لطفا کمی صبر کنید ...
آیا انواع لامپ LED اشعه ماوراء بنفش ساطع می کنند؟

آیا انواع لامپ LED اشعه ماوراء بنفش ساطع می کنند؟

مردم در انتخاب نور لامپ LED نسبت به هر نوع نور دیگری تردید دارند زیرا برخی معتقدند که LED ها اشعه های UV مضری را منتشر می کنند که می تواند بر سلامت ما تأثیر بگذارد. ولی آیا اون واقعا درسته؟ در واقع، مطالعات زیادی در مورد روشنایی لامپ LED در حال انجام است، که هر یک از آنها به نتایج متفاوتی در مورد انتشار نور LED و تابش UV منجر می شود. اما نکته اصلی که همه را نگران می کند آسیبی است که اشعه ماوراء بنفش می تواند به سلامتی، پوست، چشم و غیره ما وارد کند. در این مقاله به این می پردازم که کدام نوع لامپ


مردم در انتخاب نور لامپ LED نسبت به هر نوع نور دیگری تردید دارند زیرا برخی معتقدند که LED ها اشعه های UV مضری را منتشر می کنند که می تواند بر سلامت ما تأثیر بگذارد. ولی آیا اون واقعا درسته؟ در واقع، مطالعات زیادی در مورد روشنایی لامپ LED در حال انجام است، که هر یک از آنها به نتایج متفاوتی در مورد انتشار نور LED و تابش UV منجر می شود. اما نکته اصلی که همه را نگران می کند آسیبی است که اشعه ماوراء بنفش می تواند به سلامتی، پوست، چشم و غیره ما وارد کند. در این مقاله به این می پردازم که کدام نوع لامپ اشعه ماوراء بنفش ساطع می کند و همچنین میزان اشعه ماوراء بنفش و خطری که هر کدام از آنها تولید می کند چقدر است.

به جز انواع  لامپ LED که برای تولید نور UV طراحی شده اند، بقیه مانند لامپ های LED استاندارد برای مصارف خانگی، میزان قابل توجهی و یا خطرناکی از اشعه UV تولید نمی کنند. دلیل اینکه برخی مشاغل یا مطالعات می گویند LED ها اشعه UV تولید نمی کنند این است که این انتشار تقریباً 0 است. قبل از نگرانی در مورد اشعه ماوراء بنفش، تعیین منطقه ای که از روشنایی LED استفاده می شود و هدفی که برای دستیابی به آن تلاش می شود بسیار مهم است. استفاده از نور ال ای دی در خانه، محل کار و کلاس درس با استفاده از LED های UV در ضدعفونی، مناطق پزشکی و سایر فناوری ها بسیار متفاوت است.

 لامپ LED و اشعه UV 

 لامپ LED یا دیود ساطع کننده نور یک منبع نور نیمه هادی است که در زمینه های مختلف کاربرد پیدا کرده و جایگزین لامپ های رشته ای کوچک شده و نسبت به آنها مزایای زیادی دارد. در مقایسه با لامپ های رشته ای، LED ها سریع تر سوئیچ می شوند، میزان مصرف انرژی کمتری دارند و عمر طولانی تری دارند. امروزه ال ای دی ها کاربرد وسیع تری دارند مانند فلاش دوربین، روشنایی هوانوردی، علائم راهنمایی و رانندگی، وسایل پزشکی و الکترونیکی، کاغذ دیواری و غیره. اما، با وجود تمام این مناطقی که می‌توانید با نور ال‌ای‌دی در تماس باشید، آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا نور ماوراء بنفش می‌تابد و سلامت شما را به خطر می‌اندازد؟ اگرچه اظهاراتی وجود دارد که LED ها تابش UV تولید نمی کنند، این کاملاً درست نیست.

LED های استاندارد حداقل مقدار اشعه ماوراء بنفش را ایجاد می کنند که بسیار کمتر از مقدار تولید شده توسط نور طبیعی روز است. تنها ال‌ای‌دی‌هایی که مقدار قابل‌توجهی از اشعه ماوراء بنفش ساطع می‌کنند، آبی درخشان هستند. حتی در این مورد، مقدار تولید شده بسیار کم است، به دلیل وجود فسفر در لامپ های LED که پوششی برای LED های آبی درخشان ایجاد می کند، تقریبا ناچیز است. رنگ آبی توسط فسفر جذب می شود و فقط رنگ سفید می تواند از آن عبور کند. برخی از تولید کنندگان LED های سفید را با استفاده از LED های UV تولید می کنند. این بدان معنی است که نور UV توسط پوشش فسفر مورد استفاده به نور سفید تبدیل می شود. تنها خطر در این مورد این است که اگر فسفر آسیب ببیند، اشعه ماوراء بنفش همراه با نور سفید ساطع شود.

به طور خلاصه آنچه که من گفتم، در هر مورد، نور ماوراء بنفش تولید شده از مقدار ناچیزی است، بنابراین برای سلامتی ما خطرناک نیست. از سوی دیگر، برخی از LED ها به دلیل فواید و درمان هایی که اشعه ماوراء بنفش برای آنها ضروری است، عمداً برای تولید نور UV طراحی شده اند. من در مورد کاربردهای اشعه ماوراء بنفش صحبت می کنم که از برنزه کردن و عکاسی گرفته تا درمان پزشکی و شیمی را شامل می شود.

آیا انواع  لامپ LED تشعشع ماورا بنفش می دهند

انواع لامپ LED، مانند سایر دستگاه‌های الکترونیکی، تشعشعات EMF (میدان الکترومغناطیسی) تولید می‌کنند، اما اگر با سایر دستگاه‌ها مقایسه شوند، با سرعت کمتری تولید می‌کنند. همانطور که گفتم، یکی از مزایای LED ها بهره وری انرژی است، به این معنی که این لامپ ها با برق کمتری نسبت به مقدار استانداردی که از طریق سیم ها پالس می شود، کار می کنند. الکتریسیته ای که استفاده نمی شود از طریق سیم ها برگشت داده می شود و در طی این فرآیند، الکتریسیته کثیف تولید می شود که منجر به تشعشعات EMF با فرکانس بسیار پایین (ELF) می شود. به عبارت دیگر، این به مقدار برقی اشاره دارد که در طول خطوط برق که فقط باید برق AC استاندارد 50/60 هرتز باشد، "سفر" می کند. بنابراین، هر مقدار برق دیگری که در این فرکانس نباشد، همان چیزی است که ما به آن برق کثیف می گوییم.

چه نوع لامپی اشعه ماوراء بنفش ساطع می کند


به جز منبع طبیعی اشعه ماوراء بنفش که همانطور که همه می دانند خورشید است، برخی از انواع دیگر نور / لامپ هایی که پرتوهای فرابنفش ساطع می کنند عبارتند از:

چراغ های برنزه کننده
لامپ خزندگان
لامپ های فلورسنت
لامپ های رشته ای


لامپ‌های رشته‌ای که محبوب‌ترین انواع لامپ‌هایی هستند که در نورپردازی‌های خانه استفاده می‌شوند، مقدار کمی اشعه ماوراء بنفش از خود ساطع می‌کنند که هیچ مشکلی برای سلامتی و آفتاب سوختگی ایجاد نمی‌کند. نوع خاصی از لامپ ها وجود دارد که پرتوهای فرابنفش را تولید می کنند - لامپ های خزندگان. آنها به عنوان یک منبع گرما عمل می کنند، که برای تامین گرمای مورد نیاز خزندگان برای حفظ فعالیت های زندگی خود در سطوح بهینه، شبیه سازی پرتوهای خورشید ضروری است. میزان اشعه ماوراء بنفش که این لامپ ها تولید می کنند در مقایسه با لامپ های فلورسنت و رشته ای بسیار بیشتر است که تفاوت اصلی بین آنهاست.

