لطفا کمی صبر کنید ...
علت چشمک زدن لامپ ال ای دی

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی

چشمک زدن لامپ ال ای دی یکی از اعصاب خورد کن ترین چیزهایی است که شما ممکن است در خانه یا محل کار خود با آن مواجه شده باشید. شاید در نگاه اول به نظر برسد لامپ ال ای دی یا کم مصرف مشکل دارد باید لامپ تعویض شود و اقدام به خرید لامپ و تعمیر لامپ ال ای دی پرداخت. اما واقعا علت چشمک زدن لامپ ال ای دی و یا سوسو زدن آن چیست و راهکار رفع این مشکل چیست؟

 

 

 

 

دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی

چشمک زدن لامپ ال ای دی یکی از اعصاب خورد کن ترین چیزهایی است که شما ممکن است در خانه یا محل کار خود با آن مواجه شده باشید. شاید در نگاه اول به نظر برسد لامپ ال ای دی یا کم مصرف مشکل دارد باید لامپ تعویض شود و اقدام به خرید لامپ و تعمیر لامپ ال ای دی پرداخت. اما واقعا علت چشمک زدن لامپ ال ای دی و یا سوسو زدن آن چیست و راهکار رفع این مشکل چیست؟ لامپ های LED توسط یک مدار الکترونیکی کار می کنند که در آنها بسته به کیفیت لامپ و شرایط دیگر که در ادامه توضیح داده می شود، لامپ شما دچار چشمک زدن {نوسانات ولتاژ} شود. دلایل و عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث چشمک زدن لامپ ال ای دی شود. اما بیشتر اوقات، هنگامی که نوسانات ولتاژ در سیم کشی خانه شما وجود دارد، لامپ های LED ممکن است در خانه شما چشمک بزنند یا کم نور شوند. هنگامی که بارهای الکتریکی در خانه شما روشن و خاموش می شوند، این موضوع باعث تغییر در سطح ولتاژ می شود، که  باعث می شود گاهی چراغ های LED کم نور شده یا سو سو بزنند. اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث کم نور شدن یا سوسو زدن لامپ شما شود. بیایید این موضوع را بیشتر با هم بررسی نماییم:

 

 

دلایل معمول چشمک زدن لامپ ال ای دی

معمولا چشمک زدن لامپ ال ای دی می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیافتد:

  • هجوم جریان از لوازم خانگی
  • ترانسفورماتور
  • سیم‌کشی اشتباه
  • کلیدهای چراغ‌ دار
  • مشکلات دیمر
  • بی‌کیفیت بودن لامپ

 

هجوم جریان از لوازم خانگی

برخی از وسایل خانگی شما هنگام روشن شدن به برق بیشتری احتیاج دارند. جریان هجوم موتورها در داخل وسایل باعث افت ولتاژ می شود و اگر چراغ ها روی یک مدار باشند، ممکن است کم نور شدن این چراغ ها را مشاهده کنید. این موضوع می تواند یکی از دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی شما باشد. شما باید لوازم برقی پرمصرف مانند یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی و خشک کن خود را در مداری جداگانه با لامپ های ال ای دی داشته باشید. اگر اینطور نیست، باید یک متخصص برق را برای بررسی بیشتر این موضوع به خانه خود بیاورید.

 

مشکل ترانسفورماتور

اگه لامپ ال ای دی شما دارای ترانسفورماتور باشد، برخی اوقات به دلایل پایین بودن کیفیت ولتاژ خروجی، در ترانسفورماتور نوسان ایجاد می شود که باعث چشمک زدن لامپ می گردد. برای حل این مشکل باید از ترانسفورماتورهای مخصوص لامپ های ال ای دی استفاده کرد.

 

سیم کشی نامناسب یا لامپ شل

یکی دیگر از مواردی که معمولاً باعث چشمک زدن لامپ ال ای دی می شود، اتصالات یا مدارهای شل در لامپ می باشد. حل کردن این مشکل بسیار آسان می باشد. فقط لامپ LED خود را محکم تر بپیچید تا ببینید مشکل برطرف می شود یا خیر. اگر گرد و غبار زیادی در دستگاه وجود دارد، ابتدا لامپ را به صورت کامل باز کرده و محل اتصال را به خوبی تمیز کنید تا گرد و غبار موجود را قبل از قرار دادن لامپ، به صورت کامل از بین ببرید.

همچنین ممکن است سیم کشی در محل اتصال لامپ دارای مشکل باشد. به صورت استاندارد در سیم کشی لامپ ها، سیم نول باید به لامپ وصل شده و سیم فاز در مسیر کلید باشد. زیرا اگر سیم فاز به لامپ شما وصل باشد، با بدنه لامپ یا سرپیچ لامپ یا دیواره آن اتصالی داده و باعث چشمک زدن لامپ می شود. برای حل چنین مشکلی باید منشأ سیمی که به لامپ آورده  شده را پیدا کنید و جای فاز و نول را عوض کنید. اگر مستقیم به جعبه‌ فیوز رفته باشد باید در آنجا جای نول و فاز را جابجا کنیم تا لامپ درست عمل کند. شما می توانید از یک برق کار حرفه ای برای بررسی این موضوع استفاده نمایید و سیم کشی را دوباره تعمیر نماید تا از درست بودن آن مطمئن شوید. اگر تعداد زیادی چراغ روشنایی به طور همزمان دچار کم نوری یا  چشمک زدن شده باشد، برق کار می تواند جعبه اتصال را بررسی کند تا مطمئن شود که همه اتصالات به درستی در محل خود نصب شده اند.

 

کلیدهای چراغ دار و چشمک زدن لامپ ال ای دی

یکی از شایع ترین دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی، کلیدی است که برای قطع و وصل لامپ استفاده می‌شود. برخی از کلیدهای برق چراغ کوچکی در داخل خود دارند که برای مشخص شدن جای کلید در شب استفاده می شود. در چنین مواردی وقتی کلید قطع است یک جریان برق بسیار کم برای تامین برق چراغ از داخل کلید عبور می‌کند و به لامپ می‌رسد. برای حل این مشکل قاب کلید خود را به‌وسیله‌ یک‌ فازمتر باز کنید و لامپ داخل کلید را بیرون بکشید یا یک‌رشته از سیم‌های لامپ داخل کلید را قطع کنید. به احتمال زیاد مشکل شما حل خواهد شد.

 

استفاده از دیمر در مدار لامپ

دیمر یک مدار الکترونیکی است که روشنایی یک لامپ را تغییر می‌دهد. معمولا دیمرهای قدیمی نیاز به حداقل بار برای تنظیم روشنایی لامپ دارند. ناسازگاری لامپ و دیمر باعث چشمک زدن لامپ ال ای دی در حالت خاموش می شود. موقع خرید لامپ ال ای دی یا لامپ کم مصرف دقت کنید که قابلیت اتصال به دیمر رو داشته باشد. اگر با وجود دیمر لامپ ال ای دی یا لامپ کم مصرف شما چشمک می زند بهتر است به جای آن یک کلید یک پل نصب کنید.

 

بی‌کیفیت بودن لامپ

اگر لامپ LED شما برای مدت کوتاهی پس از روشن کردن چشمک زد، به احتمال زیاد لامپ کیفیت پایینی دارد. بسیاری از شرکت های متفرقه از منبع تغذیه و برد های ارزان قیمت بی کیفیت استفاده می کنند که زمینه ساز  این مشکل می باشد. برخی از این لامپ ها نیاز به دمای خاصی برای روشنایی کامل و توقف چشمک زدن دارند. همچنین ممکن است این اتفاق بعد از روشن کردن لامپ به مرور دیر تر اتفاق بیفتد. برای رفع این مشکل اگر لامپ شما قبلا چشمک نمی زد و به تازگی بعد از روشن کردن چشمک می زند، ظرفیت خازن خود را از دست داده است. اگر هم از ابتدا این مشکل را داشته است، جنس آن بی کیفیت است. در هر دو صورت باید لامپ را با یک چراغ جدید LED با کیفیت تعویض کنید.

 

شما به راحتی می توانید برای حل مشکل چشمک زدن لامپ ال ای دی خود، از لامپ های استاندارد و با کیفیت قابل قبول استفاده نمایید. نوریکس مفتخر است با کیفیت ترین لامپ های ال ای دی را با مناسب ترین قیمت و گارانتی بلند مدت خدمت شما مشتریان عزیز تقدیم نماید. جهت  خرید لامپ های ال ای دی به قسمت محصولات مراجعه فرمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن لامپ خود را درب منزل خود تحویل بگیرید.

 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر