لطفا کمی صبر کنید ...
هر آنچه که باید در مورد دکمه های فشاری بدانید

هر آنچه که باید در مورد دکمه های فشاری بدانید

دکمه های فشاری برای باز کردن یا بستن دستی کنتاکت های الکتریکی استفاده می شوند. دکمه‌های فشاری را می‌توان به روش‌های مختلفی برای کنترل موتورها و فرآیندهای ساخت استفاده کرد، به‌عنوان مثال: کنترل استارت-استاپ، کنترل معکوس، کنترل دو سرعته، کنترل دویدن، موتور کنترل‌شده با ترموستات، و تشخیص زمین با فشار به آزمایش. چراغ های خلبان آنها در انواع مختلفی از سبک ها، رنگ ها و ویژگی هایی مانند دکمه هایی با سر هموار، سر کشیده و با یا بدون محافظ عرضه می شوند.


دکمه های فشاری برای باز کردن یا بستن دستی کنتاکت های الکتریکی استفاده می شوند. دکمه‌های فشاری را می‌توان به روش‌های مختلفی برای کنترل موتورها و فرآیندهای ساخت استفاده کرد، به‌عنوان مثال: کنترل استارت-استاپ، کنترل معکوس، کنترل دو سرعته، کنترل دویدن، موتور کنترل‌شده با ترموستات، و تشخیص زمین با فشار به آزمایش. چراغ های خلبان آنها در انواع مختلفی از سبک ها، رنگ ها و ویژگی هایی مانند دکمه هایی با سر هموار، سر کشیده و با یا بدون محافظ عرضه می شوند.

اصول کار  دکمه های فشاری

یک دکمه فشاری شامل حداقل دو کنتاکت است که با فشار دادن دکمه بسته یا باز می شوند. معمولاً هنگامی که فشار خارجی آزاد می شود، یک فنر دکمه را به موقعیت اصلی خود باز می گرداند.  دکمه های فشاری دارای یک فنر برگشت فولادی است که برای ایجاد مقاومت در برابر نیروی رو به پایین روی دکمه، و یک جفت فنر در بالای یک جفت کنتاکت، برای نگه داشتن هر یک از کنتاکت ها در جای خود و برقراری اتصال محکم با فشار دادن دکمه است. دو کنتاکت بالایی به صورت الکتریکی به هم وصل شده اند.
بر خلاف سوئیچ، یک دکمه اصلی دارای یک تماس اولیه نیست که بتوان آن را به عنوان قطب شناسایی کرد. با این حال، یک دکمه فشاری منفرد ممکن است دو جفت کنتاکت جداگانه را ببندد یا باز کند، در این صورت می توان آن را، کمی گمراه کننده، به عنوان یک دکمه فشاری دو قطبی نامید.


قطعات دکمه های فشاری
مجموعه های فشاری در هر دو نوع NEMA 30 میلی متری و IEC کوچکتر 22 میلی متری تولید می شوند. اندازه مربوط به قطر سوراخ دایره ای است که دکمه فشاری در آن نصب شده است - 30 میلی متر یا 22 میلی متر قطر. مجموعه دکمه از سه بخش تشکیل شده است: اپراتور، صفحه Legend و بلوک های تماس. اپراتور قسمتی است که برای فعال کردن کنتاکت ها فشار داده می شود، کشیده می شود یا می پیچد. اپراتورها در رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف برای کاربردهای کنترلی خاص طراحی شده‌اند. صفحه افسانه برچسب دکمه (به عنوان مثال، START) است. بشقاب های افسانه ای در اندازه ها، رنگ ها و زبان های مختلفی وجود دارند. نمونه هایی از متن برچسب عبارتند از START، STOP، FWD، REV، JOG، UP، DOWN، ON، OFF، RESET و RUN. بلوک تماس جایی است که کنتاکت های الکتریکی محصور شده اند.

نوع N.C برعکس عمل می کند، به این ترتیب که با فشار دادن دکمه، مخاطبینی که در غیر این صورت بسته هستند باز می شود. مخاطبین معمولاً به طور پیش فرض بسته می شوند و فقط زمانی که دکمه فشار داده شده باز می شوند. این گاهی اوقات به عنوان یک اتصال قطعی یا به عنوان فرم B توصیف می شود. کنتاکت های الکتریکی در بلوک کنتاکت دارای فنر هستند. با رها شدن اپراتور به حالت عادی خود باز می گردند.

