لطفا کمی صبر کنید ...
13 مشکل رایج در مورد انواع لامپ LED

13 مشکل رایج در مورد انواع لامپ LED

ممکن است به خوبی بدانید که یک لامپ LED می تواند بیش از 50000 ساعت برای شما کار کند و در طول عمر لامپ صدها دلار صرفه جویی کنید. اگر LED شما واقعاً همانطور که انتظار می رود به کار خود ادامه دهد، همه چیز خوب و شیک است. ممکن است در فضای خود با LED های معیوب یا ضعیف مواجه شده باشید و از پس انداز از دست رفته و ادعای مزایای طولانی مدت ناامید شده باشید. کمی نفس بکشید، زیرا باید بدانید که فناوری LED حساس است، در حال تکامل است و فقط انتخاب ارزان ترین گزینه موجود در بازار نیست. محصولات LED به شدت تست شده و


ممکن است به خوبی بدانید که یک لامپ LED می تواند بیش از 50000 ساعت برای شما کار کند و در طول عمر لامپ صدها دلار صرفه جویی کنید. اگر LED شما واقعاً همانطور که انتظار می رود به کار خود ادامه دهد، همه چیز خوب و شیک است. ممکن است در فضای خود با LED های معیوب یا ضعیف مواجه شده باشید و از پس انداز از دست رفته و ادعای مزایای طولانی مدت ناامید شده باشید. کمی نفس بکشید، زیرا باید بدانید که فناوری LED حساس است، در حال تکامل است و فقط انتخاب ارزان ترین گزینه موجود در بازار نیست. محصولات LED به شدت تست شده و تایید شده برای استفاده طولانی و خوب در صورت استفاده صحیح. پس از همه، آنچه را که برای آن پرداخت می کنید، دریافت می کنید. همچنین در نظر داشتن این نکته مفید است که LED ها به فناوری کامپیوتری با دقت کالیبره شده نزدیکتر هستند تا فناوری لامپ رشته ای، و به همین دلیل با آنها رفتار می شود. چراغ‌های ال‌ای‌دی چند مقصر دارند، اما مهم‌ترین آن‌ها این است که گرما و تهویه ضعیف بزرگترین مشکلاتی هستند که طول عمر لامپ ال‌ای‌دی را کاهش می‌دهند.

فهرست مطالب
13 مشکل رایج که باعث از کار افتادن LED شما می شود
مشکل شماره 1: استفاده از LED در جریان بالاتر از جریان نامی
مشکل شماره 2: خنک نگه داشتن LED ها
مشکل شماره 3: اتصال سیم یا لحیم کاری ضعیف
مشکل شماره 4: لامپ های ارزان قیمت
مشکل شماره 5: استفاده از LED با وسایل رشته ای
مشکل شماره 6: مدیریت حرارتی لامپ ها
مشکل شماره 7: رندر رنگ
مشکل شماره 8: کارایی ساطع نور
مشکل شماره 9: LED های یکپارچه غیر قابل تعویض
مشکل شماره 10: درایورهای جریان معیوب
مشکل شماره 11: دیمرهای ناسازگار/ قدیمی
مشکل شماره 12: مدارهای پیچیده
مشکل شماره 13: طول عمر گزارش شده
کلمات پایانی


13 مشکل رایج که باعث از کار افتادن لامپ LED شما می شود


من می‌خواهم شما را از رایج‌ترین خرابی‌هایی که کاربران تجربه می‌کنند آشنا کنم، در حالی که به شما کمک می‌کنم در پشت صحنه کار LED‌ها را ببینید تا بفهمید چرا خرابی‌ها رخ می‌دهند و چگونه از آنها جلوگیری کنید.