آیا لامپ فلورسنت UV ساطع می کند؟

دو نوع لامپ فلورسنت که در استفاده از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و به طور گسترده شناخته شده اند عبارتند از:

لامپ های فلورسنت فشرده (CFL)
روشنایی لوله فلورسنت و لامپ های دایره ای
به طور معمول، CFL بیشتر در روشنایی خانه استفاده می شود و معمولاً با بالاست های یکپارچه و پایه های پیچی یافت می شود، در حالی که نوع دوم در گاراژها، وسایل زیر کابینت، دفاتر، مدارس، مراکز خرید و فروشگاه ها یافت می شود. در مقایسه با لامپ های رشته ای، لامپ های فلورسنت اشعه UV بیشتری تولید می کنند. با این حال، در کوتاه مدت، این میزان اشعه ماوراء بنفش هیچ خطری برای ایجاد آفتاب سوختگی یا درد چشم در نظر نمی گیرد. به هر حال، انتشار نور UV توسط لامپ های فلورسنت نباید نگران کننده باشد، اگر CFL ها در فاصله حداقل 25 سانتی متری نصب شوند.

لامپ هالوژن و نور UV


لامپ هالوژن یک لامپ رشته ای است اما تفاوت های کمی در ساختار آن دارد. همانطور که از نام آن پیداست، یک لامپ هالوژن مقدار کمی گاز هالوژن در لامپ خود اضافه می کند، در حالی که لامپ های رشته ای استاندارد عمدتا از گاز آرگون استفاده می کنند. از آنجایی که لامپ های هالوژن در دمای بسیار بالا کار می کنند، مقدار قابل توجهی اشعه ماوراء بنفش ساطع می کنند و تابش مادون قرمز کمتری از خود ساطع می کنند. به همین دلیل است که لامپ های هالوژن باید با فیلترهای مخصوص (عمدتا با شیشه کوارتز دوپ شده) و پوشش برای جلوگیری از تابش اشعه ماوراء بنفش و کمک به نور مضر UV ارائه شوند.

به دلیل دمای بسیار بالا، لامپ های هالوژن می توانند خطرات آتش سوزی و سوختگی را نیز ایجاد کنند. بسیاری از آتش سوزی های خانه هر ساله به چراغ های هالوژنی نصب شده در سقف نسبت داده می شود. در واقع چندین کد ایمنی وجود دارد که به طور خاص به اندازه‌گیری‌های حفاظتی برای لامپ‌های پرقدرت مانند شبکه، محافظ توری، یا محفظه شیشه‌ای و فلزی لامپ نیاز دارد. در مقایسه با لامپ های فلورسنت LED و فشرده، لامپ های هالوژن و رشته ای کارایی کمتری دارند.


به خاطر داشته باشید که انواع لامپ LED در صورتی که طراحی شده باشند، تابش تولید می کنند. این بدان معناست که هنگامی که اشعه ماوراء بنفش مورد نیاز است، مانند فن آوری های درمان پزشکی، خشک کن ناخن، و غیره LED ها به طور خاص طراحی می شوند تا مقدار مورد نیاز اشعه UV را ساطع کنند. با این حال، LED های استاندارد فقط مقداری اشعه ماوراء بنفش را ساطع می کنند که تقریباً برابر با صفر است، بنابراین آنها را به یک راه حل ایمن و بهینه برای استفاده در موزه ها تبدیل می کنند، بدون اینکه به کیفیت نقاشی، آسیب رساندن به آن ها یا تخریب رنگ، همانطور که برخی معتقدند، تبدیل شوند. از آنجایی که این فناوری سریعتر و سریعتر پیشرفت می کند، LED هایی ساخته شده اند که اشعه ماوراء بنفش را ساطع می کنند تا به ارگانیسم ها کمک کند ویتامین D3 را در پوست انسان تولید کنند، که طیف گسترده ای در زمینه پزشکی کاربرد دارد.


نظرات کاربران
ارسال نظر