لطفا کمی صبر کنید ...
مزایا و معایب لیمیت سوئیچ

مزایا و معایب لیمیت سوئیچ

همانطور که از نام آن پیداست، لیمیت سوئیچ ، عملکرد ماشینی را که در راستای عمل سوئیچینگ متصل است، محدود می کند. لیمیت سوئیچ ها را می توان برای شروع، توقف، جلو، عقب، بازیافت، کاهش سرعت یا سرعت بخشیدن به عملیات های مختلف استفاده کرد. این دستگاه ساده مزایا و معایب زیادی دارد. وقتی در یخچال را باز می کنید، یک چراغ داخل آن روشن می شود. چگونه این اتفاق می افتد؟ آره…. شما آن را حدس زدید! یک لیمیت سوئیچ برای تشخیص باز یا بسته بودن درب یخچال استفاده می شود. بیایید به کاربرد دیگری از سوئیچ محدود نگاه کنیم ک


 
همانطور که از نام آن پیداست، لیمیت سوئیچ ، عملکرد ماشینی را که در راستای عمل سوئیچینگ متصل است، محدود می کند. لیمیت سوئیچ ها را می توان برای شروع، توقف، جلو، عقب، بازیافت، کاهش سرعت یا سرعت بخشیدن به عملیات های مختلف استفاده کرد. این دستگاه ساده مزایا و معایب زیادی دارد. وقتی در یخچال را باز می کنید، یک چراغ داخل آن روشن می شود. چگونه این اتفاق می افتد؟ آره…. شما آن را حدس زدید! یک لیمیت سوئیچ برای تشخیص باز یا بسته بودن درب یخچال استفاده می شود. بیایید به کاربرد دیگری از سوئیچ محدود نگاه کنیم که ممکن است در خانه با آن مواجه شوید. در بسیاری از درب های گاراژ سقفی، یک کلید محدود وجود دارد که حرکت درب را هنگامی که به موقعیت کاملا باز می رسد متوقف می کند. لیمیت سوئیچ یک وسیله الکترومکانیکی است که توسط یک نیروی فیزیکی توسط یک جسم به آن وارد می شود. سوئیچ های محدود برای تشخیص وجود یا عدم وجود یک شی استفاده می شود. این سوئیچ ها در ابتدا برای تعیین حد حرکت یک جسم استفاده می شدند و در نتیجه Limit Switch نامگذاری شدند.


 
مزایای لیمیت سوئیچ


برخی از نقاط قوت لیمیت سوئیچ در زیر ذکر شده است:

می تواند جریان های بالا را تا 10 آمپر سوئیچ کند.
دقت، دقت و تکرارپذیری بالایی دارد.
سوئیچ لیمیت در مقایسه با سوئیچ مجاورتی یا فوتوالکتریک ارزان تر است.
می تواند در سخت ترین شرایط محیطی مقاومت کند.
تقریباً در هر محیط صنعتی قابل استفاده است.
انرژی الکتریکی کمی مصرف می کند.
می تواند بارهای متعدد را کنترل کند.
اندازه جمع و جور دارد.
نصب آن آسان است.
طیف گسترده ای از لیمیت سوئیچ ها، با سرهای مختلف محرک، در بازار وجود دارد، بنابراین قادر به تشخیص حرکت هر نوع جسم متحرک هستند.
محفظه سوئیچ ممکن است از آلومینیوم یا مواد پلاستیکی ساخته شده باشد، اما در همه موارد، از مکانیزم داخلی با عایق الکتریکی و استحکام مکانیکی برتر محافظت می کند.
مصون از تداخل الکترومغناطیسی
دوام مکانیکی تا حدود 30 میلیون عملیات

 
معایب لیمیت سوئیچ

برخی از نقاط ضعف لیمیت سوئیچ در زیر ذکر شده است:

برای فعال شدن باید با یک جسم تماس فیزیکی برقرار کند.
ممکن است جزء مکانیکی فرسوده شود.
معمولاً محدود به تجهیزاتی است که با سرعت های نسبتاً پایین کار می کنند.
مخاطبین آن می توانند پرش کنند.
پاسخ در مقایسه با سنسورهای غیر تماسی مانند سنسورهای مجاورت کند است.
لیمیت سوئیچ ها سازه های کاملاً مکانیکی هستند که تنها قطعات الکتریکی آنها کنتاکت های الکتریکی آنهاست.
در هیچ برنامه‌ای که نیاز به فعال‌سازی غیر تماسی است، ممکن است ترجیح داده نشود.

