لطفا کمی صبر کنید ...
آیا نور لامپ ال ای دی میکروب ها را از بین می برد؟

آیا نور لامپ ال ای دی میکروب ها را از بین می برد؟

زمان های عجیبی برای بشریت رخ داده است زیرا به طور جمعی با همه گیری جدید در سراسر جهان مبارزه می کند. در همان زمان، ایده ها و راه حل های بدیع توسط افراد غیر حرفه ای و متخصص تولید می شود. یکی از این راه حل ها شامل استفاده از لامپ ال ای دی برای درمان میکروب ها روی سطوح، هوا و آب است. لامپ های LED استاندارد میکروب ها را از بین نمی برند. ال‌ای‌دی‌های ضدعفونی‌کننده ساخته شده دارای قابلیت ضدعفونی مؤثر سطوح و آب هستند و آنها را از شر باکتری‌های کشنده، میکروب‌ها و در برخی موارد ویروس‌ها خلاص می‌کنند.


زمان های عجیبی برای بشریت رخ داده است زیرا به طور جمعی با همه گیری جدید در سراسر جهان مبارزه می کند. در همان زمان، ایده ها و راه حل های بدیع توسط افراد غیر حرفه ای و متخصص تولید می شود. یکی از این راه حل ها شامل استفاده از لامپ ال ای دی برای درمان میکروب ها روی سطوح، هوا و آب است. لامپ های LED استاندارد میکروب ها را از بین نمی برند. ال‌ای‌دی‌های ضدعفونی‌کننده ساخته شده دارای قابلیت ضدعفونی مؤثر سطوح و آب هستند و آنها را از شر باکتری‌های کشنده، میکروب‌ها و در برخی موارد ویروس‌ها خلاص می‌کنند.

 

کدام نور ال ای دی باکتری ها را از بین می برد؟

ال ای دی ها فقط برای روشنایی خانه و محل کار شما نیستند. تابش انواع لامپ ال ای دی رنگی خاص بر روی سطوح بسته به هر مورد استفاده می تواند میکروب ها، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا را از بین ببرد. هنگام استفاده از نور ضد میکروبی، هر سطحی که بتوان دید روشن می‌شود و روشن می‌شود، به معنای ضدعفونی شدن آن است. رنگ های مختلف لامپ های ال ای دی اثرات متفاوتی دارند:

سفید: ال‌ای‌دی‌های مخصوص سفید توانایی کشتن باکتری‌ها، کپک‌ها و قارچ‌ها را دارند و در عین حال به افراد، گیاهان و حیوانات خانگی آسیبی نمی‌رسانند. بنابراین، برای مثال، بیمارستان‌ها می‌توانند در طول روز بدون نیاز به تخلیه مردم از آنها استفاده کنند.

آبی: نور آبی تشدید شده یکی دیگر از نورهای رنگی است که ثابت شده است باکتری های خاصی مانند E. Coli، باکتری لیستریا را می کشد و ویروس MRSA را غیرفعال می کند.

بنفش: در حالی که LED قرمز و آبی به طور جداگانه هر دو باکتری ها را از بین می برند، بهترین نوع نور LED، نوری است که نور LED قرمز و آبی را ترکیب کند.

انواع لامپ ال ای دی نیز به عنوان ساطع کننده UV (فرابنفش) عرضه می شوند. UV-LED ها جایگزین احتمالی برای جایگزینی منابع نور UV سنتی هستند. بر خلاف منابع UV معمولی، UV-LED ها سازگارتر با محیط زیست هستند زیرا حاوی جیوه مضر نیستند، ازن تولید نمی کنند و انرژی کمتری مصرف می کنند. استفاده از ال ای دی های UV-C در شرایطی که برای تصفیه هوا، سطح و آب به درمان میکروب کش (UVGI) نیاز است، به سرعت در حال رشد است.

منابع سنتی اشعه ماوراء بنفش برای چشم انسان کاملاً مضر هستند و زمانی که مکان هایی مانند بیمارستان ها نیاز به ضدعفونی داشته باشند، مردم باید منطقه را تخلیه کنند. نور ماوراء بنفش که به طور سنتی از طریق لامپ‌های بخار جیوه تولید می‌شود، می‌تواند منجر به قرمز شدن سریع یا در موارد شدید سرطان پوست شود.

طول موج های مختلف UV

UV نشان دهنده طول موج هایی است که بین نور مرئی و اشعه ایکس در طیف الکترومغناطیسی قرار می گیرند. محدوده UV را می توان بیشتر به UV-A، UV-B و UV-C تقسیم کرد.

UV-A: UV-A که نور نزدیک به اشعه ماوراء بنفش یا سیاه نامیده می شود، دارای طول موجی در محدوده 315 نانومتر تا 400 نانومتر است.
UV-B: این نور موج متوسط ​​است و دارای طول موج در محدوده 280 نانومتر تا 315 نانومتر است.
UV-C: این بخش از UV همچنین به عنوان نور UV موج کوتاه شناخته می شود و دارای طول موجی در محدوده 200 نانومتر تا 280 نانومتر است.
این طول موج UV-C است که در محصولات ضدعفونی LED استفاده می شود. به طور خاص، طول موج 264 نانومتر در کشتن میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها فوق‌العاده چشمگیر است.