مشکل شماره 1: استفاده از LED در جریان بالاتر از جریان نامی

ال ای دی ها دستگاه های جریان محور هستند و به نوسانات جریان حساس هستند. هنگامی که یک LED روشن می شود، جریانی را تجربه می کند. وصل کردن لامپ LED به پریز در حین روشن بودن، Hot Plugging نامیده می شود و می تواند به نیمه هادی های لامپ آسیب برساند. حتی زمانی که لامپ چندین بار غیرضروری روشن و خاموش می شود، جریان در مدار به دلیل ولتاژ ذخیره شده در درایور، از پارامترهای طراحی شده فراتر می رود و می تواند بر نیمه هادی تأثیر بگذارد. بنابراین، در لامپ های با کیفیت خوب، ویژگی "شروع نرم" برای جلوگیری از این افزایش جریان در مدار طراحی شده است. به طور مشابه، اگر جریان اعمال شده به مدار بیشتر از جریان نامی لامپ باشد، فشار بیشتری بر مدار ایجاد می کند و در نهایت منجر به خرابی LED می شود.

مشکل شماره 2: خنک نگه داشتن LED ها


زمانی که لامپ های ال ای دی به هر دلیلی خنک نگهداری نشوند، زودتر از موعد خراب می شوند. قانون شماره یک برای روشن نگه داشتن LED های شما، خنک نگه داشتن آنها است. اساساً، استفاده از LED ها به همراه انواع دیگر لامپ ها در یک لامپ بسته چند سوکت، LED شما را در معرض خطر قرار می دهد زیرا لامپ های دیگر دمای محیط را در داخل لامپ افزایش می دهند. بنابراین حتی اگر LED شما با کیفیت خوب با یک هیت سینک خوب طراحی شده باشد، باز هم به دلیل گرمای بیش از حد غیرمنتظره از کار می افتد.

علاوه بر این، موقعیت لامپ LED نیز در خنک نگه داشتن آنها اهمیت دارد. قرار دادن آنها به سمت بالا یا پایین به هوای گرم اجازه می دهد تا با همرفت از طول لامپ خارج شود. به همین دلیل است که اگر LED نامی غیر محصور شما رو به پایین است، قسمت بالای دستگاه باید باز شود تا گرما خارج شود. برعکس، قرار دادن لامپ به طرفین منجر به گرمای بیشتری می شود. بنابراین ضروری است که از قبل کاربرد نور خود را بشناسید و اگر مثلاً در یک طرف قرار داده می شود، یک LED با طراحی هیت سینک بزرگتر دریافت کنید. در غیر این صورت با لامپ سوخته مواجه خواهید شد. به طور مشابه، استفاده از آنها در یک محیط گرم مانند آب و هوای گرم، گاراژهای بدون تهویه، نزدیک اجاق گاز آشپزخانه، یا سایر نقاط تنگ مانند بدون خنک کننده مناسب می تواند دمای محل اتصال را افزایش دهد و راننده را سرخ کند.

مشکل شماره 3: اتصال سیم یا لحیم کاری ضعیف


لامپ‌های ال‌ای‌دی با کیفیت بالا و تولیدکنندگان مورد اعتماد مجموعه‌ای از تست‌های دقیقی دارند که محصولاتشان از طریق آن انجام می‌شود. بنابراین تمام اجزای داخل لامپ، به ویژه سیم‌ها و لحیم کاری که همه چیز را در جای خود نگه می‌دارند، نیز تحت آزمایش‌های ویژه قرار می‌گیرند. تنها در این صورت است که لامپ های با کیفیت خوب تا زمانی که گفته شد دوام می آورند. برعکس، لامپ‌های LED ارزان و ارزان به سرعت از کار می‌افتند. در لامپ‌های ارزان قیمت، وقتی حرارت داخلی حتی کمی از حد ایده‌آل بالاتر می‌رود، اتصالات لحیم‌شده خشک می‌شوند و از هم جدا می‌شوند. مداری که با دست لحیم شده و از لحیم کاری بدون سرب استفاده می کند ارزان تر است. برای اضافه کردن مشکل مهندسی ضعیف، اگر امیترها به صورت سری در مدار وصل شوند، حتی اگر یک امیتر از کار بیفتد، کل لامپ از کار می افتد.

مشکل شماره 4: لامپ های ارزان قیمت

در ادامه، می توانید LED های ارزان قیمت را با چند چیز شناسایی کنید. یکی از اولین نشانه های گویا همیشه کمتر از بازار است یا خیلی خوب است که قیمت واقعی نباشد. ثانیاً، اگر وزن لامپ بیشتر باشد، می توانید فرض کنید که کیفیت قطعات به دلیل مواد و تعداد اجزای مورد استفاده بهتر از لامپ های ارزان قیمت است. ممکن است پوشش آلومینیومی با پوشش پلاستیکی جایگزین شود و تعداد اجزای تنظیم کننده جریان و ولتاژ ممکن است کاهش یابد تا در هزینه صرفه جویی شود.

در همین راستا، باید رنگ یا پوشش پودری لامپ را بررسی کنید. اگر آن را ضعیف انجام دهید، می توانید مطمئن باشید که اجزای دیده نشده نیز به احتمال زیاد کیفیت نامناسبی خواهند داشت. اندازه تراشه نیز مهم است، جایی که یک تراشه کوچک نور کمتری ساطع می کند و در برابر جریان نوسان ناپایدارتر است و باعث از کار افتادن آن می شود. علاوه بر این، اگر تراشه های جریان ثابت به طور کلی وجود نداشته باشند، لامپ قادر به تنظیم نوسانات برق نیست و LED شما را می سوزاند. با این حال، به نظر می رسد رایج ترین نقطه خرابی در سراسر تخته خازن های ارزان قیمت هستند که به دلیل گرما یا جریان بیش از حد یا تنظیم نشده سرخ می شوند. بقیه لامپ به طور معمول کار می کند، و تعویض خازن متورم برای خازن با کیفیت بالا معمولاً کار را انجام می دهد.

مشکل شماره 5: استفاده از LED با وسایل رشته ای


لامپ های رشته ای و وسایل محصور از مدیریت حرارت کارآمدی برخوردار نیستند زیرا برای اتلاف گرما طراحی نشده اند. لامپ های ال ای دی نمی توانند دمای بسیار بالا را تحمل کنند. آنها می توانند به سرعت به دلیل دمای بالای محیط در فیکسچر از بین بروند. بنابراین، اگر از یک لامپ ال ای دی در لامپ بسته یا قدیمی استفاده شود، هوای محبوس شده به آرامی گرم می شود. بدون هیچ جایی برای فرار، شروع به گرم کردن اجزای LED می کند. این امر به‌طور قابل‌توجهی بدتر می‌شود اگر LED نیز فاقد هیت سینک باشد یا دارای طراحی ضعیفی باشد که نتواند گرما را از مدار حساس دور کند.

لامپ‌های رشته‌ای برای لامپ‌های سنتی طراحی شده‌اند و هنگامی که هیت سینک در لامپ LED گرم می‌شود، تنها راه برای دفع آن به سمت سوکت است، جایی که کنتاکت‌ها و محفظه قرار دارند. لامپ های سنتی گرما را از بدنه خود لامپ بیرون می فرستادند. آنها نیازی به سوکت هایی نداشتند که در برابر دمای بالا مقاومت کنند. در نتیجه، لامپ های LED می توانند به سرعت سوکت های قدیمی را گرم کنند، سیم ها را کوتاه کرده و خود لامپ را سرخ کنند، حتی احتمال سوختگی، سیگار کشیدن و آتش سوزی را افزایش می دهند. در نهایت، حتی اگر از یک LED نامی محصور در یک لامپ بسته استفاده می‌کنید، اما اندازه لامپ در مقایسه با خروجی لومن لامپ بسیار کوچک است، مسیر حرارتی اتلاف گرما کاهش می‌یابد. در نهایت، لامپ ممکن است از کار بیفتد.

