینیاتوری نوع D زمانی از مدار خارج می شود که جریان از 10 تا 20 برابر جریان واقعی بیشتر شود و مقاومت بالایی ارائه دهد. کاربرد خود را در موتورها پیدا می کند.
کلید مینیاتوری نوع K می تواند تا 8 تا 12 برابر جریان واقعی را تحمل کند و در دستگاه های بارگذاری سنگین مانند کمپرسورها، موتورهای سیم پیچ و ماشین های اشعه ایکس کاربرد دارد.

اصول کارکرد کلید مینیاتوری 


نمونه ای از کلید مینیاتوری معمولی در تصویر زیر نشان داده شده است.

اجزای کلید مینیاتوری به شرح زیر است:

1. چفت
2. شیر برقی
3. سوئیچ
4. پیستون
5. ترمینال ورودی
6. نگهدارنده لوله های قوسی

7. ناودان قوسی
8. تماس پویا
9. تماس ثابت
10. نگهدارنده ریل دین
11. ترمینال خروجی
12. نوار حامل دو فلزی
13. نوار دو فلزی

هنگامی که سرریز جریان از طریق کلید مینیاتوری – کلید قطع مینیاتوری انجام می شود، نوار دو فلزی گرم می شود و با خم شدن منحرف می شود. انحراف نوار دو فلزی یک چفت را آزاد می کند. چفت باعث می شود MCB با توقف جریان در مدار خاموش شود. این فرآیند به محافظت از وسایل یا دستگاه ها در برابر خطرات ناشی از اضافه بار یا جریان بیش از حد کمک می کند. برای راه اندازی مجدد جریان، کلید مینیاتوری باید به صورت دستی روشن شود.
در شرایط اتصال کوتاه، جریان به طور ناگهانی به صورت غیرقابل پیش بینی افزایش می یابد که منجر به جابجایی الکترومکانیکی پیستون مرتبط با یک سلونوئید می شود. پیستون به اهرم تریپ ضربه می زند، با باز کردن کنتاکت های قطع کننده مدار باعث آزاد شدن خودکار مکانیسم چفت می شود.
کلید مینیاتوری یک دستگاه ساده و قابل اجرا است و همچنین بدون نیاز به تعمیر و نگهداری است. کلید مینیاتوری به راحتی قابل تعویض است. واحد سفر بخش کلیدی MCB - مدار شکن مینیاتوری است که واحد روی آن کار می کند. دو فلزی موجود در مدار MCB در برابر جریان اضافه بار و آهنربای الکتریکی موجود در مدار در برابر جریان اتصال کوتاه محافظت می کند.

موارد استفاده از کلید مینیاتوری


کلید مینیاتوری جزء کلیدی برای ایمنی و عملکرد کارآمد ماشین های الکتریکی است و در اکثر وسایل برقی که برای مقاصد صنعتی یا خانگی استفاده می شوند استفاده می شود. در وسایل مصارف خانگی مانند چراغ‌ها، بخاری‌ها و فن‌ها به MCB نیاز دارند تا اتصال را به طور مداوم بررسی و محافظت کند.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر