لطفا کمی صبر کنید ...
آیا لامپ های ال ای دی فیلامنت دارند؟

آیا لامپ های ال ای دی فیلامنت دارند؟

بیشتر مردم می‌دانند که لامپ‌های قدیمی‌تر برای کار کردن به یک رشته نیاز دارند - یک سیم کوچک که تا دمای بالا گرم می‌شود تا زمانی که نور ساطع کند. و از آنجایی که مردم درک اولیه ای از رشته ها دارند، می دانند که صدای ترکیدن لامپ هنگام مرگ به دلیل شکستن رشته است. این امر کمک می کند که معمولاً می توانید سیم شکسته داخل لامپ شیشه ای را ببینید. بنابراین اکنون که لامپ‌های ال‌ای‌دی محبوب‌تر شده‌اند، مردم می‌خواهند در مورد نحوه عملکرد آنها و اینکه آیا از فیلامنت نیز استفاده می‌کنند، اطلاعات بیشتری کسب کنند.


بیشتر مردم می‌دانند که لامپ‌های قدیمی‌تر برای کار کردن به یک رشته نیاز دارند - یک سیم کوچک که تا دمای بالا گرم می‌شود تا زمانی که نور ساطع کند. و از آنجایی که مردم درک اولیه ای از رشته ها دارند، می دانند که صدای ترکیدن لامپ هنگام مرگ به دلیل شکستن رشته است. این امر کمک می کند که معمولاً می توانید سیم شکسته داخل لامپ شیشه ای را ببینید. بنابراین اکنون که لامپ‌های ال‌ای‌دی محبوب‌تر شده‌اند، مردم می‌خواهند در مورد نحوه عملکرد آنها و اینکه آیا از فیلامنت نیز استفاده می‌کنند، اطلاعات بیشتری کسب کنند. به طور کلی، لامپ های LED رشته ای ندارند. نور توسط یک دیود ساطع کننده نور که یک نیمه هادی است ایجاد می شود. برخی از لامپ های LED به نظر می رسد که از یک رشته استفاده می کنند، اما این فقط یک انتخاب طراحی است. در این مقاله بیشتر توضیح خواهیم داد که:

اینکه آیا لامپ های ال ای دی به فیلامنت نیاز دارند و چگونه کار می کنند
چرا برخی از لامپ های ال ای دی فیلامنت دارند؟
اینکه آیا لامپ های LED رشته ای قابل تنظیم هستند یا خیر
و اگر ال ای دی های فیلامنتی انرژی بیشتری نسبت به لامپ های ال ای دی معمولی مصرف می کنند
آیا لامپ های LED برای کار کردن به رشته نیاز دارند؟
 

آیا لامپ های ال ای دی فیلامنت دارند؟

لامپ های ال ای دی هرگز برای کار کردن نیازی به فیلامنت ندارند زیرا در عوض از دیودهای ساطع کننده نور برای تولید نور استفاده می کنند. این رشته در یک لامپ رشته ای قدیمی نور ایجاد می کند، اما LED ها تکنولوژی کاملا متفاوتی هستند. بیایید ابتدا نحوه کار لامپ های رشته ای با یک رشته را توضیح دهیم تا مقایسه واضح باشد.

در یک لامپ رشته‌ای، جریان از رشته سیم عبور می‌کند تا آن را تا دمایی گرم کند که نور تولید کند، معمولاً بین 3000 تا 5000 درجه فارنهایت برای یک رشته تنگستن معمولی. البته این بدان معناست که بیشتر انرژی مصرف شده برای یک لامپ رشته ای به جای نور گرما تولید می کند و به همین دلیل لامپ های LED بسیار کارآمدتر هستند. ال ای دی ها در عوض از تراشه نیمه هادی استفاده می کنند. این تراشه ها از الکترون های با بار مثبت و سوراخ های الکترونی با بار منفی تشکیل شده اند. وقتی جریانی از آن عبور می‌کند، این دو به هم می‌رسند و فوتون‌ها را منتشر می‌کنند و این عکس‌ها هستند که منبع نور هستند.

هیچ رشته سیم نازکی حرارت فوق العاده ای وجود ندارد. در عوض، فقط جریانی است که از تراشه ای عبور می کند که نور ساطع می کند. برخی از لامپ‌های ال‌ای‌دی دارای یک تراشه واحد هستند، اما اکثر آنها دارای تراشه‌های متعددی هستند تا اطمینان حاصل شود که نور در اطراف اتاق بهتر هدایت می‌شود. و این ماده درون آن نیمه هادی است که طول موج فوتون های گسیل شده را تعیین می کند و سپس رنگ آن فوتون را تعیین می کند. بنابراین لامپ‌های RGB از تراشه‌هایی استفاده می‌کنند که طول موج‌های مناسبی را برای نور قرمز، سبز و آبی ساطع می‌کنند و سایر رنگ‌ها با ترکیب این فوتون‌ها در مقادیر مختلف ایجاد می‌شوند.

 

چرا برخی از لامپ های ال ای دی فیلامنت دارند؟

اکنون که ما ثابت کرده‌ایم لامپ‌های ال‌ای‌دی به رشته‌ای نیاز ندارند، آیا این بدان معناست که هیچ‌کدام از آنها رشته‌ای ندارند؟ از نظر فنی، هیچ لامپ LED وجود ندارد که رشته واقعی داشته باشد. طبق تعریف، فیلامنت یک سیم نازک با نقطه ذوب بالا است که توسط جریان الکتریکی رشته ای می شود. بنابراین، اگر لامپ‌های رشته‌ای LED اصلی وجود نداشته باشند، «لامپ‌های رشته‌ای LED» چیست که می‌توانید در بسیاری از خانه‌ها و فروشگاه‌های DIY یا هر وب‌سایت خرده‌فروشی برقی مناسبی بخرید؟

به سادگی، آنها لامپ های ال ای دی هستند که به گونه ای طراحی شده اند که شبیه لامپ های رشته ای به نظر برسند، یا به این دلیل که شخصی می خواهد خانه خود را به شیوه ای دنج یا یکپارچه سازی طراحی کند، یا می خواهد یک حس صنعتی خاص به نور و دکوراسیون خود داشته باشد. این "رشته ها" به جای سیم بودن، لوله های باریکی با تراشه های LED کوچک هستند. آنها دقیقاً مانند یک لامپ LED معمولی کار می کنند، زیرا تراشه ها روشن می شوند. با این حال، از آنجایی که این تراشه‌ها در لوله‌های داخل لامپ قرار دارند، به نظر می‌رسد که رشته‌ای روشن می‌شود.

از آنجایی که نور درون این لوله‌های نازک‌تر قرار دارد، اکثر لامپ‌های رشته‌ای LED یا دارای چندین "رشته" در داخل خود هستند یا آنهایی که طرح‌های مارپیچی پیچیده‌ای دارند. این کار برای اطمینان از اینکه نور کافی تولید می شود - اگر یک لامپ LED داشتید که از یک لوله استفاده می کرد فقط برای تکرار یک سیم کوچک و نازک، مقدار نوری که می توانست تولید کند بسیار کم بود، به این معنی که فقط استفاده های محدودی از لامپ دارند.

 

آیا لامپ های رشته ای LED قابل تنظیم هستند؟

همه لامپ های LED قابل تنظیم نیستند. این به راننده بستگی دارد، که جزء یک لامپ است که جریان ارسال شده از برق به تراشه ساطع کننده نور را کنترل می کند.همه ال ای دی ها به یک درایور برای کنترل جریان نیاز دارند تا مطمئن شوند که بیش از حد بارگذاری نمی شود. ال ای دی ها بسیار حساس هستند. این درایور است که تعیین می کند لامپ LED می تواند کم نور شود یا خیر. برخی از آنها با کم نور سازگار نیستند، در حالی که برخی دیگر سازگار خواهند بود، اگرچه گاهی اوقات حداقل آستانه کاهش نور 10٪ یا بیشتر دارند، به این معنی که می توانید لامپ را از روشنایی کامل به روشنایی 10٪ کاهش دهید، اما نه کمتر از آن. بنابراین به سؤال اصلی بازگردیم - آیا لامپ های رشته ای LED قابل تنظیم هستند؟ باز هم، همان پاسخ صادق است - بستگی به راننده دارد.