انواع لیمیت سوئیچ
 

4 نوع کلی از لیمیت سوئیچ وجود دارد:

1. سبیل

2. غلتک
3. اهرم
4. پیستون

بسته به کاربرد، یک سوئیچ محدود ممکن است ترکیبی از 2 نوع عمومی مانند اهرم غلتکی باشد.

سوئیچ های محدود چگونه کار می کنند؟
بسیار خوب…. اکنون که ما به چند برنامه سوئیچ محدود نگاه کردیم که ممکن است آنها را در خانه مشاهده کنید، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به خود دستگاه داشته باشیم. لیمیت سوئیچ ها دستگاه های الکترومکانیکی متشکل از یک محرک است که به طور مکانیکی به یک کلید الکتریکی متصل است. هنگامی که یک جسم با محرک تماس می گیرد، سوئیچ کار می کند و باعث ایجاد یا شکستن یک اتصال الکتریکی می شود.
در یکی از انوع لیمیت سوئیچ ها، دو فنر رسانا وجود دارد. یک فنر صاف و بلند در یک طرف سوییچ بسته می شود و دارای رابط های الکتریکی در طرف دیگر است. فنر فشرده شده (مثلاً در طول مونتاژ تجهیز) تلاش می کند تا خود را آزاد سازد و امتداد یابد، که این فنر بین فنر هموار نزدیک کنتاکت ها و یک نقطه اتکا، نزدیک نقطه میانی فنر هموار، متصل می شود. محرک روی فنر هموار که در مجاورت نقطه ی اتصالی و مفصلی قرار دارد، فشار وارد می نماید. آنجا که فنر هموار در نقطه ثابت و کشش شدید و قوی است، فنر فشرده شده نمی تواند آن را به سمت راست حرکت دهد. پس بنابراین فنر فشرده شده، فنر هموار را به سمت بالا (که از نقطه ثابتی که آن مهار شده دور است) می کشد. هنگامی که فنر فشرده شده کنتاکت های الکتریکی را نگه می دارد، محرک فنر هموار را خم می کند. زمانی که فنر هموار به اندازه کافی خم شد، نیروی کافی برای فشرده کردن فنر قوس دار فراهم خواهد شد و کنتاکت ها شروع به حرکت خواهند کرد. در این حین فنر هموار به سمت پایین حرکت می کند، نیروی رو به بالا فنر نشرده را کاهش می دهد و باعث می شود حرکت حتی در غیاب حرکت بیشتر محرک تا زمانی که فنر هموار به طور عادی کنتاکت NO را تحت تاثیر قرار دهد.
در حالت تحریک، فنر خمیده برخی نیروی رو به بالا را فراهم می کند. اگر محرک آزاد شود، فنر تخت یا هموار را به سمت بالا حرکت خواهد داد. وقتی فنر هموار حرکت می کند، نیروی بیشتری از فنر خمیده به وجود خواهد آمد. این منجر به شتاب می شود تا زمانی که کنتاکت های NC مورد هدف قرار بگیرند.


لیمیت سوئیچ قطعه ای الکترومکانیکی است که شامل یک محرک مکانیکی مرتبط با مجموعه ای از کنتاکت می باشد. لیمیت سوییچ ها به طور خودکار مشخص می کنند که آیا یک جسم حرکت کرده یا جا به جا شده است .به عبارت دیگر با حرکت یک جسم شروع به حرکت کردن یا شمارش اجسامی که از یک نقطه رد می شوند می کند. هنگامی که جسمی لیمیت سوئیچ را تحریک می کند باعث تحریک کنتاکت ها و قطع و وصل شدن اتصال الکتریکی می شود. لیمیت سوئیچ ها دارای طراحی ساده ، استقامت و استحکام ، قابلیت اعتماد بالا و قیمت مناسب هستند که در طیف گسترده ای از اشکال و اندازه های مختلف نظیر فشاری ساده ، اهرم دار ، قرقره دار یا غلطکی و فنری جهت کاربرد های مختلف مانند ماشین آلات صنعتی ، خط مونتاژ ، آسانسور موجود هستند.


نظرات کاربران
ارسال نظر