لطفا کمی صبر کنید ...
اصول کار دکمه توقف اضطراری 

اصول کار دکمه توقف اضطراری 

وقتی به ماشینی نگاه می کنید یک دکمه قرمز بزرگ با سبک قارچی را می بینید. این دکمه قرمز با برچسب زرد نزدیک کنسول اپراتور خواهد بود. می دانید کاربرد آن چیست؟ این یک دکمه توقف اضطراری است! این دستگاه ایمنی دارای حوزه های کاربردی زیادی است و می تواند در ماشین آلات، کابینت های الکتریکی و روبات ها در صنعت استفاده شود. بر اساس کارایی و کاربرد آن در اشکال و اندازه های مختلفی موجود است. هر دو استاندارد IEC و NEMA برخی از الزامات آن را دیکته می کنند. قبل از توصیف اصل عملیات، اجازه دهید به تعریف آن نگاه کنی


 
وقتی به ماشینی نگاه می کنید یک دکمه قرمز بزرگ با سبک قارچی را می بینید. این دکمه قرمز با برچسب زرد نزدیک کنسول اپراتور خواهد بود. می دانید کاربرد آن چیست؟ این یک دکمه توقف اضطراری است! این دستگاه ایمنی دارای حوزه های کاربردی زیادی است و می تواند در ماشین آلات، کابینت های الکتریکی و روبات ها در صنعت استفاده شود. بر اساس کارایی و کاربرد آن در اشکال و اندازه های مختلفی موجود است. هر دو استاندارد IEC و NEMA برخی از الزامات آن را دیکته می کنند. قبل از توصیف اصل عملیات، اجازه دهید به تعریف آن نگاه کنیم:
یک دکمه توقف اضطراری یک کلید کنترل ایمن است. به محض فعال شدن، عملکرد تمام تجهیزات را متوقف می کند. عملکرد دکمه توقف اضطراری باز کردن مدار برای جلوگیری از خطرات است. می توان آن را به صورت دستی کار کرد و باید در موقعیت باز خود باقی بماند تا زمانی که عملکرد عادی بازگردد. توقف الکترونیکی نه تنها برای ایمنی ماشین آلات و افراد در یک محیط صنعتی مهم است، بلکه اغلب اوقات لازم است که معمولاً در محدوده دید کارگران وجود داشته باشد.

دکمه توقف اضطراری چگونه کار می کند؟


هنگامی که یک وضعیت اضطراری رخ می دهد، یک اپراتور محرک را فشار می دهد تا توالی توقف الکترونیکی را شروع کند. محرک به صورت مکانیکی یک کنتاکت معمولی بسته را فعال می کند که مدار را باز می کند. در نتیجه، برق تامین‌شده به تجهیزات قطع می‌شود و اطمینان حاصل می‌شود که تجهیزات تا زمانی که مجدداً عمداً فعال شوند خاموش می‌مانند. بازنشانی توقف اضطراری فقط در نتیجه یک اقدام دستی در محلی که توقف اضطراری آغاز شده است امکان پذیر است. تنظیم مجدد دستگاه می تواند با چرخاندن یک کلید، چرخاندن دکمه در جهت تعیین شده یا با یک حرکت کششی باشد.
دکمه توقف اضطراری بعد از فشار دادن، قفل می‌شود و می‌تواند بسته به سطح امنیت، با کشیدن کلید قرمز به بیرون یا چرخاندن کلید قرمز، به حالت اولیه خود برگردد. کلید قطع اضطراری باید طوری طراحی شود که اپراتور دستگاه، بلافاصله در مواقع اضطراری، بتواند از آن استفاده کند. برای مواقع نگهداری از دستگاه، کلید اصلی دستگاه باید خاموش باشد و در برابر دوباره روشن شدن، قفل باشد. معمولاً همراه با کلید قطع اضطراری، تجهیزات توقف اضطراری دیگری هم استفاده می‌شود که شرایط مناسب را برای ایجاد قابلیت اطمینان بالاتر، برآورده می‌کنند. به طوری که دستگاه نمی‌تواند به خودی خود بعد از کشیده شدن کلید قرمز به حالت وصل، دوباره شروع به کار کند. مدارهای توقف اضطراری با توجه به شرایط فنی در دسته‌های مختلف توقف، طبقه‌بندی می‌شوند.

اصول کار دکمه توقف اضطراری


سه جزء اصلی یک دکمه توقف اضطراری وجود دارد: فعال کننده، بلوک تماسی و نگهدارنده.

فعال کننده

فعال کننده رابط با اپراتور انسانی است. پس از فشار دادن، به طور مکانیکی وضعیت بلوک تماس را تغییر می دهد. محرک های دستگاه های توقف اضطراری باید قرمز رنگ باشند. هنگامی که تنظیم مجدد با چرخش دکمه انجام می شود، جهت باز کردن قفل باید به وضوح مشخص شود.
 
بلوک تماس
پایانه های سیم کشی در بلوک تماس قرار دارند. بلوک های تماس دارای دو پیکربندی تماس هستند: معمولاً باز (NO) و معمولاً بسته (NC). تنظیمات مختلف به موقعیت اولیه کنتاکت قبل از فعال شدن اشاره دارد. معمولاً از کنتاکت های NC در برنامه های e-stop استفاده می شود. E-Stops معمولا طیف وسیعی از گزینه‌های تماس از جمله طلا روی نقره یا نقره روی پالادیوم و پیچ با روکش نقره را ارائه می‌دهند.

نگهدارنده بلوک تماس
نگهدارنده قطعه ای است که محرک را به بلوک های تماسی متصل می کند. این مانند یک پل بین محرک و بلوک است. برای فعال کردن و تنظیم مجدد یک دکمه توقف اضطراری، باید از یک محرک استفاده کنید. سه نوع محرک موجود است:

 1-نوع فشار کش
اپراتور به داخل هل داده می شود و در حالت توقف قفل می شود. با عقب کشیدن آزاد شد. با علامت دایره روی سر نشان داده شده است.

2-نوع رهاسازی پیچشی
اپراتور به داخل فشار داده و در استاپ قفل می شود و با چرخاندن آزاد می شود. با فلش های دایره ای روی سر نشان داده می شود.

3-نوع رهاسازی کلید

اپراتور به داخل هل داده می شود و در موقعیتی برای توقف قفل می شود. فقط با کلید آزاد شد

انواع دکمه توقف اضطراری


اکثر استانداردها و مشخصات ایجاب می کنند که یک توقف اضطراری باید دارای یک محرک قرمز باشد و باید روی زمینه زرد قرار گیرد. این رنگ ها نشان می دهد که دستگاه یک کنترل اضطراری است. اکثر تامین کنندگان دکمه های فشاری پس زمینه زرد را به یکی از سه روش انجام می دهند.

استفاده از محفظه زرد رنگ
استفاده از یک افسانه بزرگ توقف اضطراری که زرد است.
رنگ آمیزی "ساقه" دکمه فشاری به رنگ زرد.
استاپ 
دکمه توقف اضطراری باید در دسترس باشند. بنابراین، شما نمی توانید پوششی روی آن قرار دهید. اما می توانید با استفاده از یک روکش محافظ زرد از عملیات تصادفی جلوگیری کنید. یک کفن محافظ یقه ای است که یک دکمه اضطراری را احاطه کرده است تا از فعال شدن ناخواسته جلوگیری کند.
 


تفاوت بین دکمه فشاری توقف و دکمه توقف اضطراری


دکمه توقف اضطراری معمولاً درست در کنار دکمه استارت قرار می گیرد و اندازه هر دو یکسان است. اگر دکمه توقف را فشار دهید مدار متوقف می شود و با فشار دادن دکمه استارت می توان آن را دوباره راه اندازی کرد. هنگامی که دکمه توقف اضطراری فشار داده می شود، تا زمانی که اپراتور دکمه را به عقب نکشد، هیچ دستگاهی کار نخواهد کرد. دکمه توقف اضطراری بزرگتر از دکمه های معمولی و کاملاً متمایز است. دارای سر دکمه ای قارچی شکل است. معمولاً جایی است که اپراتور به راحتی می تواند ببیند و فشار دهد. دکمه های توقف اضطراری فقط باید تا حدودی آزمایش شوند. این بدان معناست که دکمه های توقف اضطراری برای استفاده روزمره در نظر گرفته نشده اند. اما یک دکمه معمولی در مقایسه با دکمه اضطراری عمر مکانیکی بیشتری دارد.

دکمه توقف اضطراری یک دکمه قرمز بر روی یک پس زمینه زرد است. رایج‌ترین نوع این کلیدها، کلیدهای قارچی شکل هستند. در سیستم‌های بزرگ، از قبیل خطوط نقاله، کلید قطع اضطراری به صورتهای مختلفی وجود دارد که با دست یا پا یا بقیه اعضای بدن، قابل فشار دادن هستند. در برخی موارد، دیوارهای ایمنی نوری، کار کلید قطع اضطراری را می‌کنند. برای ماشین‌های کوچکتر، کلید اصلی قطع و وصل دستگاه، خود به عنوان یک کلید قطع اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ابزارهای دستی، دکمه توقف اضطراری مورد نیاز نیست و در مواقع اضطراری باید دوشاخه را از برق کشید.


نظرات کاربران
ارسال نظر