مشکل شماره 6: مدیریت حرارتی لامپ ها


لامپ های ال ای دی از گرما متنفرند، به خصوص اگر گرما از درون خود لامپ ناشی شود. دمای LED نیز در محل اتصال LED، جایی که امیتر قرار دارد، اندازه گیری می شود. بنابراین اگر توصیه می شود لامپ شما در دمای اتاق بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد (68 تا 77 درجه فارنهایت) کار کند، دمای محل اتصال از قبل بین 60 تا 80 درجه سانتی گراد (140 تا 176 درجه فارنهایت) خواهد بود. همچنین نیمه هادی ها گرما تولید می کنند که باید دفع شود. مسیر حرارتی گرما را از محل اتصال و نیمه هادی ها به خارج از چراغ روشنایی می کشد. همه چیز، از موادی که قطره چکان ها روی آن قرار می گیرند، تا اپوکسی، که برای نگه داشتن اشیا در کنار هم استفاده می شود، و در نهایت، طراحی هیت سینک و استفاده از مواد، همگی به دفع گرما کمک می کنند. اگر هر یک از اینها کیفیت خوبی نداشته باشد، لامپ به دلیل گرم شدن بیش از حد احتمال خرابی بیشتری دارد.

مشکل شماره 7: رندر رنگ


یک لامپ رشته‌ای دارای 100% شاخص رندر رنگی (CRI) است، زیرا نوری را می‌تاباند که شبیه نور خورشید است و فضای شما را روشن، پر جنب و جوش و رنگی معتبر می‌کند. با این حال، با جایگزینی LED، با مشکل CRI پایین تر مواجه می شوید. رتبه بندی CRI لامپ های LED از 65 تا 95 متغیر است. CRI پایین بر رنگ‌های قرمز و سبز و همچنین ظاهر رنگ پوست قفقازی و آسیایی تأثیر می‌گذارد. اگر می خواهید برای تقلید از نور طبیعی روز به دمای رنگ بالاتری بروید، بدانید که CRI را از دست خواهید داد. بنابراین، در حالی که نور برای دیدن رنگ طبیعی خواهد داشت، اشیایی که روشن می شود ضعیف ارائه می شوند. علاوه بر این، افراد ممکن است نور سفیدتر/خنک‌تر (حدود 5000K) را به دلیل مزایای کار متمرکز بر کنتراست بالا، یا نور زرد/گرم‌تر (حدود 2200K) را برای محیط پراکنده آرامش‌بخش آن ترجیح دهند. مشکل ترکیب می شود زیرا با افزایش دمای رنگ، CRI بدتر می شود. بنابراین، بین نور کنتراست بالا، که شبیه به نور روز است، در حالی که رندر رنگ کمتر می شود، مبادله ای است. دانستن این تمایزات مهم است، در غیر این صورت با یک LED مواجه خواهید شد که مطابق انتظار عمل نمی کند.

مشکل شماره 8: کارایی ساطع نور

با روش‌های قدیمی اندازه‌گیری نور در لامپ‌های رشته‌ای که خاموش می‌شوند و روش‌های جدید اندازه‌گیری روشنایی LED که وارد می‌شوند، ممکن است کمی سردرگمی در مورد بهترین راه برای اندازه‌گیری نسبی خروجی نور وجود داشته باشد. برای اندازه‌گیری عملکرد لامپ‌های ال‌ای‌دی، باید بررسی کرد که منبع نور چقدر انرژی (وات) را به نور (لومن) با فرمول Lumens/Watt تبدیل می‌کند.