کنتاکت های دکمه ای و مدار
اپراتورها برای تماس لحظه ای یا عملیات با تماس حفظ شده در دسترس هستند. اپراتورهای فشاری لحظه ای دارای فنر هستند. به محض انتشار، اپراتور به حالت عادی خود باز می گردد. به عنوان مثال، اگر یک اپراتور فشاری لحظه ای روی یک N.O نصب شده باشد. بلوک تماس، سپس ما یک سوئیچ خواهیم داشت که به طور معمول باز است. با فشار دادن دکمه (اپراتور) مخاطبین بسته می شوند. به محض رها شدن دکمه (اپراتور) مخاطبین باز می شوند. اگر همان اپراتور بر روی یک کنتاکت N.C نصب شده باشد، در آن صورت سوئیچی خواهیم داشت که معمولاً بسته است. با فشار دادن دکمه، مخاطبین باز می شوند. پس از انتشار، مخاطبین دوباره بسته می شوند.

اپراتورهای تماس حفظ شده در حالت فعال خود باقی می مانند. به عنوان مثال، یک دکمه E-Stop حتی پس از رها شدن فشار داده می شود. این حالت مخاطبین را تا زمانی که دکمه به طور فیزیکی تنظیم مجدد شود حفظ می کند. دکمه های E-Stop دو حالته معمولی یا فشار/کشش رها یا فشار/پیچش رها کردن دارند.

رتبه بندی فعلی Pushbutton از چند میلی آمپر تا 20 آمپر یا بیشتر متغیر است. بسیاری از دکمه‌های فشاری رتبه‌بندی فعلی خود را روی آن‌ها چاپ شده‌اند، اما برخی از آنها اینطور نیستند. درجه بندی جریان معمولاً برای یک ولتاژ خاص مشخص می شود و ممکن است برای AC در مقابل DC متفاوت باشد.

خرابی های احتمالی دکمه های فشاری

بدون دکمه: هنگام سفارش سوئیچ دکمه‌ای، برگه‌های داده را به دقت بخوانید تا مشخص کنید که آیا کلاهک در آن گنجانده شده است یا خیر. کلاهک ها اغلب به صورت جداگانه فروخته می شوند و ممکن است بین سوئیچ های سازنده های مختلف قابل تعویض نباشند.

مشکلات نصب: در یک دکمه فشاری روی پانل که با چرخاندن مهره محکم می شود، مهره ممکن است با استفاده شل شود و با فشار دادن دکمه، قطعه در داخل محفظه خود بیفتد. برعکس، سفت کردن بیش از حد مهره ممکن است رزوه های روی بوش دکمه فشاری را از بین ببرد، به خصوص در قطعات ارزان تر که در آن رزوه ها در پلاستیک قالب گیری می شوند. قبل از سفت کردن کامل مهره، یک قطره از چسب Loc-Tite یا چسب مشابه را در نظر بگیرید. اندازه مهره ها بسیار متفاوت است و یافتن جایگزین ممکن است زمان بر باشد.

مشکلات LED: هنگام استفاده از دکمه فشاری حاوی LED، مراقب باشید که پایانه های برق LED را از پایانه های سوئیچ شده تشخیص دهید. برگه اطلاعات سازنده باید این تمایز را روشن کند، اما قطبیت پایانه های LED ممکن است به وضوح نشان داده نشود. اگر عملکرد سنج تست دیود در دسترس نباشد، نمونه ای از سوئیچ باید با منبع 3 تا 5 ولت دی سی و یک مقاومت سری 2K آزمایش شود.

در صورت صحیح بودن قطبیت، اگر به طور خلاصه برق پایانه های LED را لمس کنید، باید LED را کم نور چشمک بزند، اما اگر قطبیت نادرست باشد، برای سوختن LED کافی نیست.

مشکلات دیگر: مشکلاتی مانند قوس الکتریکی، اضافه بار، اتصال کوتاه، نوع ترمینال اشتباه و جهش تماس، عموماً مانند موارد مرتبط با یک سوئیچ است و در آن مدخل در این دایره المعارف خلاصه شده است.


نظرات کاربران
ارسال نظر