لطفا کمی صبر کنید ...
آیا انواع لامپ LED در برابر لرزش مقاوم هستند؟

آیا انواع لامپ LED در برابر لرزش مقاوم هستند؟

ارتعاشات همه جا هستند. چه از طریق یک نوجوان عصبانی که درها را به هم می زند یا کارگران ساختمانی که در جاده ای نزدیک حفاری می کنند، هیچ یک از وسایل خانه شما کاملاً از لرزش در امان نیستند. در گذشته، این یک مشکل بزرگ برای لامپ ها بوده است. حتی تکان‌های کوچک باعث می‌شود که رشته‌ها بچسبند و شیشه‌ها خرد شوند. بنابراین آیا انواع لامپ LED مدرن از همان شکنندگی رنج می برند؟


ارتعاشات همه جا هستند. چه از طریق یک نوجوان عصبانی که درها را به هم می زند یا کارگران ساختمانی که در جاده ای نزدیک حفاری می کنند، هیچ یک از وسایل خانه شما کاملاً از لرزش در امان نیستند. در گذشته، این یک مشکل بزرگ برای لامپ ها بوده است. حتی تکان‌های کوچک باعث می‌شود که رشته‌ها بچسبند و شیشه‌ها خرد شوند. بنابراین آیا انواع لامپ LED مدرن از همان شکنندگی رنج می برند؟

انواع لامپ LED تا حدودی در برابر لرزش مقاوم هستند. برخلاف لامپ های معمولی که از رشته های شکننده برای تولید نور استفاده می کنند، LED ها با استفاده از یک نیمه هادی قوی نور تولید می کنند. لرزش به ندرت باعث منفجر شدن LED ها می شود، اما سرعت تخریب لومن را افزایش می دهد. آنها ممکن است یک واقعیت زندگی باشند، اما در برخی سناریوها، سطح ارتعاش بسیار بالاتر از حد معمول است. به عنوان مثال به سکوهای نفتی فکر کنید. در این شرایط، افراد ممکن است بدون روشنایی کافی ناامن شوند، بنابراین انتخاب یک لامپ ارتجاعی ضروری است. اگر می‌خواهید در مورد تأثیر کامل لرزش بر روی لامپ‌های LED و نحوه مقایسه LED‌ها با لامپ‌های رشته‌ای «سرویس خشن» بدانید، به خواندن ادامه دهید.

آیا لرزش می تواند به لامپ ال ای دی آسیب برساند؟


بیایید با بررسی میزان آسیب ناشی از لرزش در لامپ های LED شروع کنیم. به عنوان منابع نور حالت جامد، ال ای دی ها مقاومت بالایی در برابر لرزش دارند. این به این دلیل است که نیمه هادی های LED از یک ترکیب فلزی، معمولاً گالیوم، که نسبتاً محکم است، ساخته می شوند. اما LED ها کاملاً مصون نیستند، سه راه وجود دارد که لرزش می تواند به لامپ LED آسیب برساند.

اولاً، ارتعاش بیش از حد می تواند لامپ شیشه ای اطراف دیود را ترک یا خرد کند. این یک مشکل رایج برای همه لامپ ها است زیرا شیشه شکننده است. با لامپ های معمولی، ترک خوردگی شیشه باعث اکسید شدن فیلامنت و توقف کار می شود. در مقابل، هنگامی که یک لامپ LED می شکند، خود دیود به انتشار نور ادامه می دهد. ترک بر عملکرد LED تأثیر نمی گذارد. صرفاً مفاهیم زیبایی شناختی دارد. برای مقابله با این، اکثر لامپ های LED مدرن از شیشه های مقاوم در برابر شکستن ساخته شده اند.

دومین پیامد لرزش به اجزای داخلی LED مربوط می شود. درایورهای LED حاوی چندین سیم و اتصال هستند. ارتعاش بیش از حد این اتصالات را شل می کند که به نوبه خود باعث سوسو زدن می شود. با این حال، این آسیب دائمی نیست، زیرا اتصالات را می توان با استفاده از لحیم کاری دوباره برقرار کرد.

ثالثاً، لامپ‌های ال‌ای‌دی سبک ادیسون به همان روشی که لامپ‌های رشته‌ای معمولی پاسخ می‌دهند به لرزش پاسخ می‌دهند. یعنی فیلامنت می‌شکند. البته رشته های LED با استفاده از گرما نور تولید نمی کنند. بنابراین، خوشبختانه، آنها به احتمال زیاد قوی تر از رشته های معمولی هستند.

انواع لامپ ال ای دی چقدر لرزش را تحمل می کنند؟


با در نظر گرفتن این موضوع، ارزش تعیین دقیق میزان لرزش LED ها را دارد. پاسخ به عوامل مختلفی بستگی دارد. فرکانس ارتعاش، فاصله LED ها از لرزش، کیفیت LED و اینکه قرار گرفتن در معرض لرزش متناوب یا مداوم است.

