لطفا کمی صبر کنید ...
آیا می توانید از لامپ LED با درجه بندی خشک در حمام استفاده کنید؟

آیا می توانید از لامپ LED با درجه بندی خشک در حمام استفاده کنید؟

لامپ های ال ای دی یک انتخاب عالی برای حمام شما هستند. از آنجایی که ال ای دی ها دارای سبک های بسیار زیادی هستند، راه های مختلفی برای برجسته کردن ویژگی های کلیدی ارائه می دهند. خواه نور اصلی اتاق باشد، چراغ آینه روشویی یا نور کم در لبه وان حمام. با این حال، جای تعجب نیست که حمام ها خیس می شوند. همانطور که می دانید، آب و برق به طور کلی با هم ترکیب نمی شوند. به همین دلیل است که ممکن است فکر کنید به جای نور خشک به یک لامپ LED با درجه رطوبت برای حمام خود نیاز دارید. ال ای دی های دارای درجه رطوبت در



لامپ های ال ای دی یک انتخاب عالی برای حمام شما هستند. از آنجایی که ال ای دی ها دارای سبک های بسیار زیادی هستند، راه های مختلفی برای برجسته کردن ویژگی های کلیدی ارائه می دهند. خواه نور اصلی اتاق باشد، چراغ آینه روشویی یا نور کم در لبه وان حمام. با این حال، جای تعجب نیست که حمام ها خیس می شوند. همانطور که می دانید، آب و برق به طور کلی با هم ترکیب نمی شوند. به همین دلیل است که ممکن است فکر کنید به جای نور خشک به یک لامپ LED با درجه رطوبت برای حمام خود نیاز دارید.

ال ای دی های دارای درجه رطوبت در برابر بخار و رطوبت مقاومت بیشتری دارند. حمام ها بر اساس میزان نزدیکی به آب، دارای مناطق روشنایی متفاوتی هستند. نورهای دارای درجه رطوبت در فاصله 600 میلی متری/23 اینچی از وان، دوش یا حوضچه مورد نیاز است. چراغ‌های درجه‌بندی خشک را می‌توان در خارج از این مناطق استفاده کرد، به شرط اینکه اتاق به خوبی تهویه شود. با این حال، در صورت امکان، استفاده از چراغ های ضد آب ایمن تر است.

در این مقاله توضیح خواهم داد:

تفاوت های اصلی بین چراغ های LED با درجه خشک و مرطوب
آیا حمام مکانی مرطوب در نظر گرفته می شود
خطرات استفاده از LED با درجه خشک در حمام
بهترین لامپ های ال ای دی برای سرویس بهداشتی شما
Dry Rated Vs Wet Rated LED: تفاوت های اصلی
 

تفاوت اصلی بین ال ای دی های دارای رتبه خشک و مرطوب در نحوه تولید آنها برای مقابله با رطوبت است. ال‌ای‌دی‌های درجه‌بندی خشک به دقت ساخته نشده‌اند تا کاملاً مهر و موم شوند، در حالی که ال‌ای‌دی‌های دارای رتبه‌بندی مرطوب هستند. این بدان معنی است که هیچ آبی نمی تواند وارد یا خارج شود. نکته کلیدی در رتبه بندی حفاظت از ورود (IP) است. این توضیح می دهد که چگونه یک وسیله الکتریکی در برابر ذرات گرد و غبار و رطوبت مهر و موم شده است. به صورت دو رقمی ارائه شده است. در مقیاس 0-6، اولین مورد این است که چقدر در برابر اجسام جامد محافظت می شود، از «هوای کاملاً باز» (0) تا «کاملاً ضد گرد و غبار (6). مهمتر از همه، برای حمام، رقم دوم مربوط به حفاظت از آب در مقیاس 0-9 است، که 0 بدون محافظت و 9 در برابر فشار بالا و جت های آب با دمای بالا محافظت می شود. برای چراغ‌های اصلی حمام، به درجه‌بندی IP حداقل IP44 در حالت ایده‌آل نیاز دارید که کاملاً در برابر پاشیدن آب محافظت می‌شود. برای چراغ‌های حمام یا چراغ‌های داخل وان، اگر چیزی شبیه وان آب گرم دارید، باید دارای رتبه IP67 باشند - در غوطه‌وری کامل تا فشار آب یک متر ایمن هستند.

آیا حمام به عنوان یک مکان مرطوب در نظر گرفته می شود؟


اصطلاح "محل مرطوب" فقط یک مورد به عنوان یک صفت کلی نیست. این یک اصطلاح کاملاً تعریف شده از قانون ملی برق است. می توانید کد را به طور کامل در اینجا بخوانید - برای دانلود آن باید مشترک شوید (رایگان). با این حال، به طور خلاصه، مکان ها یا خشک، مرطوب یا مرطوب رتبه بندی می شوند. یک مکان خشک معمولاً برای مدت طولانی در معرض رطوبت یا رطوبت نیست. یک مکان مرطوب جایی است که از آب و هوا محافظت می شود، اما نه از رطوبت. در حالی که یک مکان مرطوب در هر جایی در تماس مستقیم با زمین است یا در معرض اشباع است. حمام در واقع با این تعریف به عنوان یک مکان خشک در نظر گرفته می شود. به این دلیل که اتاق دائماً از رطوبت رنج نمی برد. طبق مقررات، همه حمام ها به تهویه برای حذف بخار و رطوبت نیاز دارند. با این حال، مناطق مختلفی از حمام وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

پایه دوش یا داخل وان مکان‌های مرطوبی هستند، بنابراین هر روشنایی توکار در اینجا باید کاملاً مهر و موم شده باشد، حداقل دارای رتبه IP67 باشد. سپس هر چیزی بالاتر از دوش یا وان تا ارتفاع 2.25 متری به عنوان منطقه مرطوب در نظر گرفته می شود که در آن به حداقل لامپ دارای درجه رطوبت IP44 یا بهتر نیاز دارید - اما در واقع، بهتر است برای یک لامپ کاملا مهر و موم شده IP 65 یا بیشتر دریافت کنید. بسیاری از چراغ‌های دوش برای ایمنی دارای رتبه IP65 یا بهتر هستند. در نهایت، هر منطقه ای در 600 میلی متر اطراف وان حمام، حوضچه یا دوش به احتمال زیاد مرطوب در نظر گرفته می شود و شما باید از لامپ IP44 یا بهتر استفاده کنید.

خطرات استفاده از LED با درجه بندی خشک در حمام

 

اگر در حمام خود از لامپ های با درجه خشک استفاده کنید، رطوبت می تواند وارد مدار شود. دلیل این مشکل این است که آب رسانا است. مدارهای الکتریکی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به شیوه‌ای خاص جریان داشته باشند تا آنها را ایمن نگه دارند - جریان از اجزای مدار به روشی با دقت مدیریت شده عبور می‌کند. به محض ورود رطوبت به مدار و شروع به ایجاد اتصالات برنامه ریزی نشده، که به عنوان پلی برای جریان عمل می کند، می تواند باعث قطع شدن مدار شود. تنها زمانی فعال می شود که مدار خشک شود و احتمال آسیب دیدن قطعه وجود دارد.

در برخی موارد، لامپ حتی ممکن است پاپ کند. فرض کنید نور یک لامپ با کیفیت است. در این صورت، باید از آن محافظت شود، اما اگر ال‌ای‌دی‌های ارزان قیمت خریداری کرده‌اید، نه تنها لامپ می‌تواند پاپ بزند، بلکه ممکن است در برابر آسیب‌های داخلی مقاومت نکند و باعث شکسته شدن پوشش و تبدیل شدن به یک خطر فیزیکی شود.

کدام لامپ ال ای دی برای حمام بهتر است؟


ممکن است از نظر فنی نیازی به LED های دارای درجه رطوبت در حمام خود نداشته باشید. با این حال، در صورت امکان، بهتر است ایمن باشید و آن را به چیزی ارتقا دهید که مطمئناً در اثر رطوبت آسیب نبیند. این بدان معناست که استفاده از چراغ ها ایمن خواهد بود حتی اگر برای فن تهویه شما اتفاقی بیفتد و آن را برای چند روز از کار بیاندازد. وقتی به دنبال چراغ‌های خوب می‌گردید، می‌خواهید از چراغ‌های تولید شده در چین خودداری کنید، جایی که مقررات آنچنان سخت‌گیرانه نیست. و سپس باید به دنبال هر چیزی با رتبه IP44 یا بهتر باشید. چراغ های حمام مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید بخرید. خوب است که با نور سقفی با کیفیت بالا شروع کنید زیرا باید با خیال راحت از حمام استفاده کنید و خطرات احتمالی را مشاهده کنید، به خصوص اینکه سر خوردن در حمامی با وسایل سرامیکی می تواند خطرناک باشد. در اینجا چند گزینه خوب برای LED های سقفی مقاوم در برابر رطوبت وجود دارد:

یکی دیگر از ایده های خوب برای حمام، چراغ روشویی است. داشتن نور روشن در نزدیکی آینه به شما کمک می‌کند دید بهتری داشته باشید، بنابراین چه از پوست خود مراقبت کنید و چه موهای صورتتان را کوتاه کنید، همه جزئیات را به خوبی مشاهده خواهید کرد.

 

کلمات پایانی
از آنجایی که حمام‌ها طوری طراحی شده‌اند که تهویه مناسبی داشته باشند، اتاق‌های مرطوب به حساب نمی‌آیند – حتی اگر اغلب بعد از دوش گرفتن (یا زمان حمام برای اعضای خانواده جوان‌تر و آب‌پاش‌تر) مرطوب می‌شوند. بنابراین، در حالی که از نظر فنی در برخی از قسمت‌های حمام خود نیازی به ال‌ای‌دی‌های دارای درجه رطوبت ندارید، اگر می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. اگر چراغ ال‌ای‌دی را که دوست دارید پیدا کردید که دارای درجه رطوبت نیست، مطمئن شوید که حداقل 600 میلی‌متر از دوش، وان و حوضچه نصب شده باشد تا استفاده از آنها ایمن باشد.


نظرات کاربران
ارسال نظر