این به ما "کارایی نورانی" لامپ را می دهد که لومن بر وات است. بنابراین اگر LED شما کارایی پایینی دارد، نشان دهنده یک فناوری قدیمی تر یا یک لامپ ارزان قیمت است که در تبدیل وات به لومن خوب نیست. این امر در دراز مدت هزینه بیشتری برای شما دارد، یا تا زمانی که ال ای دی ها در حال حاضر دوام دارند، دوام نخواهد آورد. به طور معمول، کارایی لامپ LED بین 30-90 lm/w متغیر است. اگر با این رقم ارائه نشده باشد، قانون این است که به دنبال لامپ هایی با بیشترین لومن بگردید، سپس لامپ هایی را انتخاب کنید که از کمترین وات برای تولید آنها استفاده کند.

مشکل شماره 9: LED های یکپارچه غیر قابل تعویض


ادغام یک LED در یک چراغ روشنایی ویژگی های زیادی را به همراه دارد، مانند طراحی بهتر، ارزش افزوده به محصول شما و کنترل بیشتر بر نور. هنگامی که لامپ LED داخل فیکسچر از کار بیفتد، یک شک بزرگ ایجاد می شود. از آنجایی که LED داخل فیکسچر ثابت است و در خانه قابل باز یا تعویض نیست، تعویض آن خسته کننده می شود. در حال حاضر باید به طور کلی ثابت شود که خراب شده است. یا باید کل تجهیزات برای تعمیر به مرکز خدمات برده شود، یا در موارد کمتر، باید دور انداخته شود و به طور کامل با یک دستگاه جدید جایگزین شود. راه حل دیگر این است که برقکارهای مجاز شرکت از فضای شما بازدید کرده و دستگاه را سرویس کنند. همه این راه ها پیچیده تر از تعویض لامپ بد هستند.

در درازمدت نیز، زمانی که لامپ LED داخل لامپ به پایان عمر طبیعی خود برسد، کاربرد لامپ به پایان می رسد. اگر به هر حال به دنبال تعویض وسایل خود هستید و با طول عمر بهبود یافته و ضمانت نامه های LED یکپارچه، ممکن است نصب یک راه حل یکپارچه مقرون به صرفه تر باشد. همیشه رسیدهای خود را ذخیره کنید!

مشکل شماره 10: درایورهای جریان معیوب

توصیه شده ترین راه برای راه اندازی LED خود استفاده از درایورهای DC ولتاژ پایین است زیرا کارآمدترین و قابل اعتمادترین آنها هستند. اینها جریان AC یا منبع تغذیه سوئیچینگ را تبدیل می کنند و جریان ثابتی را برای ایمن نگه داشتن LED تولید می کنند. از آنجایی که ال‌ای‌دی‌ها قطعات کوچکی از فناوری رایانه هستند، ممکن است خطاهایی در مدار ایجاد شود و باعث گرم شدن بیش از حد درایورها و از کار افتادن آن‌ها شود. یک لامپ LED ارزان ممکن است اجازه عبور انرژی بیشتری را بدهد و باعث گرمای اضافی شود. LED در واقع توسط درایور نصب شده گروگان گرفته می شود و لامپ شما فقط به خوبی ضعیف ترین پیوندها و اجزای داخل آن مانند درایور خواهد بود. تولیدکنندگان بیشتر و بیشتری درایورهای بادوام را با طول عمر LED ها مقایسه می کنند، بنابراین به برگه مشخصات نگاه کنید و کیفیت را یادداشت کنید.

مشکل شماره 11: دیمرهای ناسازگار/ قدیمی


با ظهور فناوری جدید LED، مدارهای قدیمی کم نور که قبلاً در خانه ها و ادارات نصب شده اند، دیگر با LED ها سازگار نیستند. لامپ های سنتی با یک تغییر ساده در ولتاژ قابل تنظیم بودند، که مدارهای قدیمی کم نور با قدرت بالا می توانند به راحتی این کار را انجام دهند. در مقابل، یک لامپ LED یک دستگاه حالت جامد با مدار داخلی است که با توان کم کار می کند. با تمام این اجزای اضافی، ترکیبات زیادی از دیمر و LED وجود دارد و همه آنها به خوبی اجرا نمی شوند.

