لطفا کمی صبر کنید ...
لامپ های GU5.3 در مقایسه با لامپ های GU10: شباهت ها و تفاوت هایی که دارند

لامپ های GU5.3 در مقایسه با لامپ های GU10: شباهت ها و تفاوت هایی که دارند

نورافکن ها و لامپ های ال ای دی بزرگ در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب ترین راه های روشنایی آشپزخانه و حمام در خانه هستند. آنها نورپردازی هدفمند و جهت دار را ارائه می دهند که می تواند برای ظاهری تمیز و مدرن استفاده شود و همچنین راحت هستند. دو نوع لامپ اصلی برای این منظور وجود دارد - بنابراین تفاوت بین GU5.3 و GU10 در چیست؟ لامپ‌های GU5.3 و GU10 انواع پین‌های مختلفی دارند - GU5.3 با فشار مناسب هستند در حالی که GU10 چرخشی و قفلی است. لامپ‌های GU10 بدون ترانسفورماتور از ولتاژ شبکه خارج می‌شوند و ب



نورافکن ها و لامپ های ال ای دی بزرگ در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب ترین راه های روشنایی آشپزخانه و حمام در خانه هستند. آنها نورپردازی هدفمند و جهت دار را ارائه می دهند که می تواند برای ظاهری تمیز و مدرن استفاده شود و همچنین راحت هستند. دو نوع لامپ اصلی برای این منظور وجود دارد - بنابراین تفاوت بین GU5.3 و GU10 در چیست؟

لامپ‌های GU5.3 و GU10 انواع پین‌های مختلفی دارند - GU5.3 با فشار مناسب هستند در حالی که GU10 چرخشی و قفلی است. لامپ‌های GU10 بدون ترانسفورماتور از ولتاژ شبکه خارج می‌شوند و بنابراین به انتخاب محبوب‌تری تبدیل می‌شوند. در این مقاله قصد دارم توضیح دهم:

انواع لامپ های GU چیست
تفاوت های اصلی بین GU5.3 و GU10
آیا لامپ های MR16 و GU یکسان هستند
نوع لامپ GU چیست؟

 

هر لامپ با یک حرف و یک عدد تعریف می شود. ممکن است لامپ های E14 را بشناسید، یا اگر در بریتانیا و اروپا هستید، لامپ معمولی سرنیزه ای B22 را بشناسید. آن حروف و اعداد تصادفی نیستند. آنها نشان دهنده سبک پایه لامپ و فاصله بین پین ها هستند. بنابراین، GU به چه معناست؟ G به این معنی است که لامپ دارای چندین پایه به عنوان یک رابط است، در حالی که U به معنای جهانی است. سایر لامپ‌های نوع G GX – X نامیده می‌شوند که به معنای یک نوع پین خاص، مانند پین‌های مربعی است. توجه داشته باشید که یک لامپ GU در اتصالات GX قرار می گیرد - به همین دلیل است که به آن یونیورسال می گویند - اما لامپ GX اغلب در اتصالات GU قرار نمی گیرد. هر لامپ با دو پین به عنوان لامپ G طبقه بندی می شود، اما در واقعیت، تنها دو لامپ محبوب از این نوع اتصال استفاده می کنند و هر دو نورافکن هستند. GU5.3 و GU10 از نظر شکل شبیه به لامپ اصلی هستند، اما طراحی پین متفاوتی دارند.

 

تفاوت های اصلی بین GU5.3 و GU10 چیست؟


آشکارترین تفاوت بین لامپ های GU5.3 و GU10، پین هایی است که لامپ را به اتصالات نور متصل می کند. GU5.3 از پین های فشاری با فاصله 5.3 میلی متری استفاده می کند. شما به سادگی لامپ را در جای خود فشار دهید و آماده استفاده است. لامپ‌های GU10 نوع پین متفاوتی دارند - در پایه ضخیم‌تر هستند و طوری طراحی شده‌اند که به داخل اتصالات بپیچند تا قفل شوند و بیرون نریزند. و البته، پین ها - حدس زدید - 10 میلی متر از هم فاصله دارند.

نوع لامپ عرض لامپ عمق لامپ فاصله بین پین ها
GU5.3 50mm 45-50mm 5.3mm
GU10 50mm 50-58mm 10mm


برخی از لامپ‌های ال‌ای‌دی هوشمند قدیمی‌تر GU10 بسیار طولانی‌تر بودند - با عمق 78 میلی‌متر، در حالی که فناوری هنوز جدید بود. لامپ های Philips Hue قبلا این اندازه بودند. با این حال، آنها اکنون توانسته‌اند آن‌ها را تا عمق 58 میلی‌متری متراکم کنند، بنابراین می‌توانند بدون آویزان شدن در زیر شکاف، به اتصالات GU10 موجود تبدیل شوند. اندازه لامپ ها و فاصله پین ​​تنها تفاوت نیست. توجه به نیازهای برق هر نوع لامپ نیز مهم است زیرا این دلیل اصلی است که مردم هنگام برنامه ریزی یک سیستم روشنایی جدید، اتصالات لامپ GU10 را به GU5.3 انتخاب می کنند. حباب های GU5.3 با برق 12 ولت کار می کنند، در حالی که لامپ های GU10 روی مدار اصلی 240 ولت کار می کنند. توجه داشته باشید که ولتاژ و جریان یکسان نیستند - GU5.3 لزوماً نسبت به گزینه GU10 برق کمتری مصرف نمی کند.