برخی از لامپ‌های رشته‌ای LED قابل تنظیم هستند و برخی دیگر نمی‌شوند. آنچه در اینجا مهم است این است که لامپ LED رشته ای یا لامپ LED استاندارد بی ربط است. اگر می‌خواهید از لامپ رشته‌ای LED خود در مداری با سوئیچ دیمر استفاده کنید، مطمئن شوید که بسته‌بندی یا فهرست فروشگاه آنلاین را بررسی کرده‌اید تا ببینید که آیا قابل تنظیم است یا خیر. همچنین شایان ذکر است که اگر یک لامپ هوشمند از برندی مانند Philips Hue می‌خرید که طیف وسیعی از لامپ‌های LED خود را به فروش می‌رساند، می‌توانید از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند کم نور را کاهش دهید.

 

آیا ال ای دی های رشته ای بیشتر از ال ای دی های معمولی انرژی مصرف می کنند؟


در حال حاضر، شما باید این ایده را دریافت کرده باشید که لامپ های رشته ای LED مانند لامپ های LED معمولی هستند. این فقط پیکربندی آن تراشه‌های LED است - چه کل بدنه لامپ را روشن کنند یا فقط "رشته‌های" کوچک داخل لامپ را روشن کنند. بنابراین، شما باید بتوانید این پاسخ را نیز پیدا کنید - اینکه یک لامپ رشته ای است یا نه، تأثیری بر میزان مصرف انرژی ندارد. آنچه اهمیت دارد مقدار و کیفیت تراشه LED استفاده شده است که به هر حال برای لامپ های LED و استاندارد می تواند متفاوت باشد. تشخیص اینکه یک لامپ بیشتر یا کمتر انرژی مصرف می کند آسان است - فقط وات را بررسی کنید. مطمئن شوید که وات واقعی را بررسی می‌کنید زیرا بسیاری از لامپ‌های ال‌ای‌دی نیز وات مشابهی را تبلیغ می‌کنند که همان روشنایی لامپ رشته‌ای است.

بنابراین یک لامپ ال ای دی 4.5 وات با رتبه «معادل 40 وات» از 4.5 وات استفاده می کند اما به اندازه یک لامپ رشته ای 40 وات روشن است. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که بیشترین مقدار نور را با کمترین توان مصرفی دریافت می‌کنید، می‌توانید کارایی لامپ را نیز بررسی کنید. فقط لومن های ساطع شده از لامپ را شناسایی کنید و آن را بر وات تقسیم کنید. بنابراین، یک لامپ رشته ای LED با 470 لومن اندازه گیری شده و با توان 4.5 وات دارای راندمان 470 تقسیم بر 4.5 = تقریباً 104 لومن بر وات است.


اکنون می دانید که لامپ های رشته ای LED فقط یک انتخاب سبک هستند. آن‌ها مانند لامپ‌های رشته‌ای رشته‌ای مناسب کار نمی‌کنند، اما در عوض، فقط هوشمندانه از فناوری LED برای ظاهری کمی قدیمی‌تر استفاده کنید. در غیر این صورت، آنها فقط لامپ های LED هستند. و بنابراین، انتخاب با شماست - آیا ظاهر شیشه‌ای مات مدرن یک لامپ LED معمولی را دوست دارید یا لامپی دارید که با یک لامپ صنعتی‌تر شگفت‌انگیز به نظر برسد؟

 


نظرات کاربران
ارسال نظر