برخی از مشکلات رایجی که رخ می دهند عبارتند از: سوسو زدن، افت (بدون نور در انتهای گرادیان)، صاف نبودن (نور غیر خطی کم تا روشن) و غیره. در نهایت، با فشار ولتاژ و توان متغیر، LED های شما به دلیل دیمر ناسازگار آسیب دیده و از کار می افتند. باید بررسی کنید که آیا هر نوع LED با هر نوع دیمر سازگار است یا خیر، زیرا گزینه های زیادی در بازار وجود دارد و صرف خرید محصولات دارای رتبه مشابه باعث کاهش آن نمی شود.

مشکل شماره 12: مدارهای پیچیده

علی‌رغم تکامل LED، جایی که چراغ‌ها بهتر و بهتر می‌شوند، مدارها همچنان می‌توانند با درایورها، خازن‌ها، نیمه‌رساناها و ساطع‌کننده‌ها در صورت عدم مدیریت مناسب گرما و استفاده، احتمال خرابی را افزایش دهند. بدون شک، در حدود 60 درصد مواقع، صحنه جرم صفحه مدار است. و هر چه یک لامپ ویژگی های بیشتری داشته باشد، مدارهای بیشتری خواهد داشت و در نتیجه نقاط خرابی بیشتری خواهد داشت. این ویژگی‌های پیشرفته جریان، اثر کم‌نور، اتصال به وای‌فای، از جمله فناوری‌های پیشرفته را کنترل می‌کنند. این مسابقه ای است برای بهترین ترکیب از کارایی بهبود یافته و ویژگی های افزایش یافته، با فناوری LED فقط در بازه های زمانی کوتاه بهتر می شود.

مشکل شماره 13: طول عمر گزارش شده

به دلیل همه دلایل بالا و این واقعیت که بازار بسیار جدید است، تعیین طول عمر واقعی یک LED در سناریوهای واقعی دشوار است. به همین دلیل است که اکثر رتبه‌بندی‌ها و گزارش‌ها به صورت تئوری یا آزمایش‌شده در آزمایشگاه هستند. در یک محیط واقعی، لامپ در معرض شرایط عالی ایجاد شده در آزمایشگاه، مانند جریان پایدار، دمای محیط ایده‌آل، بهترین تجهیزات، یا سازگارترین دیمر قرار نمی‌گیرد. بنابراین، طول عمر گزارش شده LED ها را باید با یک دانه نمک در نظر گرفت. لامپ LED شما که عملاً اعمال می شود ممکن است در معرض نوسانات برق غیرمنتظره قرار گیرد. دمای محیط بالاتر یا دیمرها و وسایل ناسازگار، بنابراین هنگام جستجوی مشخصات لامپ به این نکته توجه داشته باشید.

کلمات پایانی
شاید صنعت LED نیاز به افزایش مقررات و آزمایش برای معاوضه بیشتر و بیشتر ویژگی ها داشته باشد و نقاط بالقوه شکست را افزایش دهد. ضمانت‌های بهتر نیز خیال مصرف‌کنندگان را راحت می‌کند و جایگزینی رایگان باید ارزش افزوده برندهای ممتاز باشد. و مهمتر از همه، همانطور که در ابتدا گفته شد، شما قطعاً آنچه را که برای آن پرداخت می کنید، دریافت می کنید. سرمایه گذاری روی محصولات با کیفیت بالا و آزمایش شده، دلار شما را بسیار طولانی می کند. جایگزین نامطلوب، خرید ارزان‌ترین ال‌ای‌دی است که منجر به شکست لامپ‌ها، ناامید شدن کاربران و از دست دادن سیستماتیک اعتماد به فناوری LED می‌شود. مایلم نظرات شما را در مورد نصب ال ای دی در فضای خود بشنوم.


نظرات کاربران
ارسال نظر