در واقع، از آنجایی که ترانسفورماتور نیز از انرژی استفاده می کند، یک GU5.3 می تواند بیشتر جذب کند. لامپ های GU5.3 به دلیل ولتاژ پایین تر از نظر فنی ایمن تر هستند. فرض کنید در حال نصب نورافکن در حمام یا آشپزخانه هستید. در این صورت، GU10 باید به هر حال دارای رتبه IP بالایی باشد و بدون در نظر گرفتن آن، آنها را ایمن کند. اگر در حال نصب وسایل GU10 در خانه خود هستید، فقط باید آنها را مستقیماً در مدار روشنایی استاندارد به مدار شکن وصل کنید. لامپ های GU5.3 به یک مبدل قدرت مانند ترانسفورماتور نیاز دارند که معمولاً به سقف یا وسایل روشنایی اضافه می شود.

کدام یک از لامپ ها قابل تعویض هستند؟


لامپ های GU5.3 و GU10 قابل تعویض نیستند. اتصالاتی که آنها را نگه می دارد متفاوت است - با یک لامپ GU5.3، آن را در جای خود فشار می دهید، اما لامپ های GU10 باید پیچ ​​خورده و قفل شوند. فقط به دلیل یکسان بودن حروف GU، پین ها کاملاً متفاوت هستند. این موضوع تعجب برانگیز است که آیا یک لامپ E14 و یک لامپ E27 فقط به دلیل مناسب بودن آنها قابل تعویض هستند یا خیر - به این دلیل نیست که اندازه پین ​​ها کاملاً متفاوت است. بنابراین، مطمئن شوید که در صورت سوختن لامپ، نوع مناسب لامپ را برای اتصالات خود خریداری کرده‌اید – فقط به دنبال «GU» نباشید و به بهترین‌ها امیدوار باشید.

 

آیا لامپ های MR16 و GU یکسان هستند؟

هنگامی که برای نورافکن خود خرید می کنید، احتمالاً لامپ های MR16 را در فروشگاه خواهید دید. آیا این نوع لامپ ها سومین نوع نورافکن هستند؟ در واقع، آنها اینطور نیستند - لامپ های MR16 مانند GU5.3 هستند. MR16 به شکل/اندازه لامپ یا کانکتورهای پین اشاره نمی کند. در عوض، MR مخفف بازتابنده چند وجهی است، به این معنی که لامپ دارای یک بازتابنده برای کنترل جهت نور است که پرتوی شدیدتر و متمرکزتر را ارائه می دهد. بدون بازتابنده ها، پرتو بسیار گسترده تر می شود و لامپ را به نورافکن بیشتری تبدیل می کند.

به طور گیج کننده، برخی از وب سایت ها لامپ های "MR16 GU10" را می فروشند. با این حال، اینها فقط لامپ های GU10 هستند - نوع MR16 همیشه GU5.3 بوده و با ولتاژ 12 ولت کار می کند. کدهای روشنایی ممکن است گیج کننده باشند، درست است؟

 

کلمات پایانی
نکته مهمی که باید در همه این موارد به خاطر داشته باشید این است که همه لامپ های نورافکن یکسان نیستند. اگر چراغ‌های نورافکن موجود دارید و یک لامپ منفجر شده است، بررسی کنید که آیا لامپ GU5.3/MR16 است که باید بخرید یا GU10. قابل تعویض نیستند به طور گسترده اعتقاد بر این است که GU10 انتخاب بهتری است زیرا نیازی به ترانسفورماتور نیست، بنابراین اگر قصد دارید سیستم روشنایی خود را در خانه به روز کنید، این انتخاب بهتری خواهد بود. اما لامپ های GU5.3 هنوز به طور گسترده در دسترس هستند، بنابراین نیازی به عجله برای تعویض اتصالات فعلی خود ندارید.

کدام نوع نورافکن را در خانه دارید؟ یا شاید به این دلیل این مقاله را خوانده اید که می خواهید نورهای نورافکن را به حمام یا آشپزخانه خود اضافه کنید - آیا در مورد این مقاله سوال دیگری دارید؟


نظرات کاربران
ارسال نظر