لطفا کمی صبر کنید ...
نکاتی که باید در مورد انتخاب لامپ مناسب بدانید

نکاتی که باید در مورد انتخاب لامپ مناسب بدانید

اغلب ما نمی‌دانیم موقع انتخاب لامپ مناسب چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم. آیا فقط قیمت پایین تر می تواند ملاک خوبی برای انتخاب ما باشد؟ یا نکات دیگری نیز وجود دارد که برای انتخاب لامپ مناسب باید به آن ها توجه داشت؟ نور و روشنایی خانه به دلیل تاثیر مستقیمی که بر روحیه افراد دارد، جزو مهم ترین مواردی است که شما باید در خانه خود به آن توجه داشته باشید. انتخاب لامپ مناسب برای هر کدام از قسمت های مختلف خانه نه تنها به تنظیم نور و روشنایی آن قسمت کمک شایانی می کند، بلکه در هزینه های شما نیز تاثیر






 

انتخاب لامپ مناسب برای خانه یکی از مهم ترین نکاتی است که باید برای روشنایی منزل خود به آن توجه داشته باشید. این انتخاب از آن جایی که به صورت مستقیم بر مبلغ قبض برق خانه شما تاثیر می گذارد، از نظر اقتصادی نیز اهمیت دارد و در کنار آن، شما با تامین روشنایی کافی برای منزل خود، اعضای خانواده را از نظر جسمانی و روحی از آسیب هایی که در خانه تاریک ممکن است با آن مواجه باشند، حفظ نمایید. انتخاب لامپ شیک و متناسب همچنین در دکوراسیون منزل شما نیز می تواند نقش غیر قابل انکاری را ایفا نماید. همچنین صرفه جویی در مصرف برق نیز باید اولویت دیگر شما در این انتخاب باشد. شما باید در مورد روشنایی و نور موجود در اتاق هایی که بیشتر اوقات خود را در آن می گذرانید، فکر کنید. انواع مختلفی از لامپ ها در قسمت های مختلف خانه یا محل کار شما قابل استفاده است که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. هر کدام از این ویژگی ها به نوع حبابی که در لامپ استفاده شده، بستگی دارد. پس قبل از پرداختن به نحوه انتخاب لامپ مناسب، با انواع لامپ ها بیشتر آشنا شویم.

 

انواع لامپ ها و ویژگی های هر کدام

لامپ های رشته ای

لامپ های رشته ای جزو قدیمی ترین  ابتدایی ترین لامپ هایی هستند که در بازار موجود هستند. در این لامپ ها با عبور جریان از رشته تنگستن که در داخل حباب لامپ قرار دارد، نور و گرما تولید می شود. همین موضوع باعث می شود انرژی بیشتری نسبت دیگر لامپ ها مصرف کرده و گرمایی بیشتری نیز تولید نمایند. به همین دلیل بهتر است در انتخاب لامپ مناسب برای منزل خود، حتما به این نکته توجه داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مود این نوع از لامپ ها می توانید به مقاله انواع لامپ های رشته ای مراجعه فرمایید.

 

لامپ های فلورسنت فشرده

در انتخاب لامپ مناسب گزینه دیگری که دارید، لامپ های فلورسنت فشرده هستند که برای رفع نواقصی که در لامپ های رشته ای وجود داشت، طراحی شده اند. این لامپ ها از انرژی کمتری استفاده کرده و نور مناسب و قابل قبولی تولید می کنند. همچنین طول عمر این لامپ ها نیز در مقایسه با لامپ های رشته ای طولانی تر می باشد. البته این نوع از لامپ ها نیز بدون ایراد نیستند و جیوه موجود در داخل این لامپ ها در زمان دفع و یا بازیافت آن ها می تواند برای محیط زیست مضر باشد.

 

لامپ های هالوژن

لامپ های هالوژن نوع جدیدتر و کوجک تر لامپ ای موجود در بازار هستند که راندمان مناسبی دارند و برق کمتری مصرف می کنند. در این نوع از لامپ یک رشته سیم تنگستن استفاده شده که در داخل حباب لامپ و در کنار یک گاز ساکن و عناصر هالوژن قرار دارد. هالوژن استفاده شده باعث افزایش طول عمر و میزان روشنایی لامپ می شود.

 

نکاتی که باید در انتخاب لامپ مناسب به آن توجه داشته باشید

شناسایی و تخمین میزان نوری که اتاق شما می خواهد

در انتخاب لامپ مناسب برای اتاق خود، شما باید سه نوع نورپردازی را در نظر داشته باشید. اول یک نور کلی برای فضای اتاق در نظر بگیرید. لامپ یا لوستری که در سقف خانه خود می گذارید برای این منظور است. سپس باید نورهایی که در انجام وظایف و کارهایی مثل مطالعه نیاز دارید را تعیین و تعبیه نمایید. و در آخر نورهایی که می توانید در طراحی داخلی و برای زیباتر کردن فضای داخلی خانه خود استفاده نمایید را تعیین کنید.

 

انتخاب لامپ مناسب برای قسمت های مختلف خانه

سپس شما باید با توجه فضای موجود و میزان نوری که دارد، برای تامین روشنایی مورد نیاز آن قسمت از خانه خود اقدام نمایید. برای مثال در قسمت پذیرایی استفاده از نور عمومی و نورهای تاکید کننده ضروری است. در آشپزخانه اگر پنجره وجود ندارد، حتما از لامپ های مناسب برای تامین روشنایی آن استفاده نمایید. در قسمت اتاق خواب نور مورد نیاز برای انجام کارها مثل مطالعه را نیز تهیه نمایید.

 

لامپ چند وات بگیریم؟

به عنوان نکته آخر، تعیین قدرت روشنایی لامپی که برای هر قسمت از خانه خریداری می شود، مورد توجه است. این موضوع به سه عامل بستگی دارد:

  1. بزرگی فضای اتاق
  2. رنگ دیوارها
  3. میزان روشنایی مورد نظر خودتان!

معمولا نور مناسب برای هر یک از فضاهایی که در خانه وجود دارد در حالت استاندارد به این صورت است:

آشپزخانه: ۶۰ الی ۱۰۰ وات

سرویس بهداشتی: ۴۰ تا ۶۰ وات

اتاق خواب: ۳۰ الی ۶۰ وات

اتاق نشیمن: ۳۰ الی ۶۰ وات

اتاق پذیرایی: ۶۰ الی ۷۵ وات

نکته: این اندازه‌ها تقریبی هستند و از واحد «لومن» به وات تبدیل شده‌اند.

 

لامپ های ال ای دی، بهترین گزینه برای خرید

لامپ های ال ای دی به دلیل قیمت مناسب و همچنین کارایی بالاتری که از نظر تولید نور و مصرف پایین برق دارند، از اقبال عمومی بیشتری برخوردار هستند. این نوع از لامپ ها ساختار متفاوتی نسبت به لامپ های رشته ای قدیمی دارند و همان میزان نور و حتی بیشتر را با تولید گرمای کمتر و هدر رفت انرژی خیلی کمتری تولید می نمایند. این نوع از لامپ ها به دلیل صرفه جویی که در مصرف انرژی دارند، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده و از طول عمر مناسبی نیز برخوردار هستند. در نتیجه اگر به دنبال انتخاب لامپ مناسب با بهترین قیمت برای منزل خود هستید، می توانید به قسمت انواع لامپ ال ای دی مراجعه فرمایید.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر