لطفا کمی صبر کنید ...
آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی (لامپ LED) یک منبع روشنایی است که نور را با کمک دیودهای نوری تولید می کند. طول عمر بالا، روشنایی نور با کیفیت و مصرف بهینه انرژی از مزایای استفاده از لامپ ال ای دی می باشد. اما اگر لامپ ال ای دی آسیب ببیند نحوه تعمیر لامپ LED چگونه خواهد بود؟ برای آموزش تعمیر لامپ ال ای دی در ادامه با این مطلب از مجله لامپ ال ای دی نوریکسُ همراه باشید.

 

 

 

تعمیر لامپ ال ای دی و نکاتی که باید بدانید

 

تعمیر لامپ ال ای دی یکی از مواردی است که امروزه به دلیل گران بودن لامپ ها توسط افراد مختلف جستجو می شود. لامپ های ال ای دی به دلیل ویژگی هایی که دارند، می توانند پس از خرابی و سوختگی دوباره تعمیر و بازیابی شوند. لامپ های رشته ای سنتی به هیچ عنوان قابل تعمیر نیستند، در حالی که در لامپ های ال ای دی می توانید همه اجزا را تعمیر یا تعویض نمایید. متداول ترین دلیل خرابی لامپ ها، سوختن ال ای دی است. با این حال، گاهی اوقات چندین ال ای دی به طور هم زمان خراب می شوند. هزینه ال ای دی یا تعویض درایور به طور قابل توجهی کمتر از خرید لامپ جدید است.همچنین ممکن است اضافه کنیم که شما فقط باید از قطعات با کیفیت بالا . مشخصات فنی مناسب برای جایگزینی قطعات خراب استفاده کنید. این امر ممکن است عملکرد لامپ ال ای دی را برای مدت زمان طولانی تری تضمین نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع لامپ های رشته ای می توانید به مقاله انواع لامپ های رشته ای مراجعه فرمایید.

مراحل تعمیر لامپ ال ای دی در منزل

تعمیر لامپ ال ای دی کار سخت و بسیار پیچیده ای نیست و شما با کمی دانش فنی در مورد قطعات الکترونیکی می توانید به راحتی در منزل خود انجام دهید. برای تعمیر این نوع لامپ ها در ابتدا باید با نحوه کارکرد آن ها آشنا باشید. پس از آن با کارهایی مثل لحیم کاری نیز آشنا باشید تا در صورت نیاز بتوانید آن ها را انجام دهید. لامپ های ال ای دی نیز مانند بسیاری از قطعات الکترونیکی از مدار تشکیل شده اند. در این لامپ ها بسته به نحوه قرارگیری ال ای دی ها در مدار به صورت سری یا موازی دسته بندی می شوند. در لامپ های ال ای دی که به صورت سری هستند، اگر یکی از ال ای دی ها دچار خرابی شود، لامپ دیگر روشن نخواهد شد. در مدار سری جریان از هم ال ای دی ها می گذرد و افت ولتاژ در هر کدام باعث ایجاد روشنایی می شود. یک عدد دیود یا درایو، مقاومت و چند خازن، جزیان برق مناسب مستقیم (DC) را برای لامپ تامین می کند. برای تعمیر لامپ ال ای دی در ابتدا باید این اجزای الکتریکی را بررسی کنیم و سپس خود ال ای دی ها را بررسی کرده تا مشخص شود کدام قطعه خراب است و نیاز به تعویض دارد.

 

ابزار لازم برای تعمیر لامپ ال ای دی

برای تعمیر لامپ ال ای دی وجود برخی ابزار مورد نیاز ضروری است. این ابزار شامل موارد زیر می باشد:

  • هویه
  • سیم لحیم
  • مولتی متر
  • انبرک یا پنس
  • نوار چیپ های ال ای دی

 

شروع روند تعمیر لامپ ال ای دی

در حین تعمیر لامپ ال ای دی هیچ گاه لامپ را روی سرپیچ باز و تعمیر نکنید. برای تعمیر لامپ در ابتدا باید آن را باز کنید و تا زمانی که به صورت کامل مشکل را برطرف کردید، آن را به طور کامل ببندید و تا این زمان آن را روی سرپیچ قرار ندهید. بی توجهی به این موضوع خطرات جدی به همراه دارد و می تواند باعث آتش سوزی شده و حتی خطرات جانی برای افراد دارد. برای باز کردن لامپ، ابتدا حباب لامپ ال ای دی را بپیچانید و باز کنید. سپس بورد را بررسی کنید تا اگر اثرات آسیب فیزیکی یا خرابی وجود داشته باشد، آن را مشاهده نمایید.با کمک مولتی متر سالم بودن خازن ها و دیود ها را نیز بررسی کنید. معمولا این قطعات به سختی و دیر به دیر دچار آسیب یا خرابی می شوند، اما چک کردن آن ها در گام های اول می تواند در وقت و هزینه های شما صرفه جوبی داشته باشد. 

