لطفا کمی صبر کنید ...
اشتباهات رایج در نورپردازی منزل

اشتباهات رایج در نورپردازی منزل

نورپردازی منزل کار ساده ای نیست. اگر فکر می کنید روشن کردن خانه فقط عبارت است از نصب یک چراغ زیبا و روشن کردن آن، اشتباه می کنید. نادیده گرفتن قوانین و برخی موارد خاص می تواند منجر به مصرف بیش از حد انرژی الکتریکی یا تاریک ماندن برخی از فضاهای خانه یا حتی هر دو شود. در اینجا مقاله برخی اشتباهات رایج در مورد نورپردازی منزل که صاحبان خانه هنگام برنامه ریزی طرح روشنایی خانه مرتکب می شوند و راه های جلوگیری از آنها، آورده شده است.

 

 

 


نورپردازی منزل کار ساده ای نیست. اگر فکر می کنید روشن کردن خانه فقط عبارت است از نصب یک چراغ زیبا و روشن کردن آن، اشتباه می کنید. نادیده گرفتن قوانین و برخی موارد خاص می تواند منجر به مصرف بیش از حد انرژی الکتریکی یا تاریک ماندن برخی از فضاهای خانه یا حتی هر دو شود. در اینجا مقاله برخی اشتباهات رایج در مورد نورپردازی منزل که صاحبان خانه هنگام برنامه ریزی طرح روشنایی خانه مرتکب می شوند و راه های جلوگیری از آنها، آورده شده است:

اشتباهات رایج در نورپردازی منزل


1. انتخاب اندازه اشتباه برای لامپ

 



انتخاب یک لامپ خیلی بزرگ یا خیلی کوچک برای قسمتی از خانه، یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که افراد وقتی زمان کافی را برای برنامه ریزی اختصاص نمی دهند مرتکب می شوند. قرار دادن یک چراغ آویز بسیار کوچک یا یک لوستر بر روی یک میز بزرگ یا جزیره آشپزخانه، نور کافی را برای این منطقه ایجاد نمی کند و همچنین به طور نامتناسب به نظر می رسد. مثال دیگر - یک لامپ خیلی بزرگ در کنار محل مطالعه، یک صندلی یا یک مبل نیز چنین منظره ای را ایجاد می نماید. لامپ بزرگ نور خیلی زیادی ایجاد می کند و همچنین نسبت اتاق را نقض می کند.
برای اجتناب از این اشتباه اندازه لوستر را می توان به راحتی از این طریق ارزیابی کرد: عرض و ارتفاع اتاق را به کف آن اضافه کنید. عددی که بدست می آورید قطر لوستر مناسب است، اما اندازه آن به اینچ است. اگر می خواهید لوستری را روی میز ناهارخوری آویزان کنید ، مطمئن شوید که قطر لوستر تقریباً به این میزان باشد. یک پا کوچکتر از عرض یک طرف باریک میز است.

 

2. استفاده از تنها یک منبع نوری


استفاده از تنها یک منبع نوری نیز یک اشتباه رایج است. با نصب تنها یک منبع نور، برخی مناطق تاریک می شوند. همچنین نمی تواند به درستی تمام مناطق کاری را روشن کند که مخصوصا در روشنایی آشپزخانه بسیار مهم است.  روشنایی آشپزخانه باید متعادل باشد، به همین دلیل استفاده از سه لایه نورپردازی - چراغ های محیطی، برجسته و کاری ایده خوبی است. این چراغ ها در کنار هم، بهترین نور ممکن را فراهم می کنند.

3. استفاده از لامپ ها در زاویه نامناسب


علی رغم تعداد زیادی لامپ در یک فضا، نور کافی وجود ندارد و دیوارها به اندازه کافی روشن نشده اند. اغلب به نظر می رسد که نصب چندین چراغ در زاویه نامناسب در اطراف سقف، همه نیازهای خانه به نور را حل می کند. این یک اشتباه جدی است، زیرا این چراغ ها در زاویه نامناسب روشنایی کافی به دیوارها نمی دهد. و نور باید از دیوارها منعکس شود تا اتاق به درستی روشن شود. اگر فقط به چراغ های تو خالی تکیه کنید، حدود نیمی از انرژی الکتریکی را هدر می دهید و همچنان برخی از مناطق را با نور ضعیف رها می کنید.
برای حل این مشکل سعی کنید از لامپ مناسب در غالب مناسب مثل لوستر استفاده نمایید.

4. استفاده بیش از حد از روشنایی کاری در نورپردازی منزل


لامپ های وظیفه در صورت استفاده صحیح زیبا و کاربردی هستند. چراغ های زیر کابینت در آشپزخانه یا شمع های کناری آینه در حمام موثر بوده و عالی به نظر می رسند. اما اگر از این لامپ بیش از حد در نورپردازی منزل خود استفاده کنید، یک اتاق شلوغ شبیه یک سالن عمل خواهد بود.  کمی برنامه ریزی ممکن است کمک کند. به این فکر کنید که قرار است در حمام یا آشپزخانه چه کار کنید و دقیقاً در کجا این کار را انجام دهید. از روشنایی وظیفه فقط در جایی که واقعا مورد نیاز است، استفاده نمایید.

5. روشنایی ضعیف در فضاهای کوچک


مردم معمولاً به مکان هایی مانند انبارها، لندرها یا کمدها توجه کافی ندارند. ما اغلب یک چراغ سربار (که سایه و مناطق تاریک ایجاد می کند) نصب می کنیم، و سپس هر بار برای یافتن چیزی در آنجا تلاش می کنیم.  علاوه بر روشنایی بالای سر، از چراغ های نوار LED ، بارهای روشنایی یا چراغ های زیر کابینت استفاده کنید. این کار باعث می شود فضای داخلی شیک و جادار باشد و کاربر پسندتر باشد.

6. انتخاب چراغ های اشتباه برای یک مکان خاص

 





چراغ های اشتباه می توانند به راحتی کل ظاهر اتاق را از بین ببرند و باعث می شوند در خانه خود احساس ناراحتی کنید. به سادگی وسایل روشنایی مناسب برای اتاق خاص را انتخاب کنید. به موضوع اصلی اتاق فکر کنید و نور مناسب را انتخاب کنید. وسایل باید اندازه و رنگ مناسبی داشته باشند، از موادی ساخته شده باشند که با موضوع کلی همخوانی داشته باشد و البته نور کافی را نیز به همراه داشته باشد.

7. بی توجهی به استفاده از دیمرها

افراد اغلب از لامپ های رشته ای بدون دیمر استفاده می کنند. به این ترتیب لامپ ها برق زیادی مصرف می کنند و گرمای زیادی از خود ساطع می کنند. سعی کنید همیشه در روشنایی خانه خود از دیمر استفاده کنید. این کار علاوه بر سایر موارد، طول عمر لامپ های رشته ای شما را افزایش می دهد. یک جایگزین عالی استفاده از لامپ های LED هوشمند است که می توان آنها را کم نور کرد، رنگ آنها را تغییر داد و بسیاری از کارهای جالب و کاربردی دیگر که از طریق تلفن هوشمند یا رایانه شما انجام می شود.

8. استفاده از وسایل روشنایی تزئینی در نورپردازی منزل


گاهی اوقات در برخی از فروشگاه ها یک لامپ زیبا می بینیم و با فکر اینکه در جایی از اتاق عالی به نظر می رسد، برای خرید آن عجله می کنیم. چنین تصمیماتی ممکن است منجر به اتلاف برق و بدتر شدن روشنایی مکان شما در نورپردازی منزل شود. برای جلوگیری از این موضوع باز هم همه چیز به برنامه ریزی مربوط می شود. به طرح نورپردازی منزل فکر کنید و فقط وسایلی را خریداری کنید که هم زیبا و هم کاربردی باشند. سعی نکنید اتاق را با وسایل روشنایی تزئین کنید و هرگز اتاق را با چراغ غرق نکنید.

9. فراموش کردن سایه ها


نصب یک چراغ روشن در مکان اشتباه می تواند منجر به ایجاد سایه های زشت شود که طراحی اتاق را خراب کرده و برای ساکنان خانه مشکل ایجاد کند. به نورپردازی اتاق فکر کنید. سعی کنید منابع نوری مختلف را شبیه سازی کنید، آنها را در نقاط مختلف قرار دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد. برای اطمینان از اینکه همه چیز عالی خواهد بود، اگر می توانید یک طراح حرفه ای استخدام کنید.

10. نصب چراغ ها در دمای رنگ اشتباه


 دمای رنگ لامپ در نورپردازی منزل اغلب دست کم گرفته می شود. اما در حقیقت ممکن است تأثیر زیادی بر زندگی روزمره شما داشته باشد. اگر در این مورد اشتباه کنید، ممکن است اتاقی بی روح و بی رنگ به نظر برسد. عوامل زیادی می توانند دمای رنگ را برای یک مکان خاص تعیین کنند. ممکن است بستگی به نوع اتاق، رنگ دیوارها و حتی ترجیحات شما داشته باشد. ارائه توصیه مختصر غیرممکن است، بنابراین سعی کنید با این ویژگی بیشتر آشنا شوید و عاقلانه انتخاب کنید.چراغ هایی با دمای رنگ بالا - بیش از 5000K - نور خنک سفید مایل به آبی را ساطع می کنند و چراغ هایی با دمای رنگ کم (2700-3000K) روشنایی زرد مایل به زرد را ایجاد می کنند.

 

نظرات کاربران
ارسال نظر