Jayalakshmi Paladugu پایان نامه ای در مورد تأثیر ارتعاشات مکانیکی بر روی لامپ های LED نوشت. برای این تحقیق، Jayalakshmi عملکرد یک لامپ LED PAR30 14W و 720 لومن را با دو نوع CFL مقایسه کرد. در حالی که نتایج نشان داد ارتعاش 24 ساعته بر شدت لامپ های LED تأثیر می گذارد، این رابطه خطی نیست. به عنوان مثال، هنگامی که یک LED 34.74 اینچ از لرزش 15 هرتز فاصله دارد، شدت لامپ 25٪ کاهش می یابد. اما در 39.74 اینچ، عملکرد لامپ مانند زمانی است که هیچ لرزشی وجود ندارد. بنابراین ناگفته نماند که هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد. واضح است که لرزش بر عملکرد LED تأثیر می گذارد، اما آزمایشات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

آیا لامپ های ال ای دی جایگزین بهتری نسبت به لامپ های رشته ای هستند؟
برای اولین بار در سال 1962 نشان داده شد، LED ها یک فناوری نسبتا مدرن هستند. اما چیزهایی مانند تخریب و بلایای طبیعی قرن هاست که اتفاق می افتد. چه نوع نورپردازی در این سناریوهای فرار قبل از LED ها استفاده شده است؟ لامپ های سرویس زبر (RS) به عنوان جایگزین محکم تری برای لامپ های رشته ای استاندارد معرفی شدند. رشته‌های شکننده آنها با رشته‌های ضخیم‌تر و سنگین‌تر جایگزین می‌شوند که برای مقاومت در برابر لرزش طراحی شده‌اند. بیشتر لامپ‌های RS دارای پوشش سیلیکونی هستند که باعث می‌شود در برابر شکستگی نیز مقاوم باشند. علاوه بر این، لامپ های RS باید مطابق با بررسی ارتعاشات تحت BS En 60068-2-6:2008 باشند. این آزمون مشخص می کند که: لامپ باید به یک مولد لرزش بسته شود. شدت ارتعاش عبارت است از:

مدت زمان: 30 دقیقه،
دامنه: 0.35 میلی متر
محدوده فرکانس: 10 هرتز، 55 هرتز، 100 هرتز
سرعت جارو: تقریباً یک اکتاو در دقیقه


پس از آزمایش، لامپ نباید دارای قطعات شل شده باشد.

اگرچه در یک نگاه ممکن است به نظر برسد که لامپ های RS راه حلی کاملا آزمایش شده هستند، اما این تصویر کامل نیست. با توجه به رشته سنگین تر، ولتاژ توصیه شده برای لامپ های RS 130 ولت است. اما ولتاژ استاندارد عرضه شده به خانواده های آمریکایی 120 ولت است. 10 ولت ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، اما کاهش ولتاژ معادل کاهش در خروجی نور است. این مشکلی برای LED ها نیست، زیرا آنها با ولتاژ بسیار پایین کار می کنند. بنابراین اگر در شرایط با دقت بالا به لامپ های مقاوم در برابر لرزش نیاز دارید، لامپ های RS ممکن است رضایت بخش نباشند.

استفاده از LED در محیط ارتعاشی
در مجموع، LED ها بهترین نوع روشنایی برای محیط های ناپایدار هستند. آنها نه تنها بادوام هستند، بلکه دوام بالایی دارند، نیازی به گرما ندارند و بلافاصله راه اندازی می شوند. اگر هنوز مطمئن نیستید، ممکن است مفید باشد که از طریق چند مثال خاص صحبت کنید.

درب بازکن گاراژ
چراغ های مورد استفاده در بازکن های درب پارکینگ در معرض امواج متناوب اما شدید ارتعاش هستند. درها باز و بسته می شوند. تولیدکنندگانی مانند Genie لامپ هایی را به طور خاص برای این سناریو تولید کرده اند. لامپ LED 10 وات و 800 لومن آنها (آمازون) مقاوم در برابر لرزش، نشکن و مهندسی شده است تا با سیگنال کنترل از راه دور گاراژ تداخل نداشته باشد. LED ها نیز در این محیط مفید هستند زیرا دوچرخه سواری مکرر بر آنها تأثیر نمی گذارد. به عبارت دیگر، روشن و خاموش شدن برای مدت کوتاه تاثیری بر طول عمر آنها ندارد.

استفاده در حفاری بازسازی
همین امر در مورد نورپردازی در محل ساختمان یا در حین بازسازی خانه صادق است. با حفاری مکرر، چکش زدن و کوبیدن، این مناطق به ابزار کار فوق العاده محکم نیاز دارند. برخلاف چراغ‌های سنتی که به لامپ‌های شیشه‌ای ظریف متکی هستند، تراشه‌های LED را می‌توان در هر ماده شفافی احاطه کرد - از پلی کربنات نشکن گرفته تا رزین اپوکسی بادوام. از این نظر، ال ای دی ها به احتمال زیاد باعث صرفه جویی در هزینه می شوند زیرا نیاز به تعویض بسیار کمتری دارند. به طور مشابه، همانطور که قبلاً اشاره کردم، LED ها حتی اگر لامپ اطراف آنها تراشه شده باشد، به کار خود ادامه می دهند. بنابراین اگر دستگاه آسیب دیده باشد، مشکل بزرگی نیست.

کلمات پایانی
قانون اول ترمودینامیک بیان می کند که انرژی ایجاد یا از بین نمی رود. فقط می توان آن را از یک فرم به شکل دیگر منتقل کرد یا تغییر داد. بنابراین، متأسفانه، ارتعاشات چیزی است که شما فقط باید با آن کنار بیایید. خوشبختانه، معرفی گسترده LED ها به این معنی است که دیگر لازم نیست نگران شکستن لامپ های خود هر بار که هلیکوپتر بر فراز خانه شما پرواز می کند، باشید. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، LED ها از نظر روشنایی مقاوم در برابر لرزش به همان اندازه خوب هستند. آیا از ال ای دی در محیط های با لرزش بالا استفاده می کنید یا هنوز از لامپ های رشته ای خشن استفاده می کنید؟ آیا قصد دارید به این زودی تغییر را انجام دهید؟ من دوست دارم نظرات شما را بشنوم، پس نظر خود را در زیر بنویسید!


نظرات کاربران
ارسال نظر