در گام بعدی تعمیر لامپ ال ای دی باید خود ال ای دی ها را داخل لامپ بررسی نمایید. با کمک دیودسنج مولتی متر می توان ال ای دی ها را بررسی کرد. ممکن است ال ای دی سوخته به صورت ظاهری مشخص باشد و روی بورد آثار سوختگی یا سیاهی به جا مانده باشد. اگر ال ای دی با دیودسنج مولتی متر روشن شد و با جابجا کردن دو سر آن خاموش ماند، سالم است. در غیر این صورت دچار خرابی شده و باید تعویض گردد.

جهت آشنایی با انواع دلایل خرابی لامپ ال ای دی به مقاله علت چشمک زدن لامپ ال ای دی مراجعه فرمایید.

تعویض ال ای دی های خراب

پس از این که مشخص کردید کدام ال ای دی خراب است، نوبت به تعویض آن ها می رسد. با هویه دو طرف ال ای دی خراب را کمی حرارت دهید تا بتوانید آن را جدا کنید. نگران سالم در آوردن آن نباشید چون دیگر قابل استفاده نیست و باید آن را دور بیاندازید. اما باید مراقب باشید به بورد اصلی لامپ آسیبی نرسانید. به وسیله پنس ال ای دی جدید را در محل مورد نظر قرار دهید. سپس دو طرف آن را با هویه به بورد لحیم کنید. توجه داشته باشید که جهت مثبت و منفی را به درستی قرار داده باشید.

 

مرحله آخر تعمیر لامپ ال ای دی: بستن لامپ و تست نهایی آن

پس از تعویض قسمت خراب، با دقت بورد و حباب لامپ را ببندید. توجه داشته باشید که حباب را بیش از اندازه فشار ندهید. سپس لامپ را برای تست و مطمئن شدن از عملکرد آن به سرپیچ بسته و روشن نمایید. با اجرای این مرحله، روند تعمیر لامپ ال ای دی شما به پایان می رسد. اگر در طی آزمایش مشخص شده باشد که همه دیود ها به درستی کار می کنند، باید درایور لامپ را بررسی نمایید و سایر آسیب ها را جستجو کنید. همچنین باید هادی ها و سایر سایر کنتاکت ها را نیز از نظر قطع شدگی بررسی نمایید. درایور در لامپ های باکیفیت باید یک PCB جداگانه باشد و در درب لامپ قرار داشته باشد. هر سازنده یک طراحی منحصر به فردی برای مدار درایور خود دارد، بنابراین هیچ توصیه استانداردی برای تعمیر وجود ندارد. شما باید در این جا یک رویکرد فردی را داشته باشید. لازم به ذکر است که مراحل گفه شده در این مقاله صرفا جنبه آموزشی داشته و بهتر است برای حفظ ایمنی خود هم که شده تعمیر لامپ ال ای دی خود را به یک متخصص آموزش دیده و حرفه ای بسپارید.

 

شما در فروشگاه نوریکس انواع لامپ ال ای دی تولیدی صنایع رادوویرانور که دارای یک سال گارانتی می باشد را می توانید خریداری نمایید. پس از خریداری در صورت بروز هر گونه مشکل به سادگی می توانید به قسمت خدمات پس از فروش سایت مراجعه کرده و در قسمت گارانتی، شرایط مربوط به ضمانت محصول خریداری کرده خود را مشاهده نمایید. همچنین به عنوان نکته پایانی این را نیز در نظر داشته باشید که هر گونه باز و بسته شدن و یا تعمیر و یا دستکاری محصول، آن را از شرایط گارانتی خارج می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر شرایط گارانتی محصولات نوریکس می توانید به قسمت مقابل مراجه فرمایید: رویه بازگرداندن کالای خریداری شده

 

 

انواع لامپ ال‌ای‌دی نوریکسُ تولیدی صنایع رادویرانور دارای یکسال گارانتی است و در صورت مشکل برای لامپ خود می توانید به بخش خدمات پس از فروش نوریکسُ مراجعه و نمایید و یا در بخش گارانتی نوریکسُ از شرایط گارانتی مطلع شوید. همچنین توجه نمایید هرگونه باز شدن و یا تعمیر و یا دستکاری محصول آنرا از شرایط گارانتی خارج می کند.

 

 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر