لطفا کمی صبر کنید ...
تفاوت بین برق گیر و صاعقه گیر

تفاوت بین برق گیر و صاعقه گیر

شکی نیست که حتی کارشناسان نیز گاهی اوقات در مورد اصطلاحات مورد استفاده در صنعت برق سردرگم می شوند. اصطلاحات صاعقه گیر و برق گیر جنبه های گیج کننده ای دارند. و اگر با این اصطلاحات آشنا نیستید، مهم است که تفاوت را بدانید. در حالی که اکثر مردم بر این باورند که صاعقه گیر و برق گیر یکسان هستند، اما آنها متفاوت هستند. اولی در فضای باز نصب می شود در حالی که دومی در داخل خانه نصب می شود. با این حال، هر دوی آنها وسایل برقی شما را در برابر حوادث ایمن نگه می دارند. در این مقاله با تفاوت صاعقه گیر و برق گیر


شکی نیست که حتی کارشناسان نیز گاهی اوقات در مورد اصطلاحات مورد استفاده در صنعت برق سردرگم می شوند. اصطلاحات صاعقه گیر و برق گیر جنبه های گیج کننده ای دارند. و اگر با این اصطلاحات آشنا نیستید، مهم است که تفاوت را بدانید. در حالی که اکثر مردم بر این باورند که صاعقه گیر و برق گیر یکسان هستند، اما آنها متفاوت هستند. اولی در فضای باز نصب می شود در حالی که دومی در داخل خانه نصب می شود. با این حال، هر دوی آنها وسایل برقی شما را در برابر حوادث ایمن نگه می دارند. در این مقاله با تفاوت صاعقه گیر و برق گیر آشنا می شوید.

برق گیر چیست؟

برق گیر نوعی وسیله حفاظتی است که برای محدود کردن ولتاژ تجهیزات با دور زدن یا تخلیه جریان برق استفاده می شود. به جلوگیری از ادامه جریان کمک می کند، آنها را به زمین هدایت می کند و قادر به تکرار این فرآیند است. برقگیرها رعد و برق را متوقف نمی کنند و آنها را جذب نمی کنند. رعد و برق را منحرف می کند و ولتاژ را محدود می کند. به این ترتیب، از تجهیزات الکتریکی محافظت می کند. برقگیرها انواع مختلفی از کاربردها از محافظت از خانه گرفته تا پست های برق دارند. به طور کلی، آنها در داخل ترانسفورماتورهای لنت، روی کلیدهای مدار داخل منازل، روی پست ها و تیرهای رایزر نصب شده روی قطب نصب می شوند. استانداردهای این برقگیرها توسط استاندارد IEC 60099-4 و استاندارد IEEE C62.11 تعریف شده است.
خط اصلی برق شاهد چندین نوسان ولتاژ است که صاعقه یکی از آنهاست. رعد و برق یک رویداد غیرقابل پیش بینی و تصادفی است. اعتقاد بر این است که در هر ثانیه حدود 100 رعد و برق به سطح زمین برخورد می کند. انواع دیگر نوسانات ولتاژ شامل اضافه ولتاژ موقت و نوسان سوئیچینگ است. اضافه ولتاژ موقت از خطاهای زمین یک فاز منفرد ناشی می شود در حالی که ولتاژ تمایل دارد در فازهای بدون خطا افزایش یابد و تا زمانی که پاک شود باقی می ماند. نوسان سوئیچینگ اضافه ولتاژی است که در اثر تغییرات در شرایط عملیاتی برای نوسان ولتاژ اصلی ایجاد می شود. نوسانات سوئیچینگ، انرژی محبوس شده و انتشار بعدی آن است.

صاعقه گیر چیست؟ 


نوسانات ولتاژ به روش های مختلف به دلیل رعد و برق ایجاد می شود. مداری که با کمک یک وسیله خاص از صاعقه محافظت می شود صاعقه گیر نامیده می شود. ولتاژ صاعقه ولتاژهایی هستند که دارای ولتاژ گذرا بالا، جریان های موجی ناشی از رعد و برق، جرقه، قوس های ایزوله و غیره می باشند. علاوه بر این، این سیستم ها با استفاده از ارت یا سیم زمین در برابر برخورد مستقیم صاعقه محافظت می شوند. این دستگاه‌ها بر روی قطب‌های انتقال، برج‌ها و ساختمان‌ها نصب می‌شوند تا مسیری مطمئن برای جریان تخلیه فراهم کنند. اصل کار صاعقه گیرها بسیار ساده است. پس از عبور ولتاژ از طریق هادی، به برقگیر که در آن نصب شده بود می رسد. عایق برقگیر را برای لحظه ای قطع می کند تا موج ولتاژ بتواند به سمت زمین حرکت کند. پس از پایین آمدن ولتاژ به مقدار ثابت، عایق در بین هادی و زمین بازیابی می شود. علاوه بر این، جریانی که به سمت زمین می‌رود فوراً متوقف می‌شود. این نوع برق گیر بیشتر در نزدیکی دستگاهی یافت می شود که نیاز به محافظت دارد. و در بین فاز و زمین در یک سیستم جریان متناوب و زمین و قطب در یک سیستم جریان مستقیم نصب می شوند.

برق گیر در مقایسه با صاعقه گیر:

تفاوت های برق گیر و صاعقه گیر به شرح زیر است.

برقگیر
وظیفه اصلی این برقگیرها محافظت از چندین نوع لوازم الکتریکی از داخل خانه است.
سرج گیرها باید در برد پانل اصلی نصب شوند.
برقگیرها از کل سیستم در برابر نوسانات، رعد و برق سوئیچینگ، خطاهای الکتریکی و ولتاژ گذرا محافظت می کنند.
این نوع برقگیرها نوسانات را قطع می کنند و انرژی اضافی را از طریق سیم زمین به سمت زمین منحرف می کنند.
انواع مختلف برقگیرها عبارتند از: ولتاژ پایین، توزیع، حفاظت خنثی، لوله فیبر، شبکه، سیگنال، جریان مستقیم، ایستگاه ها و غیره.
این برقگیر فقط به عنوان برقگیر قابل استفاده است.
صاعقه گیر
وظیفه اصلی این برقگیرها محافظت از وسایل برقی از بیرون است و به همین دلیل در خارج از خانه یا محل کار نصب می شوند.
نصب صاعقه گیر فقط روی برد پانل بیرونی قابل انجام است.
صاعقه گیرها جریان برق را مستقیماً از طریق دستگاه های برقگیر به سمت زمین هدایت می کنند.
از صاعقه گیرها برای برخورد صاعقه استفاده می شود. علاوه بر این، آنها را می توان برای موج های مرتبط نیز استفاده کرد.
انواع مختلف صاعقه گیرها عبارتند از اکسید فلزی، الکترولیت، مولتی گپ، بوق، کره و میله.
از آنها می توان به عنوان برق گیر نیز استفاده کرد.

آیا باید از برق گیر استفاده کنم یا صاعقه گیر؟


اینکه آیا باید از برق گیر یا صاعقه گیر استفاده کنید، یک سوال میلیون دلاری باقی می ماند. برای شروع، هر یک از این ابزارها از خانه شما محافظت می کند. با این حال، این بستگی به این دارد که برای چه چیزی به محافظت نیاز دارید. به طور خلاصه، تصمیم برای انتخاب یکی از آنها بسته به نوع محافظتی که نیاز دارید متفاوت است. هدف هر دوی آنها محافظت از خانه شما است. از آنجایی که هر دوی این ابزارها از خانه شما محافظت می کنند، هر یک از آنها باید به طور موثر عمل کنند. در بیشتر شرایط، صاحبان خانه ممکن است یکی از آنها را به عنوان محافظ انتخاب کنند. با این حال، باید جنبه خاصی از آنچه آنها سعی در محافظت از آن دارند در نظر گرفت. مطمئن باشید، هر یک از ابزارها می توانند نوع حفاظت مناسبی را که برای وسایل برقی خانه مورد نیاز است، فراهم کنند.
در صورت شک، صاحبان خانه می توانند با یک برقکار خبره و با تجربه تماس بگیرند که بتواند راه حل مناسب را به آنها ارائه دهد. از آنجا که هر خانه متفاوت است، نیازها نیز متفاوت است. کارشناسان توصیه های خاصی متناسب با نیازهای هر فرد دارند. علاوه بر این، دستگاه‌های زیادی وجود دارد که ممکن است یک فرد در مورد آنها بداند و به همان اندازه مهم است که از توصیه‌های دیگران پیروی نکنید. فقط یک متخصص در صنعت برق دانش مناسب مورد نیاز را دارد.

نتیجه
به طور خلاصه، صاعقه گیر و برق گیر هر دو نقش مهمی در حفاظت از دستگاه های الکتریکی شما دارند. آنها دستگاه های شما را سالم نگه می دارند. با این حال، تفاوت اصلی در نحوه عملکرد آنها نهفته است. علاوه بر این، هر کسی باید آنها را در خانه یا محل کار خود داشته باشد. بنابراین، با یک متخصص صحبت کنید و دریابید که کدام گزینه دستگاه های الکتریکی شما را ایمن نگه می دارد.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر