لطفا کمی صبر کنید ...
آیا انواع لامپ LED به فوتوسل خاصی نیاز دارند

آیا انواع لامپ LED به فوتوسل خاصی نیاز دارند

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه لامپ های خیابانی دقیقاً می دانند چه زمانی باید روشن شوند؟ آنها هرگز خیلی زود یا خیلی دیر نیستند... درست زمانی که خورشید غروب می کند و آسمان سیاه می شود، روشن می شوند. البته، آنها به صورت دستی کار نمی کنند. اما مطمئناً آنها روی تایمر هم کار نمی کنند زیرا هر روز در زمان های کمی متفاوت آسمان خاموش و روشن می شوند؟ پاسخ، فتوسل است که به سنسورهای غروب تا طلوع نیز معروف است. اصل پایه گذاری پشت فتوسل ها بیش از یک هزار سال است که وجود داشته است، بنابراین آیا در



آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه لامپ های خیابانی دقیقاً می دانند چه زمانی باید روشن شوند؟ آنها هرگز خیلی زود یا خیلی دیر نیستند... درست زمانی که خورشید غروب می کند و آسمان سیاه می شود، روشن می شوند. البته، آنها به صورت دستی کار نمی کنند. اما مطمئناً آنها روی تایمر هم کار نمی کنند زیرا هر روز در زمان های کمی متفاوت آسمان خاموش و روشن می شوند؟ پاسخ، فتوسل است که به سنسورهای غروب تا طلوع نیز معروف است. اصل پایه گذاری پشت فتوسل ها بیش از یک هزار سال است که وجود داشته است، بنابراین آیا در انواع لامپ LED مدرن نیز قابل استفاده هستند؟

فتوسل های استاندارد به جریان کمی نیاز دارند تا در طول روز که نور خاموش است کار کنند. از آنجایی که انواع لامپ LED با چنین ولتاژ پایینی کار می کنند، این جریان کوچک باعث تداخل، سوسو زدن و تخریب زودرس می شود. بنابراین، LED ها به نوع متفاوتی از فتوسل نسبت به لامپ های معمولی نیاز دارند. اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید هنگام عصر که از سر کار به خانه می رسید چراغ ها روشن باشد، این پست وبلاگ برای شما مناسب است. فقط به این دلیل که از انواع لامپ LED استفاده می کنید به این معنی نیست که حسگرهای غروب تا طلوع آفتاب را از دست بدهید. به خواندن ادامه دهید تا همه چیزهایی را که باید بدانید!

فتوسل چیست؟


فتوسل‌ها، حسگرهای غروب تا طلوع، مقاومت‌های وابسته به نور، هر چه که آنها را بنامید، همگی یک کار را انجام می‌دهند. فوتوسل ها ماژول های حساس به نور هستند که برای تعیین وضعیت روشن/خاموش روشنایی بر اساس سطوح نور محیط استفاده می شوند. به عبارت ساده، آنها آشکارسازهای نور هستند که به طور خودکار چراغ ها را هنگام غروب روشن و در هنگام سحر خاموش می کنند. آنها بیشتر در فضای باز در پارکینگ، جاده و روشنایی امنیتی یافت می شوند. استفاده از فوتوسل یک راه عالی برای کاهش مصرف انرژی هستند، زیرا برای خاموش کردن چراغ ها در طول روز در زمانی که نور مصنوعی ضروری نیست طراحی شده اند.

اما فوتوسل ها چگونه کار می کنند؟

هزاران فتوسل مختلف در بازار وجود دارد، اما همه آنها بر یک اصل متکی هستند. مانند LED ها، فتوسل ها از نیمه هادی ها، عمدتاً سولفید کادمیوم ساخته می شوند. آنها برای پاسخ به نور مرئی طراحی شده اند. هنگامی که نیمه هادی در معرض سطح مشخصی از نور قرار می گیرد، جریان الکتریکی ایجاد می شود و فیکسچر خاموش می شود. اما با غروب خورشید و کاهش سطح نور، جریان الکتریکی قطع می‌شود و دستگاه دوباره روشن می‌شود. تا اینجا منطقی به نظر می رسد درست است؟ خوب، پس بیایید کمی عمیق تر کاوش کنیم. در اصل، فتوسل‌ها زیرمجموعه‌ای از اثر رسانای نوری هستند، یعنی این ایده که الکتریسیته می‌تواند با استفاده از یک پرتو نور تولید شود. این اصل برای اولین بار در سال 1887 توسط هاینریش هرتز کشف شد.

فتوسل‌ها به این دلیل کار می‌کنند که وقتی نزدیک نور نیستند، مقاومت الکتریکی بالایی در حدود 20 میلیون Ω (اهم) دارند. مقاومت الکتریکی معیاری برای مخالفت با جریان الکتریکی است. مقاومت بالا به این معنی است که جریان الکتریکی با تمام وجود توسط فتوسل رد می شود، بنابراین LED می تواند با پتانسیل کامل خود کار کند. برعکس، در طول روز، فتوسل مقاومت کمی در حدود 100 Ω دارد. حسگر با الکتریسیته وزوز می کند، اما آغازگر راه اندازی لامپ LED چیزی دریافت نمی کند و از روشن شدن آن جلوگیری می کند. به طور کلی، دو نوع اصلی فتوسل وجود دارد. با فتوسل های پلاگین، سنسور داخل فضای اشغال شده، یعنی لامپ است. با فتوسل های ولتاژ خط، سنسور بخشی از یک مدار بزرگتر از وسایل است و احتمالاً در مکان متفاوتی با خود لامپ قرار دارد.

آیا انواع لامپ LED با سنسورهای غروب تا طلوع سازگار است؟

بیایید حقایق را بیان کنیم. زمانی که فتوسل‌ها برای اولین بار چندین دهه پیش اختراع شدند، برای کار با لامپ‌های تنگستن (مهتابی و هالوژن) و بالاست (فلورسنت و HID) طراحی شدند. تا زمانی که انواع لامپ LEDدر اوایل دهه 2000 رایج شدند، مردم متوجه شدند که فتوسل های سنتی با لامپ های کم مصرف ناسازگار هستند. با توجه به نحوه عملکردشان، فتوسل‌ها در طول روز که چراغ‌ها خاموش می‌شوند، مقدار کمی جریان الکتریکی تولید می‌کنند. لامپ های سنتی با ولتاژ بالا کار می کنند، بنابراین این جریان کوچک هیچ تاثیری ندارد و نور خاموش می ماند. اما LED ها به انرژی بسیار کمتری نیاز دارند، بنابراین این جریان کم باعث تداخل می شود و به عنوان یک بار خازنی عمل می کند. در نهایت، این نشت از طریق ولتاژ به الکترونیک داخل LED آسیب می رساند. اگر LED با یک فتوسل سنتی جفت شود، احتمالاً LED شروع به رفتار نامنظم، روشن و خاموش شدن سوسو می کند یا زودتر از موعد می سوزد. خوشبختانه، سازندگان لامپ به زودی موفق شدند و یک سیستم فتوسل طراحی کردند که جریان کوچک را از LED دور می کند. به طور خلاصه، حسگرهای قدیمی غروب تا سحر احتمالاً با LED ناسازگار خواهند بود، اما مدل های جدیدتر انعطاف پذیرتر خواهند بود.

آیا انواع لامپ LED می توانند با فوتوسل ناسازگار سوسو بزنند؟
اگر دقت کرده باشید، از قبل پاسخ این سوال را می دانید. اما برای تکرار: بله، انواع لامپ LED در صورت جفت شدن با فتوسل های ناسازگار سوسو می زنند. این موضوع به این دلیل است که جریان کم فتوسل با LED تداخل خواهد داشت. اما چندین دلیل دیگر نیز وجود دارد که چراغ‌های ال‌ای‌دی غروب تا سحر ممکن است سوسو بزنند. من افراد زیادی را دیده‌ام که از سوسو زدن چراغ‌هایشان در هنگام گرگ و میش قبل از طلوع و غروب خورشید شکایت دارند. این زمانی است که چراغ ها در حال روشن یا خاموش شدن هستند.

متأسفانه، کار زیادی نمی توانید در این مورد انجام دهید. اگر فتوسل‌های شما قابل تنظیم هستند، می‌توانید با پارامترهای نور مورد نیاز برای روشن کردن چراغ‌ها بازی کنید. اما وقتی کاملاً تاریک یا کاملاً روشن شود، سوسو زدن خود به خود متوقف می شود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که فتوسل‌ها توسط هر منبع نوری – طبیعی، مصنوعی یا بازتابی – تحریک می‌شوند. اگر حسگر نوری شما نور خود را دریافت می کند، ممکن است شروع به سوسو زدن کند و خاموش شود. ساده ترین راه برای مقابله با این موضوع، پوشاندن فتوسل است تا فقط با نور طبیعی روز به آن دسترسی پیدا کنید.

نحوه انتخاب سنسورهای فوتوسل برای روشنایی انواع لامپ LED در فضای باز

من مطمئن هستم که می توانید ببینید که انتخاب یک فتوسل سازگار با LED کار آسانی نیست.

شما نمی‌توانید فقط به فروشگاه سخت‌افزار محلی خود بروید و اولین موردی را که به دستتان می‌رسد بخرید، خرید سنجیده‌تری لازم است.

بنابراین باید به دنبال چه چیزهایی باشید؟ اول از همه، باید مطمئن شوید که حسگر از فناوری مدرن فتوسل استفاده می کند که به صراحت برای LED ها طراحی شده است. شما می توانید با مطالعه برگه مشخصات محصول سنسور این موضوع را بررسی کنید. این معمولاً در بخش «بارگذاری رتبه‌بندی» فهرست می‌شود. صرف نظر از نوع، فتوسل ها دارای سه سیم هستند. در برخی موارد ممکن است سیم اضافی وجود داشته باشد اگر فتوسل همراه با تایمر باشد. سپس، باید بررسی کنید که ولتاژ فتوسل با ولتاژ نصب LED مطابقت دارد. برای مثال، این فتوسل 120 ولتی آمازون باید با یک لامپ LED 120 ولتی جفت شود.

کلمات پایانی
این یک بسته بندی است! این همه چیزهایی است که باید در مورد فتوسل و رابطه آنها با انواع لامپ LED بدانید. وقتی بعد از یک شب با دوستان به خانه می رسید، دیگر لازم نیست نگران این باشید که تزئینات باغ خود را زیر پا بگذارید. من گمان می‌کنم که طراحی سنتی فتوسل در سال‌های آینده به تدریج کنار گذاشته می‌شود، همگام با کاهش لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن. آیا از علم پشت فتوسل ها می دانستید؟ آیا برای چراغ های LED خود سنسور غروب تا طلوع را خریداری می کنید؟ خیلی خوب خواهد بود که از شما بشنوم، نظر خود را در زیر بنویسید.


نظرات کاربران
ارسال نظر