در اینجا نحوه کار آن آمده است:

طول موج UV-C به اسید نوکلئیک میکروارگانیسم ها آسیب می رساند و به DNA آنها آسیب می رساند. به سلول ها نفوذ می کند و آنها را قادر به تولید مثل و از نظر بیولوژیکی غیرفعال می کند. این فرآیند فعال‌سازی عکس در طبیعت نیز اتفاق می‌افتد زیرا خورشید پرتوهای UV را ساطع می‌کند که این تأثیر را نیز دارد. خوشبختانه، اشعه UV-C می تواند از هوا بدون ایجاد ازن عبور کند، بنابراین از لامپ های UV-C نیز می توان در هوا برای ضدعفونی سطوح استفاده کرد. تنها طول موج‌های LED خلاء می‌توانند ازن (کمتر از 200 نانومتر) ایجاد کنند. طول موج‌های UV-A، UV-B و UV-C اکسیژن (در هوا) را به ازن تبدیل نمی‌کنند که باعث مشکلات تنفسی برای مردم اطراف می‌شود.

آیا نور UV ویروس ها را از بین می برد؟


باکتری ها و ویروس ها هر دو عامل ایجاد بیماری در بدن انسان هستند. اما آیا می دانستید، آنها از راه های خاصی با هم تفاوت دارند؟ به این صورت است:

ویروس ها موجودات زنده نیستند. آنها برای رشد به سلول ها یا بافت های زنده مانند داخل بدن انسان نیاز دارند. از سوی دیگر، باکتری ها می توانند خارج از بدن انسان نیز زنده بمانند و در خاک، غذا و اطراف خانه یافت می شوند. ویروس‌ها بسیار کوچک‌تر از باکتری‌ها، میکروسکوپی‌های فرعی هستند و بنابراین فیلتر کردن و گرفتن در ماسک‌های پارچه‌ای سخت‌تر است. باکتری‌ها را می‌توان با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد، و همانطور که قبلاً می‌دانید، حتماً باید کل دوره دارو را به پایان برسانید تا اثربخش باشد. از سوی دیگر، ویروس ها با آنتی بیوتیک قابل درمان نیستند. و در نهایت، برخی از ویروس هایی که ممکن است بشناسید عبارتند از کووید-19، آنفولانزای معمولی، فلج اطفال، سرخک و ایدز. از سوی دیگر، عفونت‌های باکتریایی عبارتند از: ذات‌الریه، سل و مسمومیت‌های غذایی مخوف.

به طور کلی، اشعه ماوراء بنفش می تواند تقریباً همه چیز را از بین ببرد: باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها. در برابر ویروس هایی مانند آنفولانزا موثر است. انجمن بین المللی اشعه ماوراء بنفش (IUVA) به مردم اطلاع داده است که هیچ پروتکلی برای اجازه استفاده از اشعه ماوراء بنفش به طور مستقیم بر روی بدن انسان در طول موج ها و قرار گرفتن در معرض ثابت شده برای کشتن موثر هر ویروسی وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که نور ماوراء بنفش سنتی تحت شرایطی که ویروس‌ها را از بین می‌برد، باعث سوختگی شدید پوست و آسیب چشم نیز می‌شود.

آیا نور UV LED می تواند باکتری های موجود در آب را از بین ببرد؟

شرکت‌های خاصی مانند AquiSense از دیودهای ساطع نور (LED) برای تولید سطوح بالایی از فوتون‌های UV-C استفاده می‌کنند. پرتوها به سمت ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا در آب هدایت می شوند. به طور مشابه، شرکت‌های تولید بطری، بطری‌های آب آشامیدنی قابل استفاده مجدد را با تراشه LED UV-C برای فیلتر کردن آب داخل بطری تولید می‌کنند. آب را برای حدود 60 ثانیه از بین می برد و 99.999 درصد از باکتری ها و ویروس ها را می توان خنثی کرد. به عنوان مثال، یک لامپ UV در یک مخزن ماهی غوطه ور است که آن را عاری از عوامل بیماری زا و کپک نگه می دارد. UV-C توسط میکروب های داخل آب جذب می شود و آن را استریل می کند. خوشبختانه خود آب از اشعه UV-C آسیبی نمی بیند و هیچ گونه اثری از خود بر جای نمی گذارد. در واقع، به نظر می رسد استفاده از محصولات ضدعفونی کننده UV LED طعم آب آشامیدنی بسیاری از این محصولات را بهبود می بخشد.

در کاربردهای دیگر، سرعت کشتن میکروب ها به شدت نور و زمان قرار گرفتن در معرض نور UV-C بستگی دارد. نور کم شدت برای یک دوره طولانی یا شدت بالا برای یک دوره کوتاه به طور مشابه عمل می کند. همچنین با افزایش فاصله از لامپ ها، اثر طول موج UV-C کاهش می یابد. به طور متوسط، یک باکتری معمولی در ده ثانیه در فاصله شش اینچی از لامپ UV از بین می رود.

کلمات پایانی
به یاد داشته باشید، حداقل شستن دست ها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه هیچ جایگزینی ندارد. اما جایگزین های LED موجود در بازار می توانند زندگی را کمی آسان تر کنند. آیا به خرید نور UV-C برای اهداف استریل کردن فکر کرده اید؟ آیا وسایل بهداشتی مبتنی بر نور در خانه دارید؟


نظرات کاربران
ارسال نظر